וול סטריט ננעלה על רקע נתוני התעסוקה; הנאסד"ק טיפס 1.5%

המשק האמריקני איבד 36 אלף משרות בפברואר לעומת צפי לגריעה של 68 אלף; שיעור האבטלה נותר על כנו - 9.7% ■ לראשונה מזה שנה, גדל האשראי הצרכני ב-5 מיליארד ד'; הצפי עמד על גריעה של 4.5 מיליארד ד'

המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו הלילה (ו') בעליות שערים לאור נתוני התעסוקה, שפורסמו לפני פתיחת המסחר. עליות השערים התחזקו בשעת המסחר האחרונה לאחר שה'פדרל ריזרב' פרסם כי לראשונה מזה שנה, הגדילו הצרכנים בינואר את האשראי הנלקח על ידם ב-5 מיליארד דולר לעומת צפי לגריעה של 4.5 מיליארד דולר. הגדלת האשראי מאותתת לשווקים כי הצרכנים "יוצאים מתרדמתם" ומתחילים לצרוך. נזכיר כי הצרכן האמריקני אחראי לכ-70% מהתמ"ג של ארה"ב.

נתוני התעסוקה, שפירסם משרד העבודה האמריקני, הצביעו על גריעה של 36 אלף משרות בחודש החולף, טוב בהרבה מהצפי לגריעה של 68 אלף משרות. זוהי הירידה החודשית מספר 25 מתוך 26 החודשים האחרונים. שיעור האבטלה גם הוא הפתיע כשנותר על 9.7% לעומת תחזיות לעלייה של 0.1% ל-9.8%. מכל מקום, מזג האוויר הקשה ששרר בפברואר בחוף המזרחי המשיך להכות בשוק העבודה וגרם למעסיקים רבים להשבית את הפעילות.

בחלוקה מגזרית, מגזר התעשייה הוסיפה 1,000 משרות אך המשרות במגזר הבנייה נפלו ב-64 אלף. מגזר השירותים, הכולל בין היתר בנקים, חברות ביטוח, מסעדות וקמעונאיות, הוסיף בחודש החולף 24 אלף משרות. כמו כן, בפברואר נשכרו שירותיהם של כ-48 אלף עובדים זמניים.

נתוני אובדן המשרות בינואר תוקנו במסגרת הדיווח היום ונמצא כי המשק האמריקני איבד בינואר השנה 26 אלף משרות, 6 אלף יותר מהדיווח המקורי של אובדן 20 אלף משרות בכך, עלה מניין אובדן המשרות מאז דצמבר 2007 לכ-8.36 מיליון במספר - הנתון הגרוע ביותר לפחות מאז תום מלחמת העולם השנייה.

הפגיעה הקשה של המיתון בשוק העבודה מגבירה את הלחץ על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לקדם חקיקה שתיצור מקומות עבודה חדשים. שוק העבודה נחשב לאחד מעמודי התווך של הכלכלה האמריקנית ולא תיתכן התאוששות כלכלית בת קיימא ללא התאוששות בשוק העבודה. גם יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, התייחס לסוגיה זו בנאומו בפני הקונגרס בשבוע שעבר, ואמר כי שוק העבודה עדיין חלש ולפיכך הריבית במשק תיוותר אפסית למשך "תקופה ארוכה".

דו"חות כספיים מהותיים לא צפויים להתפרסם היום. בכלל, בימים אלה גוועת עונת הדו"חות הכספיים, וזמן הסיכומים קרב. לעת עתה, מבין 469 החברות ב-S&P 500 שכבר פרסמו את הדו"חות הרבעוניים, 75% היכו את התחזיות המוקדמות, מה שתדלק עלייה של 6.3% במדד מהשפל השנתי שנרשם בחודש שעבר.

"אנחנו בעיצומה של ההתאוששות הכלכלית", אמר לסוכנות בלומברג סטיבן קייטל, אסטרטג שוק בקרדיט סוויס. "החברות נמצאות במצב טוב וזה מה שתומך בשוק המניות".

ביל גרוס: "ה'פד' יצטרך להמשיך לתמוך בכלכלה האמריקנית"

ביל גרוס, מנהל ענקית קרנות האג"ח פימקו (PIMCO) אמר היום (ו') בראיון ל-CNBC כי היציאה האיטית יחסית של כלכלת ארה"ב מהמיתון תגרום ככל הנראה ל'פדרל ריזרב' לחדש את תוכניות הנזילות שלו, שעתידות לפקוע בתום החודש הנוכחי. "תוכניות רכישת ניירות הערך והמשכנתאות של ה'פד' היוא באמת קריטיות בזמנו אך צריך להכיר במציאות - הן תפקענה בסוף החודש הנוכחי", אמר גרוס.

"השאלה הקריטית היא האם אנחנו באמת זקוקים לממשל האמריקני וליד שכותבת את הצ'קים?" גרוס הוסיף ואמר כי הוא נותר סקפטי באשר ליכולת הכלכלה האמריקנית לגדול בלא התערבות הממשל. "אפשרי ביותר שכמה מהתוכניות האלה תחזורנה עם הכלכלה תתחיל שוב להתנדנד", סיכם גרוס.

אפל ויצרניות הדשנים מרכזות עניין

תאגיד קנפוטקס הקנדי, המאגד את פוטאש , מוזאיק ואגריום , הודיע כי ימכור מעתה דשנים במחיר של בין 415 ל-430 דולר, תלוי בטיב הדשן. מדובר בעלייה משמעותית לעומת החוזה האחרון עליו חתם התאגיד עם ההודים במחיר 370 דולר לטון.

מניית אפל ריכזה עניין לאחר שהחברה הודיעה כי מכירות ה-iPad בארה"ב יחלו ב-3 באפריל השנה וכי המכירות הבינלאומיות יחלו בסוף אפריל.

מבין המניות הבולטות היום בוול סטריט, מארוול ריכזה עניין לאחר פרסום דו"חות חזקים במיוחד. החברה עברה לרווח של 204.8 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2009, לעומת הפסד של 65 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2008. ההכנסות זינקו ב-64% ל-842 מיליון דולר.

אך בעונת הדו"חות ניתן למצוא, כמו תמיד, גם אכזבות. חברת אבטחת התוכנה ArcSight (סימול: ARST), למשל, פספסה את תחזיות האנליסטים ומסרה תחזיות שליליות באשר לשנת 2010. גם יצרנית העדשות האופטיות קופר (סימול: COO) פספסה את התחזיות המוקדמות הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח הנקי.

מניית ספרינט הגיבה להורדת דירוג האשראי שספגה מ-S&P. סוכנות הדירוג חתכה את דירוג האשראי של ספרינט בדרגה אחת ל-(-BB) עם תחזית דירוג "שלילית", בשל החשש מירידה בהכנסות החברה שתפגע בתזרים המזומנים שלה.