המרחב הנשי

במרכז יום העיון שיתקיים במדיטק בחולון בחמישי הקרוב, תחת הכותרת - "המקצוע: אדריכלית", יעמוד הנושא "נשיות כיתרון בעידן של רב-תחומיות"

כנס חולון ליום האישה הבינלאומי הפך כבר מזמן את היחס לאירוע השנתי מיום כיף נוסח ועדי עובדים לכנס מקצועי המדבר מזוויות שונות על "נשים בעבודה". בשנים האחרונות נוסף לכנס מושב מרתק העוסק באדריכלות וכמובן, בשל המסגרת המחייבת, בנשים אדריכליות. השנה, במרכז יום העיון שיתקיים במדיטק בחולון ביום חמישי הקרוב, תחת הכותרת "המקצוע: אדריכלית", יעמוד הנושא "נשיות כיתרון בעידן של רב-תחומיות".

רב-תחומיות, מולטי-טסקינג, שילוב אינטליגנציה רגשית בעבודה משימתית - כל אלה תכונות המזוהות עם יכולות נשיות מפותחות, וכאשר גבר מצטיין בהן נהוג להתפעל מגמישותו ורגישותו המופלגים. קשה לדעת אם מהכנס הזה תצא התשובה לשאלה אם נשיות היא יתרון או חיסרון, ואולי עובדה אינפורמטיבית חסרת כל השלכות מקצועיות. מה שבטוח הוא, שהזדמנויות מסוג זה נותנות במה לקול הנשי להישמע בקונטקסט מקצועי וענייני.

במקצוע שיש בו שוויון מספרי (או קרוב לכך) בין גברים לנשים, וכיום עולה מספר הנשים הלומדות אדריכלות על מספר הגברים בקרב הסטודנטים בארץ לפחות (60% נשים), יש לעוסקות במלאכה הרבה מה לומר.

בין הדוברות בכנס מספר אדריכליות בולטות בזירה הישראלית, ביניהן החוקרת ואוצרת הגלריה שלי כהן לצד אורחות מרשימות מחו"ל. כמו מנואל גוטרנד, אדריכלית מצרפת, שתכננה בין היתר את ה"C42", חלל התצוגה המפורסם של סיטרואן בשאנז אליזה. בימים אלה היא שוקדת על תכנון מספר קומפלקסים של משרדים, מלון בוטיק יוקרתי בקופנהגן, מרכז קניות בבנגקוק וגורדי שחקים בפריז ובווייטנאם.

תרומה יצירתית מתמשכת

אדריכלית כרמלה יעקובי-וולק, דיקנית החוג לעיצוב פנים במכללה למינהל, היא גם המייסדת ועורכת של כתב העת "בלוק" העוסק באדריכלות, אמנות, מדיה וביקורת - עוד עדות לרב-תחומיות השלטת בעשייה האדריכלית.

האדריכלית אליזבט דילר מארה"ב, שנחשבת לדמות משפיעה באדריכלות האמריקנית העכשווית, לא רק בזכות עבודותיה הבנויות, אלא אולי אף יותר הודות לתיאוריה ולביקורת האדריכלות שהיא מפרסמת ועיסוקה באמנות אלקטרונית ומיצגית. דילר היא האדריכלית הראשונה שזכתה בפרס היוקרתי ע"ש מק-ארתור, המוענק על "גאונות ותרומה יצירתית יוצאת דופן ומתמשכת לעולם". בין הפרויקטים הידועים שלה מבנה ה-BLUR BUILDING המיוחד על אגם בשוויץ ופרויקט ה-HIGH LINE בניו-יורק, שבו נעשית הסבה של קו רכבת עילי מושבת לטיילת פורחת שהפכה למרכז פעילות קהילתית אורבנית. היא חתומה גם על שיפוץ בית הספר היוקרתי לאמנות הבמה ג'וליארד ותכנון השיפוץ המקיף בלינקולן סנטר (שטרם בוצע).

אדריכל ערן נוימן ינחה לצד יעקבי-וולק רב-שיח שבו ייקחו חלק גם אדריכלית גל נאור, האחראית בין היתר על שיפוץ מלון פלאזה בניו-יורק, אדריכלית אירית כוכבי, המנהלת את משרד משה ספדי בירושלים ושותפה בין היתר לעיצוב מוזיאון השואה ביד ושם, טרמינל נתב"ג פרויקט ממילא בירושלים ועוד. אדריכלית שלי כהן, אוצרת הגלריה בבית האדריכל ביפו, עוסקת לצד עבודה אדריכלית במחקר ביקורתי, וסדרת התערוכות "מקומי" שהובילה בוחנת היבטים חברתיים של המרחב הישראלי.

עוד ישתתפו אדריכלית אירית צרף-נתניהו, ראש המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצ"ו חיפה, גלית גאון, המנהלת האמנותית של המוזיאון החדש לעיצוב, ואדריכלית בתיה סבירסקי-מלול, יו"ר סניף תל-אביב והמרכז בעמותת האדריכלים הישראלית, שאף אצרה את הכנס.