עוד מניית חלום? הסכם אסטרטגי לפרוטאולוג'יקס עם גלקסו

הפוטנציאל הכולל של ההסכם הוא כמיליארד דולר, כשההתחייבות המיידית היא 8.4 מיליון דולר ■ פרוטאולוג'יקס מוחזקת ב-50% ע"י טבע, ומאחורי גילוי התרופות שלה עומדים חתני פרס נובל הרשקו וצ'חנובר

חברת פיתוח התרופות פרוטאולוג'יקס פרסמה היום תשקיף להנפקתה המתקרבת, בו דיווחה על חתימת הסכם מהותי עם ענקית הפארמה הבינלאומי גלקסו סמית'קליין . להסכם פוטנציאל כולל של כמיליארד דולר, כאשר הסכומים הראשוניים שתקבל החברה הם של מספר מיליוני דולרים.

במסגרת ההסכם קיבלה גלקסו סמית'קליין אופציה למסחור של תרופות לסרטן שינבעו מתוך שש תוכניות גילוי תרופות שמפעילה החברה. גלקסו תשלם 3 מיליון דולר לחברה מיד עם חתימת ההסכם, ותתחייב לממן את המחקר שתבצע החברה ב-2 מיליון דולר בשנה הראשונה ועוד 1.7 מיליון דולר בשנה השניה והשלישית (כלומר - התחייבות מיידית של 8.4 מיליון דולר). אם המחקר יעלה יותר, פרוטאולוג'יקס היא שתישא בעלויות הנוספות.

בנוסף, התחייבה גלקסו לשלם תשלומי אבני-דרך עם התקדמות המולקולות שיתגלו בתוכנית הפיתוח דרך בתהליכי הניסוי ורגולציה. הסכום הכולל שישולם עבור כל תרופה שתגיע לשוק הוא 176 מיליון דולר. כלומר, אם תנבע מכל תוכנית פיתוח תרופה מוצלחת אחת, יגיע התשלום למיליארד דולר ועוד תמלוגים. (תרחיש זה הוא כמובן אופטימי עד כדי בלתי סביר). עיקר תשלומי אבני הדרך צפויים להתקבל בשלבים המאוחרים של העסקה, כאשר התהליך הפיתוח של תרופה משלב הגילוי עד השוק, עשוי לארוך כ-10 שנים ויותר.

גלקסו גם תשקיע במסגרת ההסכם 2.5 מיליון דולר בחברה, במחיר שיקבע בהנפקה לציבור, ובתנאי שיגוייסו לפחות 7.5 מיליון דולר.

בדרך לבורסה

במסגרת התשקיף הגדירה פרוטאולוגי'קס גי בכוונתה לגייס 35 מיליון שקל לפי שווי שעדיין לא נקבע, אך ככל הנראה יהיה כ-30-40 מיליון דולר. ההנפקה מובטחת חלקית בחיתום - החתמים התחייבו לרכוש סחורה ב-27 מיליון שקל אם יזמים הציבור 3 מיליון שקל לפחות. את ההנפקה מובילים: כלל פיננסים חיתום, מיטב הנפקות, מנורה מבטחים חיתום, לאומי פרטנרס וברק קפיטל חיתום. חברת טבע , המחזיקה 50% בחברה האם של פרוטאולוג'יקס, כבר הודיעה על כוונתה להזמין סחורה ב-3 מיליון שקל בהנפקה.

ההון העצמי של החברה נכון למועד התשקיף הוא כ-10 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הפסידה החברה כ-12 מיליון שקל ויש לה 5.5 מיליון שקל בקופה.

לחברה כבר יש הסכם פיתוח משותף גם עם חברת טבע, שדומה מבבנה שלו להסכם עם גלקסו, מלבד העובדה כי המוצרים בהסכם הזה הם קצת מתקדמים יותר, והסכומים שישולמו במקרה של הצלחה הם מעט נמוכים יותר.

תוכניות גילוי התרופות של פרוטאולוג'יקס מבוססות על ידע בנוגע למנגנון היוביקוויטין - מנגנון השמדת החלבונים באופן מסודר על ידי התא. על גילוי המנגנון זכו בפרס נובל הישראלים פרופ אברהם הרשקו ופרופ' אהרון צ'חנובר מהטכניון. פרוטאולוג'יקס חקרה את המנגנון ובנתה מאגר מידע רחב היקף המאפשר לה לתכנן מולקולות שישפיעו עליו בשלבים שונים.

את פירות ההצלחה יקצרו בחו"ל

בהודעה שפרסמה החברה למשקיעים מסרה כי האסטרטגיה שלה היא למסחר את מוצריה לחברות אחרות לאחר שלב הוכחת ההיתכנות ולפני שלב הרגולציה עתיר ההשקעות והסיכונים (כלומר, אחרי ניסויי חיות או ניסויים ראשוניים בלבד בבני אדם). רוב החברות הצעירות מסוגה של פרוטאולוג'יקס, מעוניינות למסר בשלב כזה, אך לא מצליחות. שני ההסכמים שכבר חתמה החברה עם טבע וגלקסו מעידים כי מוצריה מצליחים לעורר עניין מיוחד כבר בשלבים ראשוניים מאוד.

ההסכמים שחתמה פרוטאולוג'יקס כוללים סיכוי לכסף גדול רק אם וכאשר המוצרים יצליחו מאוד בידיהן של חברות התרופות הגדולות. במבט כללי על כל תחום פיתוח התרופות, הסיכוי להצלחת מוצר שעבר בהצלחה את שלב הניסויים בחיות אך עדיין לא נכנס לניסויים בבני אדם, הוא אחד לאלף. המוצרים עליהם חתמה פרוטאולוג'יקס מול גלקסו סמית'קליין נמצאים עדיין בשלב הגילוי ועוד לא עברו אפילו ניסויי חיות, כך שסיכויי הגעתם לשוק הם אפילו נמוכים יותר, והתהליך עלול לקחת אף יותר מעשור.

חתימת הסכם בשלב כזה מעבירה את רוב התמורה במקרה של הצלחה אל חברה הגדולה, אך יחס ההשקעה לעומת הרווח במקרה כזה, הוא עדיין משתלם מאוד לחברה הצעירה. במקרה של ההסכם עם גלקסו, למשל, ייתכן ופרוטאולוג'יקס לא תצטרך להשקיע הון משלה בפיתוח בכלל.