האסיפה הסוערת בגבעות ננעלה - המשקיעים הצביעו אך התוצאות יפורסמו מחר; לוסקין: "בקרוב נעשה היסטוריה!"

גלובס tv מהומה התפתחה באסיפת שותפות חיפושי הנפט גבעות: "לוסקין חולב את המשקיעים"; לוסקין בתגובה: "מגד 5 ענק, תאמינו" ■ רגעים ספורים לפני ההצבעה, השותף הכללי הציע פשרה: בתנאי שההנפקה תאושר ויונפקו לפחות 80% מהסכום, אז לא יהיו הנפקות נוספות עד למבחני ההנפקה ובקידוחים עתידיים באיזור ראש העין, יופחתו התמלוגים ■ Live!

החורף הירושלמי מעולם לא היה חם יותר. עשרות אנשים הצטופפו היו (ג') באולם במלון "קינגס" בירושלים, במסגרת אסיפת משקיעים שארגנה שותפות חיפושי הנפט גבעות . על הפרק: גיוס 25 מיליון שקל, סכום קריטי עבור החברה להמשך הדרך. המכשול: קבוצת משקיעים שמתנגדת להנפקה כל עוד השותף הכללי לא מוותר על חלק מהתגמולים שלו.

הקהל מגוון למדי: צעירים, מבוגרים, דתיים, חילונים, נשים וגברים - כולם מייחלים לנפט. ההצגה החלה, לא לפני שיו"ר האסיפה, עו"ד יהודה אלרם, הורה לצוות הצילום של "גלובס" לצאת מהאולם, "או שלא נפתח את האסיפה", כדבריו.

הקשיים התגלו כבר בהתחלה. חלק מהמשקיעים רצו להשמיע את תלונותיהם כלפי השותף הכללי, אך יו"ר האסיפה סירב בטענה שמדובר בחריגה מהפרוטוקול. "הוסמכתי לנהל את הישיבה הזו", אמר אלרם. בתגובה צעקו לו חלק מהמשקיעים: "אתה לא מייצג אותנו". בשלב זה, אחד המשקיעים תלה שלט בולט וקרא לכולם לקרוא אותו: "בלי הפקה אין הנפקה!"

■ לפורום המניה של גבעות יה"ש באתר גלובס

תחילה פתח טוביה לוסקין, הגיאולוג וחבר בשותף הכללי, במצגת שהוכנה מבעוד מועד אשר דווחה גם לבורסה, מצגת המפרטת את המצב העדכני בקידוח "מגד 5". גבעות, שדיווחה בשלהי דצמבר כי מצאה נפט בקידוח "מגד 5" באזור ראש העין, מעוניינת להתחיל בחודש הבא במבחני הפקה שיקבעו האם התגלית היא מסחרית ומהו קצב ההפקה. לצורך כך, היא זקוקה לכ-6 מיליון דולר, אך הצרה היא שלא נותרו לה מספיק מזומנים שכן בקופתה שוכבים רק 3.7 מיליון שקל.

גבעות פנתה למשקיעים ומבקשת לבצע הנפקת זכויות על מנת לגייס 25 מיליון שקל. באסיפה הקודמת זה נגמר בכישלון צורם, וגם היום ישנה קבוצת משקיעים שהתארגנה בפורום גבעות ב"גלובס", אשר מתנגדים להנפקה כל עוד השותף הכללי לא יוותר על חלק מהתגמולים העתידיים שלו מהפקת הנפט (אם אכן יהיו כאלה). אותם משקיעים, שנוכחותם בלטה מאוד באסיפה, טוענים כי ברשותם יותר מ-10% מסך יחידות ההשתתפות של גבעות, בעוד שלשותף הכללי יש פחות מ-5%.

הכנסות קדחתניות

גבעות הכינה את הקרקע לקראת האסיפה והתאמצה לשכנע את המשקיעים לתמוך בהנפקה הגורלית. במצגת שפורסמה כבר שלשום, היא מסרה כי בקידוח "מגד 5" נמצאו כמויות גז גבוהות פי 10 מאשר בקידוחים קודמים באזור, אם כי השותפות לא ציינה כמויות מפורשות או הסבירה מהי המשמעות לגבי כמות הנפט בקידוח. היום שחררה החברה מצגת מעודכנת, בלי שינויים רבים מקודמתה, אך עם תזכורת מרה לגבי סיומם של הקידוחים הקודמים, לצד מסרים מעורפלים.

