ייצוגית: סלקום ופלאפון לא מבוטחות מפני תביעות על נזקי קרינה

בתביעה, בהיקף 4.2 מיליארד שקל, נטען כי רישיון החברות מורה להן לבטח עצמן מפני כל חבות כספית אם יתברר כי ללקוחות נגרמו נזקי גוף מהקרינה ■ "החברות עלולות לעמוד מול מבול תביעות, וללקוחות לא יהיה ממי להיפרע"

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף של 4.2 מיליארד שקל נגד חברות הסלולר סלקום ופלאפון. זאת, בטענה כי החברות מפרות את החובה המוטלת עליהן ברישיונן לבטח את עצמן מפני כל חבות כספית שהן עלולות לחוב בה אם וכאשר יתגלה כי הקרינה הסלולרית מסוכנת וכי נגרמו ללקוחותיהן נזקי גוף חמורים עקב כך.

לטענת התובעים, שחר חיון וימית תורג'מן, רישיונן של סלקום ופלאפון מורה להן באופן חד-משמעי כי עליהן לבטח את עצמן מפני כל חבות כספית שהן עלולות לחוב בה לפי כל דין, וחובה זו חלה גם על נזקי גוף שמקורם בקרינה סלולרית. ואולם, לדבריהם, החברות מפרות חובה זו בריש גלי.

התובעים טוענים, באמצעות עוה"ד יוחי גבע, אמיר ישראלי ואלון לב, כי אם יימצא כי הקרינה הסלולרית מהווה סיכון בריאותי - הרי שברור כי החברות יסבלו ממבול של תביעות משפטיות. התובעים מציינים כי החברות אף מודות בכך בעצמן במסגרת דו"חותיהן השנתיים.

לדברי התובעים, הלקוחות יוכלו לטעון בעתיד כי נגרמו להם נזקי גוף בשל הקרינה הנפלטת מהמכשירים הסלולריים ומהאנטנות הסלולריות, וכי החברות הסתירו מהציבור מידע רלוונטי שהיה בידן אודות סיכוני הקרינה ופעלו כדי למנוע פרסומים של מחקרים, המלמדים על סיכונים בריאותיים שמקורם בקרינה סלולרית.

לטענת התובעים, החברות מעדיפות להימנע מעשיית הביטוח, שעלותו מאות מיליוני שקלים בשנה. "הפרת חובתן זו מעמידה את לקוחותיהן בסיכון לכך שכאשר יתגלה כי הקרינה הסלולרית הינה מסרטנת - לא יהיה להם ממי להיפרע", נטען.

התובעים מציינים בבקשה כי הסעד הראוי הינו סעד קבוצתי, המורה לחברות להעביר את הכספים, אותם היה עליהם להשקיע בביטוח במשך 7 השנים האחרונות, לקרן מיוחדת שעליה יופקד נאמן ושתשמש לעשיית ביטוחים באופן קולקטיבי לחברי הקבוצה התובעת.

בנוסף מתבקש בית המשפט להוציא צו המורה לחברות לבטח את עצמן מפני תביעות לנזקי גוף בגין חשיפה לקרינה סלולרית. לדבריהם, ככל שניתן לבצע את ההשקעה בביטוח באופן רטרואקטיבי, הרי שניתן לעשות זאת כתחליף להקמת הקרן.

התובעים מבקשים לאשר להם לנהל תביעה ייצוגית בשמם של לקוחות סלקום ופלאפון, ולחייב כל אחת מהחברות לשלם לקבוצה התובעת סך של 2.1 מיליארד שקל. התובעים מסבירים כי נקודת המוצא להערכת נזקם האישי הינו חלקם היחסי בסכומי הביטוח, אותם נדרשות החברות להשקיע מדי שנה. לדבריהם, בהנחה כי לכל אחת מהחברות כ-1.5 מיליון מנויים - הרי שערכו של הביטוח לכל מנוי עומד על כ-150 שקל.

טרם התקבלה תגובתן של סלקום ופלאפון. (ת.צ. 10 - 03 - 1300).