פרידמן: "יש לצמצם השפעת עובדי חב' החשמל על הניהול"

גלובס tv שרי האוצר והתשתיות טרם הגיעו להסכמה על מועמד שיחליף את יו"ר חברת חשמל הפורש, ואת מקומו ימלא באופן זמני רו"ח מיכה לזר

הממשלה מעכבת את קידום הרפורמה בחברת החשמל. כך השתמע מדברים שאמר היום (ב') יו"ר חברת חשמל הפורש, מוטי פרידמן. במסיבת עיתונאים לרגל סיום תפקידו.

לדברי פרידמן, "הרפורמה מונחת על שולחן הממשלה. היא אפשרית. אי-יישום שלה יביא לכאוס. חלון ההזדמנויות קצר. הממשלה לא עובדת אצלנו. היא עובדת לפי לו"ז שלה ואני מניח שהיא (הרפורמה) תצא לדרך".

פרידמן ציין כי "שתי צלעות במשולש כבר מוכנות - ההנהלה, וההסתדרות המייצגת את העובדים. מה שעיכב את הרפורמה היתה קבלת ההחלטה בממשלה לקביעת הגוף המרכזי שינהל את המגעים בנושא הפנסיה. ברגע שהסרנו את הנושא הזה מעל דרכנו, הוסרה אבן הנגף האחרונה לפני החלטת הממשלה".

אין הסכמה

שרי האוצר והתשתיות טרם הגיעו להסכמה על מועמד שיחליף את פרידמן בתפקיד, ואת מקומו ימלא באופן זמני יו"ר וועדת הכספים בדירקטוריון, רו"ח מיכה לזר.

פרידמן ציין שהגיע לתפקיד על מנת לקדם את השינוי המבני בחברת החשמל, אך טען כי העובדה ששינוי זה לא התחולל עדיין אינה מעידה כי נכשל בתפקידו. לדבריו "כשהגעתי, היה מאבק אלים של העובדים כנגד הרפורמה. המטרה שהוצבה בפני היתה להביא את העובדים להסכמה לרפורמה - המטרה הזו הושגה במלואה. היום העובדים לא רק מסכימים, אלא רוצים רפורמה".

בראיון ל"גלובס TV" קרא פרידמן לשנות את מבנה השכר בחברה באופן "שהמוצלחים והטובים יקבלו את השכר הגבוה" ולהנהיג "גמישות ניהולית". פרידמן הסביר כי "כרגע יש בהחלט השפעה של העובדים על תהליכי ניהול בחברה - הדבר הזה צריך לרדת לרמה מאוד מאוד מינורית".

פרידמן ציין כי חברת החשמל מעוניינת להפוך לשחקן בינלאומי בתחום האנרגיות המתחדשות והרשת החכמה (smart grid) תוך תחרות בחברות החשמל הגדולות בעולם.

עדיפה רפורמה כוללת

לדברי פרידמן, "גילינו שהעולם גדול בהרבה מישראל. חברת חשמל יכולה להיות שחקן ענק בתחום הבינלאומי ואין שום סיבה שלא נתחרה ב-EDF (חברת החשמל הלאומית של צרפת). אנחנו יכולים לפתח הרבה מאוד פעילויות כמו אנרגיה מתחדשת, קומוניקציה וסמארט גריד - כשישראל תשמש כבטא-סייט ובסיס לפיתוח עסקי".

בהתייחסו לתכנית ההתייעלות "מצפן", שיזמה ההנהלה, טען פרידמן כי התכנית לא נכשלה, אלא שולבה במסגרת הרפורמה הכללית בחברה. "היתה הבנה אצל העובדים שאם דירקטוריון נחוש כזה, כדאי להם לחזור לנתיב המרכזי שהוא הרפורמה". פרימן הוסיף כי "עדיף ליישם רפורמה כוללת מאשר מצפן מצומצם".