משבר הנדל"ן בארה"ב מכה שנית: מכירות בתים חדשים בשפל

מכירות הבתים החדשים בארה"ב נפלו ב-11.2% ל-309 אלף לעומת צפי לעלייה ל-355 אלף בתים - הרמה הנמוכה ביותר מאז החלו למדוד נתון זה ב-1963 ■ הביקוש למשכנתאות בארה"ב צנח לשפל של 13 שנה

הירידה במכירות הבתים החדשים בארה"ב הגיע לרמת שפל: הנתון המתואם עונתיות שפורסם היום לאחר פתיחת המסחר איכזב כאשר הצביע על ירידה חודשית של 11.2% במכירות הבתים החדשים שהסתכמו ב-309 אלף לעומת צפי כי תרשם עלייה לרמה של 355 אלף בתים לעומת מכירות של 348 אלף בתים שנרשמו בחודש דצמבר לאחר שהנתון עודכן למעלה מ-342 אלף.

מדובר במספר הקטן ביותר של בתים חדשים שנמכרו בארה"ב מאז החל נתון זה להימדד בשנת 1963, כך על פי נתוני משרד המסחר. לעומת המכירות עליהן דווח בחודש ינואר בשנה שעברה, בעיצומו של המשבר, עדיין מדובר בירידה של 6.1%. על פי הנתון קצב המכירות בינואר מצביע על כך שיעברו 9.1 חודשים עד שימכר מלאי הבתים החדשים בארה"ב.

על רקע הנתון הגרוע נחלשות העליות בוול סטריט, כאשר חברות הבניה הגדולות כדוגמת לאנר , DR horton , Toll ועוד...בולטות בירידות שהולכות וגוברות.

לפני פרסום נתוני מכירות הבתים החדשים בארה"ב, נתון שצפוי להציג עלייה ביחס לחודש דצמבר, מתפרסמים בארה"ב שני נתונים חשובים המצביעים על הבעיתיות המתמשכת בתחום המשכנתאות.

כ-25% מסך כל המשכנתאות בארה"ב הינן במצב של הפסד, או במילים אחרות חובות המשכנתא שלהם גבוהות מערך הבית בעבורו לקחו את המשכנתא. את הנתון פרסמה חברת המחקר First American CoreLogic אשר עוקבת אחת התנועות בשוק הדיור בארה"ב. מדובר בעלייה לעומת הנתון שפורסם לפני שלושה חודשים אז היווה שיעור הלווים המופסדים כ-23% או 10.7 מיליון לווים.

מדינת נבדה נרשמו הנתונים הגרועים ביותר, כאשר 70% מסך המשכנתאות במדינה הינן מופסדות, אחריה מתייצבת אריזונה עם שיעור של 51% ופלורידה עם 48%.

בהמשך לנתון זה פורסם עוד כי הביקוש למשכנתאות נפל בשבוע האחרון בפעם השלישית ברציפות לרמה הנמוכה ביותר מזה 13 שנה או מאז 1997, אחד ההסברים לכך הינו מזג האוויר הקשה שפקד בשבוע שחלף את ארה"ב. נתון זה מהווה נתון אינדיקטיבי מקדים לנתוני מכירות הבתים והוא מצביע על המשך היות שוק הדיור בארה"ב רגיש ושביר לנסיגות בו והישענותו המופרזת על התמיכה הממשלתית.

איגוד בנקאי המשכנתאות דיווח על נפילה של 8.5% במדד הביקוש למשכנתאות המתואם עונתיות, אשר כולל רכישת משכנתאות חדשות ומיחזור משכנתאות קיימות. הנתון מתייחס לשבוע שהסתיים ב-19 בפברואר.