הבורסה קרובה לשיא והפחד גובר: הבנקים מזהירים ממימושים בשוק

כלכלני בנק לאומי כבר לא מזהירים מפני "תנודתיות" בבורסה, אלא מפני "אפשרות ממשית למימוש" בשל רמת המכפילים בבורסה ■ בנק הפועלים: השיא יישבר "בטווח הבינוני-קרוב", אך ישנו סיכוי למימושים

הבורסה מתקרבת לשיא היסטורי - ובבנקים הגדולים מתחילים לשלוף את האזהרות. לראשונה מזה זמן רב מפני מימושי רווחים בשוק; בבנק הפועלים לא חוששים אמנם להכריז כי השיא ההיסטורי קרוב מאוד, אך גם שם מזהירים מפני מימושים.

מדד המעו"ף חצה אתמול (ה') את רמת ה-1,200 נקודות הפסיכולוגית, כאשר מחזורי המסחר השבוע היום גבוהים והסתכמו בכ-2 מיליארד שקל ביום, לעומת כ-1.5 מיליארד שקל בשבועות האחרונים. מתחילת השנה עלה המעו"ף ב-5.5% לאחר זינוק של כ-75% אשתקד. הבורסה רחוקה בכ-3.5% בלבד מהשיא ההיסטורי, והדעות להמשך חלוקות.

"הסנטימנט החיובי בשוק המקומי יימשך, וזאת לנוכח השיפור בתמונה המאקרו-כלכלית והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים אשר תומכות בו", אומרים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון. לא מדובר באמירה חדשה, שכן על דברים אלה חוזרים האנליסטים כבר שבועות רבים.

ואולם, בתקופה האחרונה ליוותה את ההצהרה הזו אזהרה מפורשת מפני "תנודתיות" בבורסה עקב רמות המכפילים ש"אינן נמוכות". השבוע, האזהרה חריפה יותר, שכן היא לא מדברת על תנודתיות אלא על מימושי רווחים של ממש. לדברי האנליסטים, "ברמת המחירים הנוכחית בשוק המניות קיימת אפשרות ממשית למימוש".

כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי השיא ההיסטורי יישבר "בטווח הבינוני-קרוב". לדבריהם, הדו"חות הכספיים החיוביים שמפרסמות החברות יתמכו בשוק, יחד עם התמיכה שעשויה להגיע משוקי חו"ל.

"עליות השערים שנרשמו בבורסה בשבועיים האחרונים הן ביטוי לאופטימיות בנוגע לכלכלה המקומית וגוברים הסיכויים כי מדדי המניות הכבדות ישברו את שיאם ההיסטורי בזכות אווירה זו", כותבים הכלכלנים.

אך גם בבנק הפועלים מחריפים השבוע את טון האזהרה ומוסיפים למילה "תנודתיות" את צמד המילים "מימושי רווחים", מילים המהוות תחליף ל"ירידות".

"לא מן הנמנע שעוד נראה מימושי רווחים ותנודתיות בשוק המקומי, כשאת הטון ימשיכו לתת שוקי ההון בעולם", סבורים כלכלני הבנק.