עתירה ראשונה לבג"ץ נגד רפורמת התכנון של נתניהו

6 ארגונים סביבתיים, בהם אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע, טוענים כי "מדובר ברפורמה שמשנה סדרי-עולם בתחום התכנון והבנייה, שהשלכותיה על דמות הארץ, הבריאות, הסביבה וזכויות תושביה הן מרחיקות-לכת"

6 ארגונים סביבתיים, כולל אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע, הגישו היום (א') עתירה ראשונה לבג"ץ נגד הרפורמה בחוק התכנון והבנייה שמקדמת ממשלת נתניהו.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד נירית לוטן מאדם טבע ודין ועו"ד חגית הלמר מהחברה להגנת הטבע, מבקשים העותרים כי לאור מורכבותו וחשיבותו של החוק החדש יורה בית המשפט לממשלה להאריך את משך הזמן שניתן להגיש השגות והערות לרפורמה ל-90 יום.

תזכיר החוק פורסם לפני כ-3 שבועות למשך 21 יום, והממשלה צפויה להתכנס לצורך אישורו בימים הקרובים. העותרים אף מבקשים צו ביניים שיורה לממשלה שלא לקיים דיון ברפורמה עד לקבלת החלטה בנוגע להארכת המועד.

‏בעתירה מציינים הארגונים הסביבתיים כי "מדובר ברפורמה שמשנה סדרי-עולם בתחום התכנון והבנייה, שהשלכותיה על דמות הארץ, על הבריאות, על הסביבה ועל זכויות תושביה הן מרחיקות-לכת".

עוד טוענים העותרים כי הצעת חוק התכנון החדש, על 241 עמודיה, צפויה להביא לשורה ארוכה של שינויים, חלקם מהפכניים, בהסדרים בחוק התכנון והבנייה הקיים. למרות זאת, נכתב בעתירה, ולמרות שמימוש הצעת החוק כלשונה עלול להוות פגיעה קשה ביותר באינטרסים הסביבתיים והחברתיים של הציבור - פרסום טיוטת החוק הוגבל ל-21 יום בלבד.

"פרק זמן של 21 יום בלבד איננו סביר ואיננו הגיוני", נכתב בעתירה,"והוא משקף מראית-עין של הליך דמוקרטי של קיום היוועצות. פרסום החוק ל-21 יום בלבד מהווה פגיעה קשה בזכותו של הציבור לטיעון ולשימוע. מדובר בהחלטה בתלי סבירה באופן קיצוני".