גפני התקפל: לא יעלה את חוק הגמ"חים עד לאישור חוק בנק ישראל

גפני: "אמתין עד שחוק בנק ישראל יעבור, ואז נשב עם גורמי המקצוע ונדון במשמעויות של הצעת החוק"

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, הודיע הבוקר (ד') כי הוא דוחה את העלאת הצעת חוק הגמ"חים לקריאה טרומית עד לאחר אישור חוק בנק ישראל. "אמתין עד שחוק בנק ישראל יעבור ואז נשב עם גורמי המקצוע ונדון במשמעויות של הצעת החוק", אמר גפני היום.

יו"ר ועדת הכספים טען הבוקר כי לא מדובר בהתקפלות, אלא במהלך שנועד להזים את השמועות לפיהן נעשה "דיל" עם לשכת ראש הממשלה כדי לזרז את הדיונים בחוק בנק ישראל, כפי שנחשף ב"גלובס". עם זאת, גפני ציין כי "דיל זה לא דבר פסול". יו"ר ועדת הכספים הוסיף כי אין לו כל רווח אישי מהצעת החוק שביקש להעביר.

על אף שגפני "פוצץ" היום את "הדיל", הדיונים על חוק בנק ישראל ימשכו כסדרם בוועדת הכספים במטרה להביאו לאישור בטרם תצא הכנסת לפגרת הפסח בעוד כשבועיים. עם זאת, הצעת החוק של גפני, תעלה להצבעה טרומית רק עם שובם של חברי הכנסת למשכן לאחר הפגרה. במערכת הפוליטית מעריכים כי דחיית ההצבעה לא תפגע בגפני, וכי הצעתו תזכה גם לאחר הפסח לאישור המליאה.

לאחר שאושרה אמש בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק של גפני שמסדירה באופן חוקי את פעילות קופות גמילות החסדים, היתה אמורה הבוקר מליאת הכנסת לאשר את ההצעה בקריאה טרומית. על אף שגפני הניח את הצעת החוק שלו על שולחן הכנסת לפני ימים ספורים, לנוכח הניסיונות של משרד ראש הממשלה לרצות את יו"ר ועדת הכספים על מנת שיזרז את הדיונים בחוק בנק ישראל, הובטח לו כי ההצעה תעבור בהליך חקיקה מהיר: בניגוד לנוהל המקובל, שבו הצעות חוק נדרשות להמתין 45 יום מרגע הנחתן ועד הדיון הראשוני בהן, קיבלה הצעת חוק הגמ"חים פטור מחובה זו. בנוסף, הובטח לגפני כי הצעתו תזכה לרוב בהצבעה הטרומית. יש לציין כי נוהל זה שמור בדרך כלל להצעות חוק קריטיות ודרמטיות שדורשות הליך חקיקה מזורז.

הצעת החוק של גפני קובעת כי לא יהיה איסור על קבלת פיקדונות כספיים על ידי הגמ"ח ומתן הלוואות לגמילות חסדים על ידיו, ובלבד שהלוואות אלה אינן נושאות ריבית והכספים משמשים למתן גמילות חסדים בלבד. ההצעה מגדירה מוסד לגמילות חסדים כעמותה או חברה לתועלת הציבור שמנהלות את חשבונותיהם בתאגיד בנקאי.