"התקלה בהוואי לא סימפטית, אך רק 2.5% מהייצור מושבת"

דיתה ברוניצקי, בעלת השליטה ומנכ"לית אורמת לא מוטרדת מרצף האירועים השליליים בחברה, שהביאו לנפילת מנייתה ב-33% תוך שלושה חודשים

בשבועות האחרונים הוזכר בתקשורת שמה של אורמת פעמים רבות, ולא בהקשרים חיוביים. שרשרת אירועים שהחלה בתקלה טכנית באחת מתחנות הכוח של החברה, נמשכה בתחזית ל-2010 שאכזבה את המשקיעים, חיתוך מחירי היעד למניית החברה בעשרות אחוזים על-ידי האנליסטים, ותיקון הדו"חות שמביא כעת להתארגנות של משקיעים להגשת תביעה ייצוגית כנגד החברה - כל אלו יצרו כדור שלג שהפיל את מניית אורמת (סימול: ORA) בכ-33% בשלושת החודשים האחרונים.

בשבוע שעבר פרסמה אורמת את הדו"חות השנתיים, ואחרי מספר שנים בהן צמחו הכנסותיה, החברה מעריכה כי בשנת 2010 יירשם קיטון של כ-13% בהכנסות, לכ-360 מיליון דולר. יהודית (דיתה) ברונצקי, בעלת השליטה ומנכ"לית אורמת, מסבירה בריאיון ל"גלובס" מדוע אין להתרגש מהירידה הצפויה בהכנסות. על שאר הבעיות שעלו לאחרונה היא אומרת: "צריך לנתח כל אחד מהאירועים או התקלות, כדי להבין שזה לא מאוד חריג וחד פעמי".

אתגר טכנולוגי

בחודש שעבר דיווחה אורמת כי תחנת הכוח שבפונה, הוואי, מייצרת כעת רק 17 מגה-ואט מתוך הספק של 30 מגה-ואט, בעקבות ירידת אספקת הקיטור לתחנה. "יש תחנה שאמורה לייצר 30 מגה-ואט, וכששומעים שהיא מייצרת רק 17 מגה-ואט, זה נשמע לא סימפטי, אבל צריך להסתכל על זה בפרספקטיבה יותר רחבה ", מסבירה ברונציקי.

"אורמת מספקת למעלה מ-500 מגה-ואט, ו-2.5% מתוך הספק זה מושבת בזמן שמטפלים בבעיות של שדה גיאותרמי. באנרגיה גיאותרמית שיעור הפעולה הממוצע עומד על 92%, ואנחנו נמצאים בתוך הממוצע הזה".

בסוף 2008 הייתה אורמת אמורה להתחיל בהפעלת תחנת הכוח בצפון בראולי, ארה"ב, בהיקף של 50 מגה-ואט. בפועל התחנה החלה בהפעלה מסחרית רק בתחילת 2010, וגם זאת בהיקף חלקי של כ-20 מגה-ואט.

ממה נובע העיכוב בהפעלה?

"יש תופעות בשדה הגיאותרמי באזור שלא הכרנו באף תחנה אחרת. זה אתגר טכנולוגי רציני מאוד, ולקח לנו הרבה זמן למצוא פתרונות לבעיה, ועכשיו אנחנו מיישמים אותו".

ברוניצקי מזכירה כי "אלו חלק מהסיכונים הגיאותרמיים שצריך לקחת בחשבון. זו טכנולוגיה בסיכון גבוה יותר ביחס לטכנולוגיות אחרות, אבל היא עובדת 24 שעות ולא כשהשמש זורחת או הרוח מנשבת".

נציין כי פתרון הבעיות הטכנולוגיות כרוך בהוצאה כספית נוספת, אולם אורמת זכאית לקבלת מענק ממשלתי בגין ההשקעות שביצעה בפרויקט, בהיקף של למעלה מ-100 מיליון דולר, ולכן לא תישא בעלויות הנוספות בעצמה.

