נעילה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק הוסיף 1.6%; AIG זינקה

הצריכה הפרטית עלתה בינואר ב-0.5% - יותר מהצפי ■ AIG תמכור החטיבה האסייתית ב-35.5 מיליארד דולר ■ רווחי ברקשיר האתווי קפצו ל-3.06 מיליארד דולר ■ מרק תרכוש את מילפור ב-6 מיליארד דולר

וול סטריט ננעלה ביומו הראשון של שבוע המסחר (ב') בעליות שערים של 0.8%-1.6% בהובלת הנאסד"ק. השוק קיבל רוח גבית מנתוני הצריכה הפרטית הטובים, ומזירת המיזוגים והרכישות, לאור עסקת הענק של AIG שמוכרת את החטיבה האסייתית תמורת 35.5 מיליארד דולר. התקוות לחילוץ גרמני-צרפתי ליוון הוסיפו גם הן לסנטימנט החיובי בשוק.

לפני פתיחת המסחר פורסם כי הצריכה הפרטית עלתה בינואר יותר מהצפי המוקדם בשוק, אך ההכנסה הפרטית איכזבה ועלתה בינואר פחות משהשוק צפה. שיעור החיסכון של הצרכנים האמריקנים ירד בהשוואה לדצמבר ולממוצע בשנה החולפת.

אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים אמר, כי "השווקים אוהבים נתונים של צריכה חיובית ושל ירידה בחיסכון, אבל בטווח הארוך, אי עליית שיעורי החיסכון בארה"ב תפגע ביציבות הכלכלית ותקשה על ארה"ב למחזר את חובותיה".

רונן מנחם, מבנק מזרחי טפחות אומר כי "במבט קדימה, המשך העלייה אינו מובטח וללא תפנית חיובית של ממש בתעסוקה ושיפור בסנטימנט הכלכלי, הוצאות משקי הבית יהיו תנודתיות, רגישות למדיניות הממשלתית, ויתקשו להתמיד בעליות".

לאחר פתיחת המסחר פורסמו נתוני הוצאות הבנייה, שירדו בינואר בשיעור חד מהצפי. במקביל, מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני (ISM) ירד בפברואר יותר מהתחזיות המוקדמות, אך עדיין הצביע על התרחבות בפעילות הכלכלית במגזר זה.

"העובדה שפברואר, הנחשב חודש מאיים, חלף לא מזיקה מנקודת מבטם של המשקיעים במניות. העובדה שפברואר הסתיים בצורה חיובית, למרות שפע הידיעות הלכאורה שליליות, היא בהחלט סימן עוצמה לשוק המניות. אבל, עוד מוקדם לחגוג חגיגות אביב", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". לדבריו, יש התנגדות ב-1,160 נק' ל-S&P500, יש סקטורים הנמצאים במצב רכש קיצוני ומי שרוצה יכול לומר שגם מצב הכלכלה ברמת המדינות הוא לא מזהיר. מהצד השני, אין יותר מדי אפשרויות השקעה אטרקטיביות בעולם ומניות של חברות רווחיות, גלובאליות ויציבות יכולות להמשיך להיות מוקד משיכה לכספי משקיעים", אמר.

הצריכה הפרטית עלתה בינואר יותר מהצפי

ב-15:30 שעון ישראל פורסם כי הצריכה הפרטית עלתה בינואר ב-0.5% במונחים שנתיים, לעומת הצפי לעלייה של 0.4%, בהמשך לעלייה של 0.3% בדצמבר, נתון שלעצמו שונה מעלה מ-0.2%.

ההכנסה הפרטית עלתה ב-0.1%, לעומת הצפי לעלייה של 0.4%, בהמשך לעלייה בשיעור 0.3% בחודש דצמבר, נתון ששונה מעלייה של 0.4%. שיעור החיסכון עמד על 3.3% - ירידה בהשוואה לדצמבר ולממוצע בשנה החולפת.