"נפט הופק במבחנים קודמים שנעשו במגד 4 ומגד 2, אך בקצב הפקה נמוך ולא יציב בשל איכותו הירודה של המאגר, בשל שיעורי החדירות הנמוכים שנמצאו", קרא לוסקין מהמצגת. בהמשך מתייחסת גבעות לשיעורי החדירות בקידוח הנוכחי - מגד 5 - אך כמו בהודעות המעורפלות הקודמות שלה, גם הפעם קשה להסיק מסקנות מפורשות. לדברי החברה, "מומחים חיצוניים שניתחו את ממצאי הלוגים קבעו כי קידוח מגד 5 חצה יותר מ-180 שברים טבעיים אשר יספקו חדירות גבוהה בתוך עמוד הנפט".

לוסקין ציין כי לפני התחלת הקידוח הם לא צפו את הימצאות השברים, כך שזו הפתעה עבורם. השברים, כך הוא הסביר, הם מעין כבישים המשמשים להובלת הנפט.

"אני מלווה אותם משנת 1996, מגיל 26", אמר לנו אחד המשקיעים באסיפה. "הפסדתי אז 300 אלף שקל וכעת אני מושקע שם עם 600 אלף שקל נוספים. ליוויתי אותם בכל הקידוחים הקודמים ולוסקין מעולם לא נשמע כל כך בטוח. הוא בטוח שהוא הולך להוציא משם נפט הפעם".

"כמות גדולה של נפט"

נראה כי בקרב חלק מהמשקיעים נתפס לוסקין כמשיח של ממש. "דבר אלינו לוסקין, אנחנו רוצים לשמוע אותך", פנה אליו אחד המשקיעים. ולוסקין דיבר. הוא הסביר להם כי בניגוד לקידוחים קודמים שנכשלו, בהם נמצאה רק שכבה אחת של נפט, בקידוח הנוכחי נמצאו 8 שכבות של נפט. לוסקין הסביר להם את ממצאי הקידוח עד כה ולא חסך במונחים גיאולוגים. חלק מהמשקיעים נראו אבודים למשמע דבריו, אחרים ניסו לעמוד בקצב של לוסקין.

"אנו יכולים להעריך את כמות הנפט במבנה שנמצא בקידוח 'מגד 5' בהתבסס על הכמויות שנמצאו בקידוחים קודמים, כגון 'מגד 2'", אמר לוסקין. "ללא ספק, 'מגד 5' הוא הקידוח המשמעותי ביותר מבין כל הקידוחים הקודמים. בשלב זה אנו יכולים להעריך שישנה כמות גדולה מאוד של נפט במבנה, אך אין טעם להיכנס להסברים נוספים. רק אחרי מבחני ההפקה נוכל לתת הרבה יותר מידע".

בשלב זה המשקיעים החלו להביע עניין רב, והיו צמאים למוצא פיו של לוסקין. והוא המשיך לספק את הסחורה, תוך נטיעת תקווה רבה בלב המשקיעים: "בכל שכבת המוהילה מצאנו כמויות נפט וגז בכמויות גדולות הרבה יותר מקידוחים קודמים. בדרך כלל, אם יש בתעשיית הקידוחים 3% גז זה נחשב למצוין. לנו יש 5-60% של גז בשכבות השונות".

