מדד נהגי המוניות

מזל שהאוטו האמריקני שעצר עצירת פתאום לפנינו, התחיל לנסוע רגע לפני שהתרסקנו לתוכו

השבוע קיבלתי הרצאה מנהג מונית בדבר אינדקטור כלכלי חשוב שרב הכלכלנים לא נותנים עליו את הדעת. הנהג קרא לו מדד סיבוב הגלגלים. התזה שלו היא שכאשר גלגלי המוניות מפסיקים להסתובב, כלומר שנהגי המוניות מבלים בהמתנה בתחנות, זו האינדיקציה מובהקת לכך שהפעילות העסקית נמצאת בירידה ושההכנסה הפנויה נמצאת בירידה, אנשים מעדיפים לחסוך.

באותה נסיעה (כמובן רק בזמן עמידה ברמזור אדום) הראה לי הנהג בצג המונית שביום שני ב- 10:00 היו בכל אחת מהתחנות של חברת המוניות שהוא חבר בה בין 5 ל-10 מוניות בהמתנה.

זה די מפתיע בהינתן שמרבית המדדים המקרו כלכליים במדינת ישראל מעידים על כך שהמשק נמצא במומנטום חיובי, האבטלה יורדת, הייצוא גדל, הצריכה הפנימית גדלה, תחושת העושר גדלה ורק מדד המחירים לצרכן אולי נתן רמז קטן, רמזון, בכיוון שאליו מצביעים גלגלי המוניות.

במקומותינו גם מדד אמון הצרכנים וגם מדד מנהלי הרכש מצביעים על צפיות להמשך צמיחת הכלכלה, אבל השבוע התפרסם מדד אמון הצרכנים האמריקאי לחודש פברואר והתברר שהוא ירד לרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2009.

מה שחמור יותר הוא שהמדד ירד מתחת לקו ה-50, לרמה של 46. הצפייה דרך אגב הייתה ל-55 נקודות. הנאסד"ק הגיב לידיעה זו בירידה מתונה של 1.3% וההסברים שנלוו לפרסום מדברים בעיקר על חשש מהמשך האבטלה בארה"ב.

עושה רושם שיש קונצנזוס בין כלכלנים לא מעטים שהאבטלה בארה"ב לא הולכת להעלם בקרוב. השאלה היא רק מה זה אומר. האם המשק האמריקאי יכול לצמוח ב-3% ומעלה גם אם האבטלה נשארת בשיעור שבין 8% ל-10% או שהשפעת שיעור אבטלה גבוה על הצריכה הפרטית ודרכה על הצמיחה במשק היא בהכרח האטה כלכלית.

כמי שחיים במדינת ישראל, תיק ההשקעות שלנו כמו גם החיסכון הפנסיוני והביטוח, מוטים להשקעות במדינת ישראל ומה שחשוב לנו הוא מצב הכלכלה בישראל. מה מידת התלות שלנו בצמיחת הכלכלה האמריקאית?

האם אנו בהכרח מרגישים כל שינוי בצמיחת המשק האמריקאי, גם אם הוא בשיעור 10, 20, 50 או שרק החל מ-100 נקודות בסיס ומעלה אנחנו מתחילים להרגיש בשינוי. ניסיון השנים האחרונות מלמד שיש יתרון משמעותי לקוטן - אנחנו יכולים להמשיך לצמוח במידה מסוימת - (דגש על "מידה מסוימת") - גם כשהצמיחה בארה"ב אינה מזהירה.

כבר שכחנו, אבל בשיא המשבר האחרון גם הכלכלה הישראלית לחצה חזק על הברקס. המזל היה שהאוטו האמריקני שעצר עצירת פתאום לפנינו, התחיל לנסוע רגע לפני שהתרסקנו לתוך הפגוש האחורי שלו וכך נמנעה תאונה. כפי שכתבתי כאן בעבר למרות שאנחנו אופטימיים ולמרות שאנחנו סבורים שהכוחות בשוק הגלובלי הדוחפים לצמיחה הם משמעותיים, על המשקיע לתת משקל רב להסתברות שהים יהיה סוער. כלומר: בנקודות זמן שלא ניתן יהיה לחזות מראש, כמעט כמו הפריוס של טויוטה, השווקים הפיננסים יתנו גז קדימה או יעצרו בפתאומיות.

חשוב מאוד לשים לב בקבלת החלטות השקעה לאינדיקטורים משמעותיים ומוכחים כמו מדד אמון הצרכנים, מדד המחרים לצרכן וכדומה כמו גם לאינדיקטורים מזדמנים ולא מתודיים כמו מדד סיבוב הגלגלים אבל בשני המקרים ובוודאי בהקשר של הגלגלים לא כדאי לגלגל את התיק מהר מידי.

עדיף לדאוג שהתיק יהיה מאוזן מראש וייתן משקל למצבי טבע שונים ולמרות שאנחנו נהנים מעמלות מסחר ככל שתדירות הגלגול של התיק עולה עדיף לא לקבל החלטות הרות גורל על סמך אינדיקטור בודד כזה או אחר ובוודאי שלא על סמך תצפית אחת.