”מי שמכר את מניות הטכנולוגיה שלו לאחרונה, עלול להתחרט על כך בקרוב“

אם לשפוט לפי הדוחות הכספיים של הרבעון האחרון של ‭,2009‬ זה זמן טוב להשקיע בחברות הטכנולוגיה המובילות

מניות סקטור הטכנולוגיה נחשבו לאחת המועמדות המובילות לשחזר את התשואות המצוינות של השנה הקודמת, אבל עד כה, קבוצת המניות התנודתית הזאת, לא שיחקה לידי המשקיעים. כך, לדוגמא, קרן הסל הגדולה ביותר בענף ‭,(XLK ) Technology Select Sector SPDR‬ ירדה ב‭5%-‬ מתחילת השנה ועד ה‭18-‬ בפברואר. זאת לאחר שב‭2009-‬ היא עלתה ב‭.51%-‬

ולמרות זאת, ויתור על מניות טכנולוגיה עלול להתגלות כצעד נמהר. "מסתבר שמשקיעים החליטו לגרוף את הרווחים מהשנה החולפת, אז הם מכרו את מניות הטכנולוגיה שלהם לאחרונה, על רקע הדוחות של הרבעון האחרון‭"‬ כתב לאחרונה אד ירדני, נשיא ירדני ריסרץ‭,‘‬ באיגרת למשקיעים. אני חושב שהם יתחרטו על כך בקרוב, ויקפצו עם שתי הרגליים בחזרה לתוך הסקטור".

סקטור הטכנולוגיה נחשב לרגיש במיוחד לשינויים כלכליים, והמניות שלו יכולות להפתיע לחיוב כשהלקוחות העסקיים מחליפים מלאים מיושנים. כך קרה גם בעונת הדוחות האחרונה, כשחברות מובילות כמו סיסקו סיסטמס ‭(CSCO )‬ והיולט פקארד ‭,(HPQ )‬ פרסמו תוצאות שנתיות טובות מהצפוי והעריכו שהמכירות שלהן הולכות לצמוח אף מעבר לכך בשנה הקרובה. המכירות של HP יצאו נשכרות מההשקה המוצלחת של מערכת ההפעלה "חלונות ‭"7‬ של מיקרוסופט. ואילו ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו, אמר לאנליסטים בשיחת הוועידה הסמוכה לפרסום הדוחות שהחברה רואה התאוששות "חזקה מאוד" בשווקים, וכי היא מתכננת להעסיק עד ‭3,000‬ עובדים חדשים במהלך הרבעונים הקרובים.

חפשו את הצמיחה

"הטכנולוגיה צועדת בקצב מהיר מסקטורים אחרים בפער ניכר, במונחים של צמיחת רווחים‭,"‬ אומר בריאן בלסקי, אסטרטג השקעות ראשי באופנהיימר אסט מנג‘מנט, שמדרג את סקטור הטכנולוגיה כמועדף עליו ביותר. "הסקטור יהיה מנוע צמיחה ברווחים במהלך הרבעונים הקרובים‭."‬

וזו נקודה חשובה. פתגם ישן בוול סטריט אומר שכשצמיחה ברווחים נחשבת לנדירה, כמו שהיא עכשיו, היא מניבה תשואת יתר. יתרה מכך, הריביות שצפויות לעלות מציעות כלכלה מונעת צמיחה באופן מובהק יותר, שצפויה לתמוך בחברות טכנולוגיה. בנוסף לכך, סקטורים מחזוריים כמו טכנולוגיה מובילים בדרך כלל בשנה השנייה של שוק שורי, כמו זו שצפויה להתחיל במארס הקרוב.

"הצמיחה אינה אוניברסאלית ולכן השוק הולך לשלם פרמיה עבורה‭,"‬ אומר ג'ים עווד, מנהל בזפייר מנג'מנט בניו-יורק. עד כה התחזיות האופטימיות לא השפיעו על מרבית המשקיעים. דובי הסקטור הטכנולוגי מצביעים על החששות מחולשה בכלכלה הגלובלית, ועל התאוששות הדולר האמריקני כסיבות לדאגה. זאת משום שחברות טכנולוגיה גדולות מפיקות את מרבית הרווחים שלהן מחוץ לארה"ב, ונפגעות כשהדולר מתחזק.

בנוסף לכך, בעוד הסיכוי לצמיחה הגלובלית השתפר, מצב המשק עדיין אינו מציג תמונה של כלכלה בריאה. וכשהצרכנים עדיין לא ממהרים להושיט יד אל הארנק, עתידן של חברות הטכנולוגיה נשען בעיקר על ארגונים שמחליטים להחליף ציוד ותוכנות. בהינתן התחזיות הללו, ביחד עם הזיכרונות הרעים מהתפוצצות בועת האינטרנט לפני כעשור וההתמוטטות הכללית של השוק ב‭,2009-‬ קל להבין מדוע משקיעים רבים מגבילים את הרומן שלהם עם הטכנולוגיה לטלפונים חכמים, ונמנעים מלערב אותה גם בתיקי המניות שלהם.

אבל בלסקי, כאמור, מאמין מאוד בסקטור הזה: "אנשים מגזימים עם הטענה שהטכנולוגיה הייתה מובילה בשנה שעברה ולכן אינה יכולה להוביל השנה‭,"‬ הוא אומר. "כמשקיעים, אתם רוצים לקנות חברות עם היסודות הטובים ביותר לשנים הקרובות, וזו בדיוק הסיבה שבגללה תרצו להיות מושקעים בחברות טכנולוגיה‭."‬

מחקר גלובלי

הפסימיות המתפשטת היא אחת הסיבות להתמקד בחברות טכנולוגיה שיכולות לספק את הצמיחה ברווחים, ולשלוט בשווקים שלהן. הדעה הרווחת בין האנליסטים של הסקטור היא שחברות טכנולוגיה מובילות, הנמצאות במצב פיננסי מצוין ופועלות בשווקים מתעוררים ובמדינות אחרות מחוץ לארה"ב, מציעות הזדמנויות לצמיחה ארוכת טווח.

