תוספת של כ-340 מיליון דולר להכנסות בפרויקט ים תטיס

חברת הייעוץ NSAI מעריכה כי היקף הגז במאגר "מרי B" גדול ב-7.5% לעומת ההערכה הקודמת

בזמן שתשומת הלב במשק הגז נתונה בימים האחרונים לביקורו בישראל של מנכ"ל נובל אנרג'י, צ'רלס דייווידסון, ולהצהרות שהוא מנפק בדבר מאגרי הגז הקיימים והפוטנציאליים באגן הים התיכון, פרסמו היום שותפויות החיפושים אבנר ודלק קידוחים הודעה מעודדת משלהן. לפי הערכת חברת הייעוץ NSAI, היקף הרזרבות במאגר "מרי B" (השייך לפרויקט ים תטיס מול חופי אשקלון) גדול בכ-7.5% לעומת ההערכה הקודמת - מה שצפוי להגדיל את ההכנסות הצפויות מהפרויקט בכ-340 מיליון דולר.

בים תטיס מחזיקה נובל אנרג'י בשיעור של 47%, כאשר היתרה מוחזקת על-ידי שותפויות החיפושים של קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, והחברה עצמה. בשנת 2000 התגלה באזור מאגר הגז "מרי B", וגז טבעי החל להיות מסופק ממנו לחברת החשמל בשנת 2004.

NSAI (Netherland, Sewell and Associates) הינה חברת ייעוץ הנדסית מהמובילות בעולם בתחום ביצוע הערכת מאגרי נפט וגז טבעי, והיא שביצעה את הערכת הרזרבות גם במאגר "תמר".

היות שלא ניתן לדעת את היקף הרזרבות המדויק בתגליות אנרגיה, הערכת הגודל של רזרבות הנפט והגז במאגרים מסווגת לשלוש קטגוריות: Proved (רזרבות מוכחות), Probable (רזרבות צפויות) ו-Possible (רזרבות אפשריות). הקטגוריה הראשונה נחשבת לאמינה ביותר, ועל בסיסה ניתן לבצע תחשיבי כדאיות ולקבל מימון בנקאי לשם פיתוח התגלית.

על פי הדו"ח של NSAI, במאגר "מרי B" היקף הרזרבות המוכחות טרם תחילת ההפקה הסתכמו ב-27.52 BCM (מיליארד מ"ק), גידול של 1.9 BCM או 7.5% ביחס להערכות הקודמות. עוד עולה מהדו"ח כי נכון לסוף שנת 2009, היקף הרזרבות המוכחות שנותרו במאגר עומדות על 13.38 BCM, וכשמוסיפים לכך את היקף הרזרבות הצפויות, מסתכמת יתרת הגז במאגר ב-14 BCM.

ממאגר "מרי B" מופק גז בקצב ממוצע של כ-3 BCM לשנה, והגידול בהיקף הגז צפוי להאריך את משך הפעילות שלו, כך שמרווח הזמן וטווח הביטחון באספקת הגז יגדל במידה שיחולו עיכובים בהפקת הגז ממאגר "תמר" (מול חופי חיפה). מעבר לכך, הגידול ברזרבות הגז צפוי להביא גם לתוספת הכנסות משמעותית לשותפות בפרויקט.

המחיר בחוזה של פרויקט ים תטיס עם חברת חשמל מוערך בכ-5 דולר ל-BTU (Brithish Thermal Unit), יחידת מדידה בתחום האנרגיה. המכפלה בה יש להשתמש על-מנת להמיר את יחידות ה-BTU ל-1 BCM הינה 35.789. כך יוצא שלפי המחיר בהסכם עם חברת החשמל תוספת ההכנסות הצפויה ל-1 BCM מוערכת ב-179 מיליון דולר. היקף הגז ב"מרי B" גדל לפי NSAI ב-1.9 BCM, כך שתוספת ההכנסות הצפויה לשותפות בפרויקט כתוצאה מגידול זה מסתכמת ב-340 מיליון דולר כאמור.

הפוטנציאל של "נועה" ו"אור"

בפרויקט ים-תטיס קיים מאגר נוסף ממנו טרם בוצעה הפקה, אשר התגלה בקידוח "נועה" בשנת 1999. היקף הרזרבות המוכחות במאגר מסתכמות ב-6.2 BCM, וכשמוסיפים לכך את היקף הרזרבות הצפויות, מסתכם היקף הגז במאגר ב-7.6 BCM. על פי מחיר של 5 דולר ל-BTU, פוטנציאל ההכנסות מ-"נועה" עומד על 1.1 מיליארד דולר.

בחזקת מד-יבנה, הנמצאת כ-40 קילומטר ממערב לחופי אשדוד ומצפון לקידוח "נועה", ישנו מאגר גז שגם ממנו לא מבוצעת הפקה בהיקף של 1 BCM, אשר התגלה בקידוח "אור-1" שבוצע אף הוא בשנת 1999. המאגר נמצא בבעלות השותפויות של קבוצת יואל-ישראמקו (76.5%), רציו (12.3%) ואחרים.

בעבר התקיימו דיונים לפיהם יתבצע פיתוח משותף של "נועה" ו"אור", כאשר אפשרות נוספת היא חיבור לפלטפורמת ההפקה של מאגר "מרי B", הנמצא במרחק של 12 ק"מ מקידוח "אור". נכון להיום, לא ידוע אם ומתי יתבצע הפיתוח של שני המאגרים.