בלופטהנזה דחו את השביתה, בבריטיש איירווייס - סכסוך עבודה

בשימוע שהתקיים אמש בבית משפט, הסכים איגוד הטייסים בגרמניה לדחות את ההשבתה המתוכננת בלופטהנזה ל-8 במארס ■ דיילי בריטיש איירווייס החליטו לפתוח בעיצומים במחאה על קיצוצי שכר חדים בחברה

טייסי לופטהנזה בגרמניה הסכימו להשעות למשך שבועיים את השביתה שקרקעה אתמול (ב') 900 טיסות, שתוכננה להימשך ארבעה ימים. מנגד, החליטו דיילי חברת התעופה המתחרה, בריטיש איירווייס, לפתוח בעיצומים במחאה על קיצוצי שכר חדים בחברה.

כ-4,000 טייסים של לופטהנזה השתתפו אתמול בהשבתת הפעילות שהיתה אמורה להימשך ארבעה ימים, ולהותיר אלפי נוסעים ברחבי העולם תקועים באתרים שונים. השביתה באה על רקע חששות מכך שהחברה תנסה להפחית עלויות עבודה באמצעות העברת טיסות לחברות בנות זרות של לופטהנזה.

בשימוע שהתקיים אמש בבית משפט, הסכים איגוד הטייסים VC לדחות את ההשבתה המתוכננת ל-8 במארס, כדי לאפשר לטייסים וההנהלה למצות את המו"מ ביניהם. "האיגוד הודיע שהוא מוכן לחדש את המו"מ, ואנחנו עדיין דבקים בכך", אמר הנושא ונותן מטעם VC, תומאס פון שטורם.

לופטהנזה מסרה שהיא מקדמת בברכה את החלטת הטייסים, אך יידרשו כמה ימים לפני שלוח הטיסות יחזור לשגרה.

חברות התעופה בעולם עדיין מלקקות את הפצעים משנת העסקים הגרועה ביותר שלהן, שבה הביקוש לתחבורה אווירית צנח מהר יותר מאשר עלויותיהן, אך העובדים הפכו לחסרי סבלנות ביחס לתוכניות של ההנהלות להדק את החגורה.

לופטהנזה מתכננת לצמצם את הוצאותיה במיליארד אירו עד שנת 2011, תוך כדי הרחבת הפעילות מחוץ לגרמניה. חברות התעופה הלאומיות באירופה מנסות לצמצם עלויות, גם על רקע האובדן של נתחי שוק לחברות הטיסות המוזלות (לואו קוסט) כמו ריינאייר ואיזיג'ט, שמושכות נוסעים שרוצים לחסוך בהוצאות על רקע המצב הכלכלי.

בריטיש איירווייס מעוניינת להחתים 75% מדייליה על הקפאת שכר השנה, יחד עם אמצעי חיסכון נוספים. דיילי החברה הצביעו אתמול בעד קיום שביתה כדי למחות על הקיצוצים הללו. זהו סכסוך העבודה השני בחברה, לאחר שבית משפט כפה על העובדים לבטל תוכנית ל-12 ימי שביתה בחג המולד, צעד שהיה פוגע במיליון נוסעים.

נציגי איגוד דיילי בריטיש איירוויס מסרו שעדיין לא נקבעו תאריכים לשביתה, אך בכל מקרה היא לא תתרחש בחג הפסחא בתחילת אפריל. הנהלת החברה אומרת שההחלטה על השביתה "אינה מוצדקת לחלוטין" וכי היא לא תאפשר לאיגוד הדיילים "להרוס את החברה".

בנוסך לכך פתחו הפקחים בנמלי התעופה של צרפת בשביתה בת חמישה ימים מהיום (ג'), במחאה על מדיניות "השמיים האחידים" באירופה, וגרמו לביטול טיסות מנמלי אורלי ושארל דה גול בפריז.