האם צריך לשנות המכרז? אגד פורשת ממכרז המטרונית בחיפה

קבוצת אגד שנחשבה לאחת משתי המתמודדות המובילות במכרז הודיעה הבוקר על פרישה, על רקע ביקורת גוברת על חוסר כדאיות כלכלית ■ במשרד התחבורה מבטיחים שהמכרז יסתיים בהצלחה, למרות שנותרו בו רק שתי מתמודדות

משרד התחבורה אינו מתכוון לבטל לפי שעה את מכרז המטרונית בחיפה, או לשנות את תנאיו, למרות שרק שתי מתמודדות נותרו בו.

ל"גלובס" נודע כי הבוקר (א') הודיעה קבוצת אגד למשרד התחבורה על פרישתה מהמכרז ובכך הצטרפה לקבוצה בראשות קונקס, זרוע התחבורה הציבורית של קבוצת ויאוליה הצרפתית.

אגד נחשבה עד היום לאחת משתי המתמודדות המובילות במכרז. הקבוצה כללה את אגד תעבורה, אגד אחזקות וחברת תשתית. המתמודדת המובילה השנייה היא קבוצה בהובלת חברת מאיר של איש העסקים יעקב שחר, בשיתוף חברת מטרופולין וחברת האוטובוסים הורן את לייבוביץ'. המתמודדת הרביעית, חברת דן, היא המתמודדת השנייה שנותרה לפי שעה במכרז.

פרישתן של שתי הקבוצות מחזקת מאד את קולות הביקורת על המכרז ואולם במשרד התחבורה טענו היום כי שינוי תנאי המכרז או ביטולו עומדים כלל אינם על הפרק.

"יש עדיין לפחות שתי מתמודדות חזקות שמתכוונות ללכת עד הסוף" אמר ל"גלובס" דובר משרד התחבורה אבנר עובדיה "אין לי ספק שאחת מהן תזכה. הפרישות מהמכרז לא מטרידות אותנו".

דובר אגד רון רטנר אישר כי החברה הודיעה כי לא תיגש למכרז ואמר כי מדובר בהחלטה אסטרטגית שהתקבלה בתום בחינה מדוקדקת וממושכת של מכלול הסוגיות הקשורות בהפעלת המערכת.

מכרז המטרונית הוא ניסיון ראשון מסוגו לשלב במערכת התחבורה הציבורית בישראל אוטובוסים רבי קיבולת (B.R.T). האוטובוסים אמורים לפעול בנתיבים ייעודיים ולהנות מזכויות קדימה בצמתים, אם כי לא ברור האם יזכו לעדיפות מוחלטת בדומה לזו המתוכננת לרכבת הקלה.

עיקר הביקורת נגד המערכת המתוכננת מתמקדת בטענה כי הפעלת האוטובוסים משתלמת כלכלית רק בשעות השיא בעוד שבשאר שעות היממה הם ייסעו ריקים למחצה. ואולם משרד התחבורה מסרב להגביל את השימוש באוטובוסים לשעות השיא בלבד.

מכרז המטרונית הוא מכרז BOT להקמה ותפעול למשך שש שנים שלושה קווים בין הקריות לחיפה ועלות ההשקעה בו נאמדת בכמליארד שקל.