"אנשים לא ישנים בלילות שנים - ולא מודיעים להם שהם לא אשמים. מזעזע"

השופט דוד רוזן מותח ביקורת קשה ביותר על התנהלות הפרקליטות בתיק הלבנת ההון בבנה"פ: "זה לא המדינה שאני מכיר או רוצה להכיר" ■ "שוכבים אצלכם חומרים בכמויות ואתם לא עיינתם בהם... איך אתם יכולים להגיש כתבי אישום? איך אתם יכולים לגרום לי להרשיע?"

"זה לא המדינה שאני מכיר, זה לא המדינה שאני רוצה להכיר. זה פשוט מזעזע". במלים קשות אלה, התייחס שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, להתנהלות פרקליטות מיסוי וכלכלה בראשות אלה רובינק בתיק הלבנת ההון בבנק הפועלים , בו מואשמים אנשי הדסק הרוסי בסניף. בתיק זה מואשמים אליק לדר, שהיה ראש הדסק הרוסי, ויעקב סברדליק.

התנהלות התביעה בתיק - עורכי-הדין טלי נג'רי ועו"ד חיים לירן - והתייחסותו החמורה של השופט רוזן כלפי מה שהתברר בתיק, נחשפים בבקשה שהגיש סניגורו של לדר, עו"ד שמעון דולן, לשעבר מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

עו"ד דולן מבקש בתיק לבטל את האישומים נגד לדר, בין היתר בהתבסס על התנהלות התביעה, שהעבירה חלק מחומרי החקירה רק לאחר השימוע.

לטענתו, בישיבה שהתקיימה בדצמבר האחרון הצהירה התובעת נג'רי כי מלוא חומר החקירה הועבר לעיונו של הנאשם. כשבועיים לאחר מכן ביקשה התביעה לבטל מועדי הוכחות שנקבעו לינואר, בנימוק כי גילתה שבשוגג לא נמסרו לסניגוריה חומרים שונים.

שבוע לאחר מכן הודיעה עו"ד נגרי כי במהלך בדיקת החומרים בתיק נמצאו חומרים נוספים, ובהם מעטפות רבות, וכן חומרים שנתפסו במשרדיהם של חמישה עדי תביעה מרכזיים. בהמשך הודיעה עו"ד נג'רי כי נמצאו 38 ארגזים עם קלסרים נוספים, המתייחסים לעדים מרכזיים בתיק.

"מה הולך פה"

השופט רוזן ראה את הדברים בחומרה רבה: "איך אפשר לדבר על שוגג... זה מראה שמחזיקים את זה", נזף. על מכתבה של נג'רי בדבר מציאת החומרים, אמר רוזן כי "המכתב הוא מזעזע... אתם לא רוצים לעבור על החומר, אל תעברו. תנו להם את כל החומר. איזה מן דבר זה? מה הולך פה? אנשים פה במשך שנים לא ישנים בלילות, ואתם יודעים שאין שום אשמה ואתם לא מודיעים להם ("גלובס" פירסם באחרונה כי אחד הנחקרים בתיק קיבל רק באחרונה הודעה על סגירת התיק נגדו מחוסר אשמה - חמש שנים לאחר פתיחת החקירה - ה.מ)... על תקלה צריך לשלם".

השופט רוזן הוסיף: "יש כשנה כתבי אישום ושוכבים אצלכם חומרים בכמויות ואתם לא עייינתם בהם... איך אתם יכולים להגיש כתבי אישום? אתם יכולים לגרום לי להרשיע אותם, כשהם לא אשמים, בגלל שלא עברו על חומר חקירה. אתם לא עברתם, זו בעיה שלכם... אבל עורכי-הדין לא עברו. למה אני צריך להרשיע אנשים בגלל בעיות שכאלה? איזה מן דבר זה? זה חמור מאוד, ואני לא משתמש בשפה הזו - אבל אותי זה פשוט מזעזע".

השופט הדגיש כי טענות ההגנה צודקות ומקובלות, והבהיר כי שקל "צעדים דרמטיים". השופט הודיע כי מכאן ואילך בכוונתו להיות קשוב הרבה יותר לכל בקשה של ההגנה בנוגע לחומר חקירה שהתקבל באיחור. הוא ציין כי התנצלות המדינה על התקלה, "אין בה כדי להקהות מחומרת הדברים".