"חברות גלובליות צריכות ספקי טכנולוגיה גלובליים‭,"‬ כתבו האנליסטים של בנק אוף אמריקה מריל לינץ', בדוח שפורסם לאחרונה. "השיפור ברווחים של תאגידים בינלאומיים שאינם ממגזר הטכנולוגיה בארה"ב, אירופה ואסיה יניע את ההוצאות של תאגידים על ציוד טכנולוגי ותוכנה‭.“‬ "הסקטור ניצב בנקודה בה הוא יכול להרוויח מכלכלה גלובלית בריאה יותר, גל שדרוגים של מחשבים אישיים, וחשיפה בינלאומית רבת ערך‭,"‬ מציינים גם האנליסטים בסטנדרט אנד פורס בתחזית האחרונה למניות הטכנולוגיה.

משקיעים במחנה הזה יכולים לקחת בחשבון ענקיות טכנולוגיה גלובליות, שמשקפות במידה רבה את מדד ה‭:500 S&P-‬ מיקרוסופט ‭,(MSFT )‬ איי.בי.אם ‭,(IBM )‬ אוראקל ‭(ORCL )‬ והיולט פקארד, למשל, הן הבחירות של בלסקי. הוא גם שורי על גוגל ‭(GOOG )‬ ואפל ‭.(AAPL )‬

"תיק הפלטיניום" של ‭,S&P‬ הכולל מניות עם יסודות חסונים ופוטנציאל תשואה מעל הממוצע במהלך 12 החודשים הקרובים, מאכלס את היולט פקארד, ‭,IBM‬ ו-ווסטרן דיגיטל ‭,(WDC )‬ שמדורגות ב"קנייה חזקה‭,"‬ כמו גם את אוראקל ו‭,(EBAY ) eBay-‬ שמקבלות דירוג "קנייה". בדוח שלו, מחלק בלסקי את סקטור הטכנולוגיה לשלושה חלקים. מניות שמייצגות צמיחה בתמחור סביר נמצאות בקרב יצרניות המחשבים והציוד ההיקפי.

יצרניות החומרה הללו, כמו HP ו‭,IBM-‬ נסחרות במכפילים שלא נראו כמותם ב‭12-‬ השנים האחרונות, הוא אומר. חברות התוכנה מתומחרות באופן אטרקטיבי למשקיעי ערך, מציין בלסקי. המאזנים שלהן חזקים ועדיין הערכות השווי שלהן נמצאות בדיסקאונט עמוק לעומת הממוצעים ארוכי הטווח. ייתכן שחברות כמו מיקרוסופט ואוראקל עדיין לא ראו את הצמיחה היציבה ביותר, הוא טוען, אבל הרווחים והדיבידנדים צפויים להיות יציבים.

כמניות של צמיחה טהורה, בלסקי מציין את חברות תעשיית השבבים, כמו מארוול ‭(MRVL )‬ ו-קסילינקס ‭,(XLNX )‬ שקשורות במידה רבה למחזור הכלכלי. "למרות שקבוצת החברות התבגרה לאורך השנים וככל הנראה לא תשחזר את הזינוק ברווחים של שנות ה‭,90-‬ היא צפויה לצמוח בקצב משמעותי ברבעונים הקרובים",אומר בלסקי. "בנוסף לכך, הסביבה המאקרו-כלכלית המשתפרת צפויה לתמוך בתעשייה‭."‬

"הטכנולוגיה חזרה לעניינים"

משקיעים שמעדיפים את הגישה המפוזרת למניות טכנולוגיה יקבלו חשיפה נאותה דרך השקעה בקרן נאמנות או קרן סל ‭.(ETF)‬ הסקטור מהווה כ‭19%-‬ משווי השוק של מדד ה‭,S&P 500-‬ והוא נחשב לגדול ביותר מבין הסקטורים במדד, כך שמרבית מנהלי הקרנות יהיו לפחות בפוזיציה של משקל השוק אליו, אם לא יותר מכך.

אם אתם מעדיפים להשקיע בקרן סקטוריאלית על טכנולוגיה, האופציות כוללות קרנות סל טהורות כמו ‭SPDR Technology Select Sector‬ או ‭,(IYW ) U.S. Technology Sector Index iShares Dow Jones‬ שכל אחת מהן חשופה למניות כמו מיקרוסופט, אפל, איי.בי.אם, סיסקו וגוגל. אפשרות אחרות היא ‭,(QQQQ ) PowerShares QQQ‬ שעוקבת אחר מדד הנאסד"ק‭.100-‬

השקעה בקרנות נאמנות על סקטור הטכנולוגיה יכולה להסתיים בפגיעה מדויקת או בפספוס, והן גם יקרות. על מנת שמניות הטכנולוגיה יצברו מומנטום, על החברות להראות הזמנות חזקות וירידה במלאים, אומר בלסקי. "השיפור המתמשך ביסודות והביקושים לטכנולוגיה צריכים לעבור לצמיחת רווחים, ואנחנו מעריכים שכך אכן יקרה‭."‬ ירדני, אנליסט המחקר, נחרץ אפילו יותר. "הטכנולוגיה",הוא אומר, "חזרה לעניינים".

• כל הזכויות שמורות ל‭marketwatch.com 2010- ‬