ב-17:00 פורסם כי הוצאות הבנייה ירדו בינואר ב-0.6%, יותר מהצפי לירידה של 0.5%, לאחר קיטון של 1.2% בדצמבר. מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני (ISM), ירד בפברואר ל-56.5 נק', לעומת הצפי לירידה ל-57.8 נקודות, מ-58.4 נקודות בינואר. נזכיר כי קריאה הגבוהה מ-50 נק' מעידה על בהתרחבות בפעילות הכלכלית במגזר זה.

AIG מוכרת החטיבה האסייתית תמורת 35 מיליארד ד'

AIG הודיעה היום כי תמכור את חטיבת הביטוח האסייתית (AIA) שלה לחברת הפיננסים הבריטית פרודנשיאל PLC תמורת 35.5 מיליארד דולר. מדובר במכירה הגדולה ביותר של נכסים מאז חולצה החברה על ידי הממשל האמריקני בשנת 2008. נזכיר כי ביום ו' AIG דיווחה על הפסד עתק ופרסמה הערת "עסק חי".

חברת ההשקעות של המליארדר וורן באפט, ברקשייר הת'אווי דיווחה כי הרווח הנקי קפץ ברבעון הרביעי של 2009 לרמה של 3.06 מיליארד דולר, שמשקף רווח של 1,696 דולר למניה - זה הרבעון השלישי ברציפות של עלייה ברווחים. זאת בהשוואה לרווח נקי של 117 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, שמשקף רווח של 76 דולר למניה.

HSBC פרסם את הדו"חות המסכמים של שנת 2009 מהם עולה כי רווחי החברה עלו ב-2% ל-5.8 מיליארד דולר. קונסנזוס האנליסטים היה לרווח של 6.4 מיליארד דולר. הרווח לפני מס (EBT) טיפס ב-56% ל-13.3 מיליארד דולר. יחס הלימות הון ראשוני (TIER 1) עלה ל-10.8% - יותר מהתחזיות.

יצרנית הכימיקלים והתרופות הגרמנית מרק הודיעה כי היא מתכננת לרכוש יצרנית כלי הביוטק האמריקנית מילפור תמורת כ-6 מיליארד דולר במזומן, זאת כאשר החברה מתכננת להקים את החטיבה לציוד המעבדה.

פאני מיי תבקש מהממשל סיוע נוסף בהיקף 15.3 מיליארד דולר, מה שיעלה את סך הסיוע שקיבלה ל-76.2 מיליארד דולר. סוכנות מימון המשכנתאות דיווחה על הפסד של 16.3 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2009 - ההפסד הרבעוני העשירי ברציפות של החברה.

רציופארם עדיין לא בכיס של טבע

רכישת חברת התרופות הגרמנית רציופארם עדיין לא בכיס של טבע . הוול סטריט ג'ורנל ציטט בסוף השבוע מקורבים לעסקה, לפיהם פייזר האמריקנית עדיין במירוץ, לצד טבע ואקטוויס האיסלנדית. קרן הפרייווט אקוויטי EQT, נזכיר, יצאה מהמכרז.

חברת ‏שייר ‏ ניצחה את הצמד פרוטליקס -פייזר בהגעה לשוק האמריקני עם התרופה שלה לטיפול במחלת הגושה שקיבלה אישור אתמול (א'). שתי הקבוצות מעוניינות לתקוף שוק שמתקרב למיליארד דולר, אשר נשלט היום באופן מוחלט בידי חברת ג'נזיים.

פריגו חתמה על הסכם לרכישת מעבדות אוריון האוסטרלית תמורת כ-48 מיליון דולר במזומן. אוריון היא ספקית מובילה בתרופות שנמכרות מעבר לדלפק באוסטרליה וניו זילנד. הרכישה צפויה להגביר את המכירות השנתיות של פריגו בלמעלה מ-30 מיליון דולר ולהגדיל את רווחי החברה החל מהשנה הראשונה לרכישה.

נס טכנולוגיות נכנסה לשת"פ אסטרטגי עם חברת טלפוניקה 02, חברת הטלקומניקציה הגדולה ביותר בצ'כיה בהיקף מיליוני דולרים.