בשבוע שעבר, במקביל לפרסום דו"חות החברה, תיקנה אורמת את הרווח הנקי שלה לשנים 2008-2009. הדבר בא בתגובה לדרישת רשות ניירות ערך האמריקנית. גם בהתייחסות לכך, ברוניצקי נותרת רגועה. "בכללי החשבונאות האמריקנית (GAAP), אין תקנות ייחודיות לתעשייה הגיאותרמית. כשבאנו לקבוע כללים ומדיניות חשבונאית עבור פעילות הקידוחים, מצאנו כי ההשוואה לתחום הגז והנפט היא הנכונה יותר, כיוון שהרגולציה והפעילות היא דומה לנעשה בחיפושי הגז והנפט, ולכן יישמנו את התקנות של ענף זה עם התאמות.

"ה-SEC חשב שהקבלה נכונה יותר תהיה לתחום של הכרייה. הדמיון בפעילותינו לענף הכרייה הוא הרבה יותר נמוך מאשר לענף החיפושים, אבל לא חשבנו ששווה להתעקש על זה יותר מדי, והסכמנו לעשות את התיקון בדו"חות, שמסתכם ב-2008-2009 בירידה של 7% ברווח הנקי".

הכנסות השיא לא ישוחזרו

אורמת, נזכיר, פעילה בתחום האנרגיה הגיאותרמית בשני אופנים: הראשון הוא תחום המוצרים, בו היא מקימה תחנות כוח עבור לקוחות, מקבלת תשלום ויוצאת מהעסקה; השני הינו תחום החשמל, בו היא גם הבעלים של תחנות הכוח, ונהנית מהתזרים השוטף שהתחנות מייצרות לאורך השנים.

במגזר המוצרים רשמה החברה בשנה האחרונה הכנסות שיא של כ-160 מיליון דולר, אולם ל-2010 מעריכה החברה כי ההכנסות בתחום זה ייחתכו בחצי.

מדוע ישנה תנודתיות כה גבוהה במגזר זה?

"האופי של מגזר המוצרים הוא פרויקטלי, וזו הסיבה בגינה אורמת עברה לפני 15 שנים מלהיות חברה שעוסקת במוצרים, לחברה שבבעלותה תחנות כוח. ב-2009 היו שני פרויקטים גדולים שבנינו עבור חברות אחרות בנוואדה, ארה"ב, ובניו-זילנד, בהיקף של 70 ו-60 מיליון דולר כל אחד, כך שרוב המחזור השנתי נובע מפרויקטים אלו.

"פרויקטים בהיקף כזה לא צפויים ב-2010 אלא פרויקטים קטנים יותר של 20 מיליון דולר, ועל סמך זה בנינו את התחזית. יכול להיות שיהיה פרויקט גדול שייכנס במחצית השנייה של השנה, אבל ההכנסות ממנו יוכרו רק ב-2011. לטווח ארוך מגזר המוצרים מהווה 25% מההכנסות, וב-2009 הייתה קפיצה שצריך לנטרל".

בעוד בתחום המוצרים הראות הינה לטווח קצר, בתחום החשמל מציינת ברוניצקי כי לאורמת "יש ראייה קדימה לעשרים שנה, ולא רק בדיבור. אורך החיים הממוצע של חוזי החשמל שלנו הוא בין 17 ל-18 שנה, ואנחנו יודעים כמה הכנסות יהיו לנו גם אם לא נצמח". תחנות הכוח שבבעלות אורמת הינן בעלות הספק כולל של 520 מגה-ואט, ותחזית החברה היא להגדיל ב-50% את היקף ההספק המותקן עד סוף שנת 2013.

הצמיחה בתחום החשמל לא באה לידי ביטוי בשנת 2009 בגידול בהכנסות, אולם ברוניצקי אומרת כי בשנה החולפת חל גידול של 14% בכמות האנרגיה שייצרה אורמת פר שעה לעומת 2008, אשר לא בא לידי ביטוי בשורת ההכנסות, כיוון שמחירי הדלק נפלו בממוצע ב-30%, ובהתאם ההכנסות שקיבלה אורמת הצטמצמו.

המשקיעים צריכים להסתכל עליכם כעל חברת צמיחה או כעל חברת ערך?

"אנחנו תערובת של שניהם. יש לנו אלמנט יציב שמייצר ערך, וזה הפורטפוליו הקיים של תחנות הכוח עם חוזים ארוכי טווח ומחירים מובטחים. בנוסף נגדיל את גודל ההספק המותקן ב-50% עד סוף 2013, ויש לנו מאגר של למעלה מ-20 פרויקטים אפשריים נוספים בשלבי פיתוח ראשוניים, כך שאנחנו קומבינציה של השניים".