הבניין של שגרירות ארה"ב בלונדון: קוביית זכוכית חסינת פיצוצים

בנייתו של הבניין, שיכלול אלמנטים של בונקר להגנה מפני מתקפות טרור כלקח מאירועי 11 בספטמבר, צפויה להסתכם ב-650 מיליון ליש"ט

הדיפלומטים האמריקנים בלונדון צריכים להתחיל להתרגל לחיים בתוך קוביית זכוכית. זאת משום שהבניין החדש של שגרירות ארה"ב בלונדון ייבנה כקוביית זכוכית, עטופה בממברנה מפוסלת, לפי כללים ביטחוניים מוקפדים ולפי עקרונות הבנייה הירוקה.

עיצוב זה, של משרד האדריכלים קירן טימברלייק מפילדלפיה, נבחר אמש על ידי ועדת שיפוט מיוחדת והוכרז על ידי שגריר ארה"ב בלונדון, לואי זוסמן. בנייתו של הבניין, שיכלול אלמנטים של בונקר להגנה מפני מתקפות טרור כלקח מאירועי 11 בספטמבר, צפויה להסתכם ב-650 מיליון ליש"ט.

הבניין, שזכוכיתו תהיה חסינה בפני פיצוצים, יוקם באזור ניין אלמס בגדה הדרומית של נהר התמזה והוא יחליף את המבנה הקיים בכיכר גרוסוונור בעיר, שאותו מכרה השגרירות ב-2009 לחברת הנדל"ן Qatari Diar - זרוע הנדל"ן של חברת ההשקעות של קטאר.

המעטפת הגבישית של הבניין אמורה להצל את פנים המבנה מפני השמש ולהפוך את אנרגיית השמש לחשמל באמצעות השימוש בתאים פוטו-וולטאים דקים כקורי עכביש המוטמעים במעטפת. כך אמור הבניין לשמש דוגמא לבניינים ירוקים אחרים.

בריכה חצי-מעגלית, הפונה לכיוון התמזה, אמורה לפי התכנון להגן על הבניין בצדדיו כאשר הבניין עצמו מוגבה מעט ועומד על גבעה קטנה ובכך תימנע התנגחותן של מכוניות תופת בבניין. הבריכה והגבעה הירוקה ייצרו שתיהן מראה שידמה פארק ציבורי, הן כדי לספק סביבה ירוקה והן כדי למנוע רושם של בונקר מוקף חומה.

הבניין של שגרירות ארה
 הבניין של שגרירות ארה

הבניין הקיים של השגרירות נחשב בלוי, צפוף ומיושן, כך שהוא לא מותאם לצרכים משרדיים מודרניים ובטח שלא לצרכים הביטחוניים של בניינים דיפלומטיים.

מבנה קוביית הזכוכית יתנשא לגובה של 12 קומות, על פני שטח בנוי של 45 אלף מ"ר, ויוכל לאכלס 1,000 עובדים. תחילת העבודות צפויה ב-2013 והצפי לסיום הוא ב-2017.

משרד האדריכלים קירן טימברלייק תכנן את הבניין כך שהוא יתפקד כבניין שיאפשר שימוש מושכל באנרגיה ושיפורו של הנוף הפוסט-תעשייתי באזור ניין אלמס, שנחשב אחד מהאזורים הפחות מפותחים של העיר.

המנכ"ל בפועל של אגף הנכסים לשגרירויות בארה"ב, אדם נאם, ציין בפני כלי התקשורת בבריטניה כי לבניית מבנה השגרירות החדש הוקצה תקציב מהגדולים שהוקצו לבניית שגרירויות אמריקניות בעולם.