"אם אין מבחני הפקה - לא תקבלו כלום"

לאחר ההסברים, הגיעה הבקשה. לוסקין הסביר למשקיעים שמבחני ההפקה יימשכו 60-80 יום, כך שעלותם תסתכם ב-6-7.5 מיליון דולר. לוסקין ביקש מהמשקיעים לאשר את ההנפקה ותקף את המתנגדים לשותף הכללי: "האשימו אותנו שאנחנו שואבים את הכסף שלכם ולא עושים כלום. הרגע הראיתי לכם מה אנחנו עושים. יש הסכם בין השותף הכללי לשאר המשקיעים. לפי ההסכם אתם מרגישים שאתם נורא מסכנים.אל תסתכלו על מה שיש לנו, תסתכלו על מה שיש לכם. לפי התשקיף, עלות הקידוחים עד היום הייתה 60 מיליון דולר והציבור יקבל את כל הסכום הזה לפני שהשותף הכללי יתחיל לקבל כסף מהתמלוגים העתידיים; אף פעם לא שמעתי על דבר כזה בעולם. אתם יכולים להתלונן גם על זה, אבל אין מה לעשות".

בשלב זה החלו העניינים להתחמם. המשקיעים החלו לצעוק לעבר לוסקין וגם אחד כלפי השני, ואז הטיל לוסקין את הפצצה: "אם לא נבצע את מבחני ההפקה - לא תקבלו כלום. 0%. הכל יירד לטימיון. זו האלטרנטיבה שלכם". הדברים הללו עוררו את חמתם של חלק מהמשקיעים. אחד מהם התפרץ לעבר לוסקין: "במגד 4 עשיתם את אותו תרגיל ואז נסגרה הבאר. ככה תעשו גם במגד 5!". משקיע אחר צעק: "עם כל הביטחון הזה שאתם מפגינים - למה שלא תורידו מהתמלוגים שלכם?!". בקצה השני של האולם נשמעה צעקה נוספת: "אתה רוצה רק את הכסף שלנו לוסקין!"

ולוסקין לא נשאר חייב: "אם אתם לא מאמינים לי, למה באתם לכאן? המאגר במגד 5 הוא ענק! עזבו אותי לנפשי!"

קריאות גנאי רבות פילחו את האוויר מצד המשקיעים: "אפילו אין מה לשתות פה והם רוצים הנפקה! העיקר שנכתוב את הצ'ק!" ואז שלף לוסקין את מילות הקסם, שזיכו אותו במחיאות כפיים רמות מהקהל: "יש לנו כאן משהו ענק. בקרוב נעשה היסטוריה!".

דוד וינברגר, שמוביל את קבוצת המשקיעים המתנגדים שהתקוממו נגד השותף הכללי, הציע לקראת ההצבעה הגורלית פשרה: השותף הכללי יכניס מעט את היד לכיס ויזרים גם כן כסף בהנפקה, מעין צעד של הבעת אמון. בשלב זה הניד לוסקין בראשון לשלילה, והצעה נוספת עלתה לאוויר: הנפקה של 3 מיליון דולר בלבד לצורך מימון מבחני ההפקה בלבד (יחד עם הכסף הקיים בקופה היום).

רגעים ספורים לפני ההצבעה, השותף הכללי הציע מצידו הצעת פשרה: בתנאי שההנפקה תאושר ויונפקו לפחות 80% מהסכום שיועד, אזי ראשית לא יהיו הנפקות נוספות עד למבחני ההנפקה ושנית, בקידוחים עתידיים באיזור ראש העין (לא ב"מגד 5"), השותף הכללי מסכים להפחית את תמלוגיו מ-7.5% ל-4.5%.

מיד לאחר מכן פנה לוסקין למשקיעים ואמר להם: "אם תסכימו להצעה הזאת, תהיה זו העסקה הטובה ביותר בחיים שלכם אם מבחני ההפקה יצליחו".

אחד המשקיעים נטל לידיו את המיקרופון וקרא בקול: "חברים יקרים, אנחנו חייבים להעביר את ההצבעה הזאת היום ולצאת בדיווח שאיפשרנו אותה אחרי שהשתכנענו מהמצגת שהוצגה בפנינו היום. הבורסה היא אמוציונאלית ולכן אנחנו חייבים לצאת מפה היום עם הצהרה חיובית".

בתום אסיפה שנמשכה 6 שעות, ניגשו המשקיעים להצבעה אולם הישיבה ננעלה מבלי לפרסם את התוצאות. יו"ר האסיפה ציין כי התוצאות יפורסמו מחר.