משהו על ח"כ יאיר לפיד

אם דבריו בסופ"ש מייצגים את האינטגריטי שלו, עדיף שימשיך לשרת את אדוניו ויניח לציבור

לאחר שיאיר לפיד התחיל את מסעו אל הכנסת בהודעה שהוא שוקל את זה - אני נמניתי עם תומכיו. הרי אי-אפשר לחשוב שלפיד נופל מחברי הכנסת לדורותיהם. הוא אינטליגנטי, משכיל, יפה להפליא. מה עוד אפשר לבקש?

ובכן, לא היה מזיק אם לתכונות התרומיות הללו יתווסף גם יושר אישי, מה שקרוי אינטגריטי. אולי זה לא הכרחי לעיתונאי, בטח לא לכוכב טלוויזיה, אבל מכיוון שבייצוג בכנסת מדובר - שווה להתעכב על הענין הזה.

במוסף יום שישי של "ידיעות אחרונות" (5.3.10) כתב לפיד טור אישי על הוצאה מחודשת של "20 יצירות של מיטב הסופרים". (תהייה: אפשר בהחלט לקבוע שספרים מסוימים הם איכותיים ואחרים לא, ואני יכול להבין ספר "הכי אהוב", אבל "הכי" טוב? לפי איזה קריטריונים? אבל ניחא, שיהיה).

"אתה יושב מול הספרים האלה ומבין שעשינו פה משהו ... יצרנו תרבות שלמה", כתב לפיד. באמת יופי של מילים, אבל כשאתה יושב מול הספרים האלה אתה רואה דבר נוסף - שהם מוצאים לאור על-ידי "ספריית ידיעות אחרונות", שהיא זרוע ההוצאה לאור של העיתון, כלומר של בעלי העיתון מהם מקבל לפיד את שכרו. מאמר כזה מאת לפיד הוא מקפצה אדירה למכירת ספרים ונכס עסקי ראשון במעלה לספרייה ולבעליה.

מה באמת "עשינו"?

הכל היה בסדר אם הטור של לפיד היה מתפרסם במסגרת מודעה מסחרית. אבל הוא פורסם כטור אישי של עיתונאי. לפיד מבין שיש כאן בעיה, שהרי כאמור טיפש הוא לא, ולכן הוא מקדים מכת-נגד (שהרי הוא גם בוקסר).

לפיד מספר שהוא כבר עשה את אותו הדבר להוצאה קודמת של ספרי ידיעות אחרונות, וספג על כך ביקורות של "צדקנים". (שזו הגדרה כוללת, יחד עם "ציניקנים", לכל מי שמטיל ספק בטוהר מידותיו של לפיד). בתשובה להתענינות של מנהלי ההוצאה על יחסו לביקורת עליו, מספר לפיד שהשיב כך: "ממילא אין שום סיכוי שתרוויחו על הפרויקט, ואין שום סעיף המונע ממני לעזור לכם להפסיד הון".

סרגל המידות של לפיד

מה בעצם אומר לפיד? - שאם למשל אדם פרץ לקופה, אבל לא מצא שום דבר-ערך - אז הפריצה בסדר? או שאם עובד ציבור מעל בתפקידו, אבל לא יצא מזה רווח - אז הכל בסדר?

על-פי קו מחשבה זה, מעשה בלתי ראוי הופך לראוי כאשר בסוף מתברר כי לא היה רווח בצידו. (ומה אם הספרים היו מרוויחים? - לא לדאוג, לרשותו של לפיד עומד ארסנל מלים בלתי נדלה להדיפת כל צדקן או ציניקן שיקומו עליו).

אם האמירה הזאת מיצגת את המושגים של לפיד על אינטגריטי - אז יותר טוב שימשיך לשרת את אדוניו, ולא את בוחריו.