מנכ"ל נובל אנרג'י: "היזהרו ממניות הנפט והגז, יש הייפ אבל רק בודדות יצליחו; תמר 1 - מאגר מפלצתי"

(עדכון) - צ'אק דייווידסון: ""אנו מאמינים שיש מאגרים נוספים סביב 'תמר' ו'דלית' ומתכוונים להישאר בישראל עוד עשרות שנים" ■ "אם המדינה תעלה את התמלוגים שלה - זו תהיה טעות גדולה. זה ישגר מסר לא טוב לתעשיית החיפושים ותהיה לכך השפעה על הפעילות שלנו כאן"

"ישראל הייתה ארץ זבת חלב ודבש בתקופה התנ"כית, אך בתקופה המודרנית היא ארץ זבת חלב וגז טבעי. שכן במים העמוקים שלה, בשטחים בתוליים, התגלה מאגר גז מפלצתי". באלו המילים מתארת נובל אנרג'י , השותפה בקידוחים "תמר", "דלית" ו"ים תטיס", את מאגר "תמר", ומאותתת על המשך כוונותיה בישראל.

החברה, בראשות היו"ר והמנכ"ל צ'אק דייווידסון, כינסה היום (ג') מסיבת עיתונאים במלון הילטון בת"א, לא רק כדי להתפייט על ישראל התנ"כית אלא בעיקר בשביל לפרוס את תוכניותיה בישראל, לאחר הגילויים האחרונים שלה. המשקיעים ממתינים בדריכות לקבל כל פיסת מידע אפשרית על קידוח "לויתן", הממוקם מערבית ל"תמר", בו נערך סקר סיסמי תלת מימדי ולפי ההערכות תוצאותיו אמורות להתפרסם במהלך החודש. במידה והתוצאות יראו כי ישנו פוטנציאל לגילוי גז טבעי באתר, תחל נובל אנרג'י (יחד עם השותפות רציו וקבוצת דלק ) בקידוח לקראת סוף השנה, אשר עלותו מוערכת בכ-100 מיליון דולר.

"החברה מצפה לקדוח מבנה גדול נוסף במחצית השנייה של השנה ולקדוח במהלך 2011 בשני הגילויים שכבר נמצאו", מסרה היום נובל אנרג'י וחזרה בכך על ההצהרה ששיגרה לאחרונה עם פרסום דו"חותיה הכספיים, מבלי לומר מפורשות את השם "לויתן". "באשר ל'תמר', האתגר המיידי הוא להגיע להסכם עם הממשלה לגבי הדרך להביא את הגז לחוף, שכן הנדל"ן ברצועת החוף בישראל יקר מאוד. אפשרות אחת היא להקים טרמינל חדש, אפשרות נוספות היא להשתמש בתשתית הקיימת ב'ים תטיס'".

דייווידסון: "נהיה כאן למשך עשרות שנים"

דייווידסון הבטיח כי החברה עומדת בלוח הזמנים בכל הנוגע לקידוח "תמר". במחצית השנייה של השנה השותפות בקידוח אמורות לפרסם את תוכנית הפיתוח של המאגר, אשר עלותה צפויה לעמוד על יותר מ-2.6 מיליארד דולר, כאשר הפקת הגז מהמאגר צפויה להתחיל ב-2012.

"אנחנו כאן כבר יותר מ-10 שנים", אמר דייווידסון. "נובל אנרג'י לא תהיה כאן למשך שנים אלא למשך עשרות שנים. אני לא יכול לחשוב על מקום טוב יותר להיות מאשר כאן". נובל תשקיע השנה 140 מיליון דולר בחיפושי הגז שלה בישראל, קרי כמעט 10% מהתקציב השנתי הכולל שלה.

דייווידסון התייחס בקצרה לקידוח "לויתן" ואמר שהוא מאמין כי ישנם מאגרים נוספים מסביב ל"תמר" ו"דלית". לדבריו, "ביצענו סקר סיסמי תלת-מימדי, שהוא מספק מידע מתוחכם מאוד ובאמצעותו נדע אם ישנם מאגרים נוספים. אנו מאמינים שיש מאגרים נוספים סביב 'תמר' ו'דלית'. אנו מנתחים כעת את המידע מהסקר הסיסמי. אני מקווה שנמשיך למצוא עוד גז טבעי במדינה הזו. אני אופטימי באשר למאגרים נוספים, בין אם מדובר ב'לויתן' ובין אם מדובר באתרים אחרים".

כאשר נשאל דייווידסון מה דעתו על כוונת המדינה להגדיל את שיעור התמלוגים שהיא מקבלת מתגליות הגז והנפט, ענה: "יהיה זה מצער אם המדינה תעלה את שיעור התמלוגים שלה. זו תהיה טעות גדולה. זה ישגר מסר לא טוב לתעשיית החיפושים ותהיה לכך השפעה על הפעילות שלנו כאן".

מניות הנפט והגז זינקו בשנה האחרונה בבורסה במאות ואף באלפי אחוזים, בעוד המשקיעים מנסים למצוא את הישראמקו הבאה שתמצא את תגלית "תמר" הבאה. אך לדייווידסון יש מסר ברור למשקיעים בהקשר זה: היזהרו.

"היה 'הייפ' במניות הנפט והגז בשנה האחרונה, אך אני ממליץ להיזהר", הוא אומר. "אין דבר כזה 'בטוח' בתחום האנרגיה ובסופו של דבר, רק חברות בודדות יצליחו. ישנו פוטנציאל לאפסייד במניית נובל אנרג'י. אני רץ למרחקים ארוכים ולא מתייחס לתגובת השוק בשבועות או בחודשים הקרובים. אנו מנהלים פרויקטים שילוו אותנו עשרות שנים. בעסק הזה אתה לא מתנהל לימים, אלא לטווח ארוך".