עו"ד צחי נרקיס: "קבוצות רכישה עלולות להתפרק"

נרקיס, מומחה נדל"ן, סבור כי קבוצות הרכישה עלולות לגרום למתארגנים מפח-נפש ■ "קבוצות הרכישה העלו מאוד את המחירים; יש פה משהו לא ברור: טוענים שחסרות דירות, אבל החברים בקבוצות קונים דירות להשקעה"

עו"ד צחי נרקיס, מומחה בתחום נדל"ן, מספר בראיון מיוחד ל"גלובס": "דוד ליבאי לימד אותי משפט פלילי. היה סיסטמתי, הבנתי מה הוא רוצה. גם את יורם דנציגר, דיני חברות, ודורי קלגסבלד, מתרגל במשפט מינהלי, אני זוכר לטובה. אבל אני לא חושב שמה שלמדתי באוניברסיטה עזר לי, זה נראה לי לא כל-כך רלוונטי".

"לדעתי, רק פליליסטים הם עורכי דין אמיתיים. כל השאר - הסתעפויות. מי שצריך עורך דין זה רק נאשם בפלילים, שמאוד קשה לו להגן על עצמו והוא צריך עזרה. לעומתם, לקוחות - אם היה להם זמן לקרוא חומר, יכלו להסתדר.

"הייתי תלמיד מבוגר, נשוי ואב. בחודש הראשון ללימודים נולדה בתי הבכורה. הייתי צריך לפרנס משפחה. לאבא של יעל היתה חברת הובלות, ובמשך כל הלימודים ניהלתי את הסניף התל-אביבי. בכל בוקר, ב-6 וחצי, התייצבתי בשכונת פלורנטין, רחוב וולפסון, ועד 4 אחר-הצהריים הייתי נוסע באחת המשאיות בדרך לחיפה".

העסקה הראשונה

"אבי הכיר את מיכאל פירון המנוח, מה שנקרא פרוטקציה, ושם, במשרד פירון קרני סרוב ופירון, עשיתי את הסטאז'. עד היום אני שם. באותה עת, 1985, מנה המשרד 9 עורכי דין (ו-5 מתמחים), כיום יש בו 100.

"העבודה מצאה חן בעיניי בגלל הקשר עם הלקוחות: הייתי מעורב, יצאתי לפגישות, הכניסו אותי לעשייה. תחום הנדל"ן והבנייה משך אותי, כי זו יצירה: אתה לוקח מגרש ריק, קרקע חקלאית, וזה הופך לבית, בית משרדים, חנות שקונים בה, כביש נסלל, אולי מחלף. זה לא תיאורטי, לא לופט-גשעפטן.

"החוויה הראשונה שלי במשרד היא בוררות שבה טיפלתי עוד כמתמחה בין לקוח בשם חברת אל-רם לשופרסל בנוגע לפרויקט בהרצליה. הוויכוח היה על מדידת שטחים - האם כל השטחים שהובטחו נמסרו. הבנק קנה נכס, שהיה לסניף בנק הפועלים בהרצליה, ובזמן המחלוקת הסניף כבר עבד. חברת אל-רם זכתה בכמה מיליונים טובים, וזו היתה הצלחה בתחילת דרכי כעורך דין צעיר".

הסיכונים בקבוצות רכישה

"מישהו סיפר לי שבעל הפיצוצייה בפינה פנה אליו ושאל אם הוא מצטרף לקבוצת הרכישה שארגן. ככלל, זו דרך חוקית להתארגן ולחסוך בעלויות, אבל היא הופכת כל חבר בקבוצה מצרכן ליזם, ולא לכל אחד זה מתאים. בהתחלה ההתלהבות גדולה, אבל צריך לזכור שאין הרבה פרויקטים כאלה שהסתיימו, וכשהקבוצות יתחילו לבנות - אני חושש שעלולות להיות תקלות, יגיע הבוץ, הקבלן יתעכב, יהיה קשה. איש לא יכול להבטיח שזה לא יעלה יותר ממה שציפו, שזה לא יימשך יותר זמן, שלא יתעוררו היבטי מס שלא צפו ושכבר נמצאים במחלוקת בין רשות המסים לקבוצות הרכישה. ההנחה שההתארגנות תחסוך כסף עלולה להתבדות, וחשיפת המס תהפוך את העסקה ללא כדאית. אם המס אכן יגדל, יהיו מי שירצו לבטל וקבוצות עלולות להתפרק".

"קבוצות הרכישה העלו מאוד את המחירים בשוק, ובנוסף יש פה משהו לא ברור: טוענים שחסרות דירות, אבל החברים בקבוצות הללו קונים דירות להשקעה. זו לא הדירה הראשונה שלהם. אתה חושב שגליה מאור תמכור את הדירה שלה כדי לעבור לדירה חדשה?".

* הראיון המלא עם עו"ד צחי נרקיס - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".

עו
 עו