הדרך הנכונה למיקור חוץ

כך תעבירו פעילות לחו"ל: הגדירו אבני דרך, הכירו לעומק את הספק ועובדיו ובדקו מספר הצעות

בעשור האחרון, השימוש במיקור חוץ למדינות עם עלות נמוכה, הפך לטרנד לוהט בעולם התוכנה. נכון אמנם שלא כל פעילות אפשר לייצא. הדבר נכון למשל לגבי פיתוח הליבה, הידע שנחשב כנכס החברה. לעומת זאת, תחומים כמו QA, פיתוח קוד ושירותים מקצועיים, מתאימים יותר לכך.

אם החלטת לבצע מיקור חוץ, ישנן שתי גישות שונות בעניין. השיטה הראשונה היא פרויקט Turnkey, כלומר כזה שמבוסס על אפיון סגור ומפורט, כאשר עלות הפרויקט ומועד סיומו נקבעים מראש.

בנוסף, במודל זה הלקוח מעביר לספק את כל המידע הרלוונטי לטובת ביצוע הפרויקט. ב-Turnkey כל האחריות היא על הספק, וללקוח אין מעורבות בתהליך. מבחינתו, הוא מקבל קופסה שחורה - פרויקט מושלם וסופי.

מי שבוחר בשיטת ה-Turnkey, כדאי שינקוט בצעדים הבאים:

1. בדוק שלספק יש את ההמלצות המתאימות לידע הנדרש.

2. היה מעורב באפיון הפרויקט, כך שתבין את כל הרכיבים שלו.

3. הגדר את יכולת הספק לספק שירותים ללקוח במלואם לפי יכולות כוח האדם ומשאביו.

4. חשוב שתאמץ מתודולוגיית פיתוח שמסתמכת על מחזורי פיתוח קצרים, כך שתוכל להיות כל הזמן בתמונה והביקורת על ההתקדמות תהיה במרווחים קצרים.

5. ראיין את המפתחים, ובעיקר את ראש הצוות. דרוש שהצוות יישאר לכל הפרויקט.

6. בדוק מספר הצעות, פחות בגלל ההיבט הכספי ויותר בגלל מסגרת הזמן, כך שזו תהיה הערכה הגיונית.

7. בקר את הספק. בדוק את התשתיות, הרשת והמחשבים.

בנק שעות

השיטה השנייה של מיקור חוץ היא שכירת אנשים עם מיומנות מוגדרת לתקופה קצרה או ארוכה. לכן השיטה מכונה גם "בנק שעות". בסוג כזה של פרויקט, הספק מספק ללקוח "ראשים", כלומר אנשי עבודה, ומתמחר כל שעת עבודה לאדם לפי מיומנותו ומקצועיותו. במקרה כזה כל הפרויקט מנוהל ומבוצע אצל הלקוח ולכן כל האחריות לזמני ה-Delivery הינה על הלקוח בלבד, בעוד הספק אחראי על איכות כוח האדם.

גם בשיטה זו חשוב להקפיד על מספר דברים:

1. בדוק המלצות וחוות דעת על הספק - האם הוא היה מעורב בפרויקטים בעלי אופי דומה.

2. דרוש מידע דמוגרפי על המפתחים: כמה מהם סיימו תיכון, מהן אופציות התעסוקה שעומדות להם באותה מדינה. כמו-כן, בקש את תוכניות הלימודים של הסטודנטים שם.

3. ביקור באתר הוא הכרחי, מכיוון שרק אז המפתחים יתייחסו לעצמם כעובדים שלך.

4. בדוק תשתיות, איכות מחשבים, רשת וסוגיות ביטחון.

5. הספק חייב להגדיר את פונקציות הניהול המקומיות: מנהל משאבי אנוש, מנהל אתר (עדיף מקומי, עם מיומנויות מוכחות של מיקור חוץ). מיקור חוץ לא יכול להיות מנוהל מרחוק, וחייבת להיות נוכחות משמעותית של מנהלי הספק בכל הזמן.

6. מיקום: חשוב שאתר מיקור החוץ יהיה במיקום טוב, למשל ליד עיר גדולה ושדה תעופה.

7. חשוב להקפיד שהאנשים שתבחר הם דוברי אנגלית טובה

8. הראיונות חייבים להתקיים דרך סקייפ, או פנים מול פנים. ודא שהחדר הוא ריק.

9. במהלך העבודה, בקש קובץ דיווח על בסיס יומי.

הכותב הוא מנכ"ל Consist Systems ודירקטור ב-G-Factor, זרוע הסטארט-אפ של אדלר חומסקי