מנכ"ל אקס-ליבריס ל"גלובס": "אפשר גם בלי להנפיק בנאסד"ק"

למרות נתוניה הטובים, החתמים בארה"ב לא רצים להנפיק את אקס ליבריס ■ הנשיא והמנכ"ל מתי שם-טוב מסביר למה הוא לא מתרגש: "אנו פועלים בשוק לא סקסי", וקובע: "זו לא התחנה האחרונה מבחינת בעלי המניות"

לפני שבוע הסתובב בישראל צוות בנקאי השקעות מאחד הבנקים המובילים, כזה שבשביל חברה עם שווי נמוך מ-250 מיליון דולר, לא עונה לטלפון.

על הפרק עמדו מספר חברות עם פוטנציאל להנפקה, או עניינים כספיים ואסטרטגיים אחרים. אחת מהחברות הציגה מכירות של 77 מיליון דולר ב-2009, רווח, גידול צפוי של כ-10%-15% השנה, והיסטוריה ארוכה שכוללת גם צמיחה לא אורגנית, ובעלות של קרנות פרייבט אקוויטי מבוססות.

גם החוב מנע הנפקה

המלצה של חתמים פוטנציאלים כנגד יציאה למסלול הנפקה, כמו שקרה במקרה זה, אינה דבר חריג כיום. אלא שנראה שלחברה בה מדובר - מפתחת תוכנות ניהול הספריות האקדמיות אקס-ליבריס - יש נתונים טכניים מעוררי קנאה, מלבד בעיה אחת מרכזית.

"אנחנו פועלים בשוק לא סקסי", מסביר מתי שם טוב, הנשיא והמנכ"ל, למה אינו עסוק בבחירת חתמים וכתיבת התשקיף. אגב, החברה כבר עמדה להנפיק פעם אחת, ב-2005, בבורסת ה-AIM הלונדונית לפי 110 מיליון דולר.

שוק הספריות הוא שמרני יחסית, עם קצב גידול של "הכלכלה הישנה", כלומר עד 10% בשנה. רחוק מסיפורי הצמיחה הפנומנאליים להם מחכים בוול-סטריט.

"אנחנו יכולים להסתדר גם בלי נאסד"ק", אומר שם טוב. בעלת הבית הנוכחית של החברה היא קרן הפרייבט אקוויטי Leeds Equity, שרכשה אותה באוגוסט 2008 תמורת 170 מיליון דולר.

כדרכן של קרנות, הרכישה כללה העמסה של חוב משמעותי על המאזן של אקס-ליבריס, שמגיע כיום לעשרות מיליוני דולרים, ומהווה משוכה נוספת בדרך להפיכתה לציבורית.

אקזיט כפול

מבחינות רבות, דווקא התנהלות החברה הצנועה, שצמחה באוניברסיטה העברית בשנות ה-80, היא האופן שבו הרבה סטארט-אפים שפועלות בשווקים אטרקטיביים ממנה, היו רוצים לצמוח.

בתקופה בה החיסרון בכסף מונע מחברות רבות לקפוץ קדימה, הספיקה אקס-ליבריס להירכש פעמיים בידי קרנות גדולות שמנהלות הון פרטי. הפעם הראשונה הייתה ב-2006, אז קנתה אותה פרנסיסקו פרטנרס תמורת כ-60 מיליון דולר. בפעם השנייה, כעבור שנתיים בלבד, אקס-ליבריס נרכשה בעבור סכום גדול כמעט פי 3. בחברה יש כיום 500 עובדים בעולם, מחציתם בירושלים.

הסיבה היא הגב הכלכלי שקיבלה מהקרן, מה שאפשר לה לרכוש את המתחרה הגדולה - Endeavor - ב-30 מיליון דולר, ולקפוץ למקום הראשון בשוק התוכנה לספריות האקדמאיות. שוק ששם טוב מעריך ב-600 מיליון דולר.

החיים עם קרן פרייבט אקוויטי יכולים להיות מאוד נוחים, מדגיש שם טוב. "הם יודעים לדאוג להנהלה ולעובדים", מה שמתבטא בחלוקת אופציות לעובדים הבכירים מיד לאחר הרכישה.

למרות שתוכניות ההנפקה לא יעמדו כנראה על הפרק בזמן הקרוב, שם טוב משוכנע שזו לא הפעם האחרונה בה מעורבת החברה במהלך אסטרטגי.

"אין ספק שזו לא התחנה האחרונה מבחינת בעלי המניות", הוא אומר. סביר שלקרן Leeds יהיה רצון לממש את ההשקעה בשנים הקרובות. אולם לאחר 7 שנים של צמיחה, ייתכן שכדאי לחכות.

מתרחבת באסיה

בינתיים, מעורבת אקס-ליבריס במהלכים אסטרטגיים משלה, תוך ניסיון ליצור מנועי צמיחה בשוק הספריות. ההתרחבות המרכזית שלה ארעה בחמש השנים האחרונות במזרח אסיה ואוקיאניה (APAC), שם היא מציגה גידול של 820% במכירות בתוך חמש שנים, מה שבולט על רקע היותה ספק התוכנות האחרון שמנסה לחדור לשוק.

לדבריו, "זה שוק שבנוי הרבה על לוקליזציה, גם מצד השפה וגם מהתרבות העסקית, מה שיוצר הרבה מתחרים מקומיים". באקס-ליבריס לא מפחדים מהם ופשוט קונים אותם. לדברי שם טוב, מדיניות זו עומדת על הפרק גם בחדירה לשוק הסיני, בו מחזיקה החברה כיום 33 לקוחות, ביניהם המוסדות האקדמאים המובילים במדינה.

מחוץ לאסיה, שוקל שם טוב מספר מהלכים אחרים כדי לצמוח, כולל רכישת המפיץ של החברה בסקנדינביה בתחילת החודש תמורת 3 מיליון דולר, וכן על התרחבות לפונקציות נוספות במערכי המחשוב של האוניברסיטאות, כגון בתחומי המחקר.