קרב מדדי התל-בונד: האג"ח של מזרחי נכנסת, של אמות יוצאות

בית ההשקעות פסגות מסמן את השינויים הצפויים במדדים בעדכון בתחילת אפריל ■ משקלן של חברות הפיננסים צפוי לעלות ל-30% ■ האג"ח הגדולה בתל-בונד 60 תמשיך להיות זו של חברת החשמל

ב-1 באפריל צפויה הבורסה בתל אביב לערוך את העדכון התקופתי במדדי התל-בונד, וזה יכלול שינוי בהרכב איגרות החוב המרכיבות את המדדים ובמשקלה של כל אג"ח במדד. חלק מאיגרות החוב המרכיבות את המדד היום ימצאו את עצמן בחוץ, ובמקומן ייכנסו איגרות חוב חדשות. יניב קוניס, מנהל מחלקת המחקר ליועצים בפסגות, פרסם את הניתוח שלו לתמונת המדדים לפני העדכון ולאחריו.

נזכיר, כי עדכון מדדי התל-בונד מתבצע פעמיים בשנה - בתחילת אפריל ובתחילת אוקטובר. במהלך העדכון מוציאה הבורסה מהמדדים את איגרות החוב ששוויין ירד או שאינן עומדות בתנאי הסף להיכללות במדד. הקריטריון המרכזי הוא שווי השוק, כאשר במידה ששווי השוק הממוצע של אג"ח מחוץ למדד בשבועיים הראשונים של חודש מארס (או ספטמבר בהתאמה) גבוה ב-20% משווי האג"ח בעלת שווי השוק הנמוך ביותר מבין האיגרות שבתוך המדד, אלו נכנסות במקומן.

הבורסה בתל-אביב מנהלת שלושה מדדי תל-בונד: מדד התל-בונד 20 מכיל את 20 איגרות החוב הגדולות ביותר שעומדות בתנאי הסף להיכללות במדד; התל-בונד 40 מכיל את 40 איגרות החוב הגדולות בשווי השוק, שאינן נכללות בתל-בונד 20; ומדד התל-בונד 60 מאגד את שני המדדים הקודמים.

תנאי הסף לכניסה למדדי התל-בונד הם: דירוג מינימלי של A מינוס (מעלות) או 3A (מידרוג), שווי שוק שיעלה על 250 מיליון שקל, תקופת פידיון מינימלית של 18 חודשים ומקסימלית בת 30 שנה, וכן דירוג מינימלי ברשימת האג"ח הסחירות של 75 הראשונות (תל-בונד 20) ו-120 הראשונות (תל-בונד 60).

שינויים רבים בתל-בונד 40

עם תום יום המסחר ב-15 במארס צפויה הבורסה לפרסם את השינויים הצפויים במדדי התל-בונד. קוניס מסמן את השינויים הצפויים במדדים להערכתו:

לתל-בונד 20 צפויה להיכנס בעדכון הקרוב איגרת החוב מזרחי טפחות הנפקות 30, שנסחרת כיום בתל-בונד 40. אג"ח זו צפויה להחליף את אמות אג"ח א', שתבצע תשלום פדיון חלקי בשבועות הקרובים.

במדד התל-בונד 40, מציין קוניס, המצב מורכב יותר ולכן ייתכנו שינויים רבים יותר. הוא מעריך כי איגרות החוב גזית ו' ו-כלכלית ירושלים ה' יעזבו את המדד על רקע תשלום פדיון חלקי בתקופה הקרובה. אג"ח ה' של דלק נדל"ן תיגרע להערכתו מהמדד, בעקבות דירוג אשראי נמוך מדרישות הסף, לאחר שהורד הדירוג לאג"ח.

מנגד, מעריך קוניס, ייכנסו למדד כרמל אולפינים אג"ח א', סקיילקס ג' ודיסקונט מנפיקים עם סדרות ב' ו-ד'. סימן השאלה הגדול עומד מעל כניסתה של אמפל סדרה ב' למדד. "נכון לעכשיו, שווי הסדרה גבוה ביותר מ-20% מזה של בזן אג"ח א', אולם הפער ביניהן עומד על פחות מ-10 מיליון שקל, כך שבהחלט ייתכן כי בזן א' לא תצא בסופו של דבר מהמדד", כותב קוניס.

השינויים הללו ישליכו כמובן גם על הרכבו של מדד התל-בונד 60, שלאחריהם הוא צפוי להכיל 30% חברות מסקטור השירותים הפיננסיים ו-25% תאגידי השקעה והחזקות. משקלו של סקטור הנדל"ן צפוי להצטמצם ל-17% מהמדד, ומשקלן של חברות התקשורת יעמוד על 8%. האג"ח הגדולה במדד צפויה להמשיך ולהיות אג"ח 22 של חברת החשמל, שתהווה 9% ממנו. התפלגות האשראי במדד אינה צפויה להשתנות, להערכת קוניס, ותעמוד על AA מינוס.