עובד היי-טק: שהית בחו"ל? בדוק את זכויותיך

עובדי היי-טק רבים ששוהים מטעם עבודתם מעבר לים לתקופה ארוכה מגלים כי נשללה מהם זכאות לביטוח בריאות ולביטוח לאומי ■ חשוב להתעדכן

עובדי היי-טק שמתכננים שליחות מהעבודה מעבר לים לתקופה ארוכה צריכים לדעת שהם צפויים לאבד זכאות לביטוח בריאות ממלכתי ולביטוח לאומי. על-פי נתוני התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל, עובדים רבים נאלצים לשלם סכומי כסף גבוהים עבור שירותים רפואיים, בתוספת קנסות והצמדה לביטוח לאומי, כשהם נזקקים להם בעת החזרה ארצה.

רוב העובדים הישראליים המועסקים כיום מטעם עבודתם בחו"ל הם עובדי היי-טק. השהות של עובד כזה בחו"ל עומדת על כחצי שנה עד שנתיים. בחודשיים האחרונים קיבלה ההתאחדות מספר תלונות מעובדים, שסיפרו כי עם חזרתם ארצה נשללה מהם זכאותם להטבות בריאות וביטוח לאומי. רוב העובדים גילו זאת כשניגשו לקבל עזרה רפואית ונדרשו לשלם סכומים שאינם מסובסדים. בחלק מהתלונות נטען כי לא אושרו בקשות לקבלת דמי אבטלה בגין אי מציאת עבודה עם חזרתם ארצה.

לדברי יו"ר ההתאחדות, בצלאל גרינברג, "הופתענו לגלות את הנושא. כשבדקנו זאת, מצאנו כי העובדים כלל אינם מודעים לו. אנו נדרוש משר הרווחה ומהביטוח הלאומי, כי כל מעסיק ששולח את עובדיו לחו"ל יספק לו את המידע הנדרש, או לחלופין, שביטוח לאומי יעשה זאת. לא ייתכן שעובדים שיוצאים לפרנס את משפחתם כחלק משליחות מטעם מקום עבודה ישראלי, ומשלמים את מסיהם עם חזרתם ארצה, לא יקבלו את זכויותיהם המינימליות".

לדברי רו"ח אדי קופמן, המתמחה במיסוי עובדי היי-טק, "אחד מהסעיפים החשובים לעובדים השוהים בחו"ל הוא שלילת זכאות לשירותים רפואיים למשך מספר חודשים מכל עובד או תושב ישראלי ששהה מעל שנתיים בחו"ל וצבר פיגור של 12 חודשים בתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות, גם אם הסדיר את חובו.

"שלילת השירותים הרפואיים תחול גם על מי שחדל להיות תושב ישראל ומבקש לחדש את תושבותו. יחד עם זאת, ישנה אפשרות לפדות את תקופת ההמתנה לשירותי בריאות על ידי תשלום מיוחד, העומד כיום על כ-9,200 שקל, אך רצוי להתעדכן, שכן גובה התשלום המיוחד משתנה מעת לעת".

לדברי קופמן, "נכון לינואר 2010, כל עובד שיעבוד בחו"ל אצל מעסיק זר במדינה שאין עמה אמנה רחבה, ישלם דמי ביטוח לאומי בשיעור של כ-16% מהכנסתו מחו"ל עם חזרתו ארצה. אם העובד עובד במדינה במסגרתה יש לישראל אמנה רחבה הוא ישלם רק 95 שקל לחודש. הבעיה היא, שרוב העובדים לא מודעים לנושא, וגם לא יודעים אילו מדינות חתומות עם ישראל במסגרת האמנה הרחבה, ולכן רובם משלמים את כל התשלום שביטוח לאומי דורש מהם באופן אוטומטי".

קופמן ממליץ לעובדים המתכננים לשהות מטעם עבודתם בחו"ל לא לשלם מראש את כל הסכום הנדרש מביטוח לאומי, אלא לחתום על הוראת קבע או לשלם בכרטיס אשראי באתר האינטרנט של הביטוח לאומי. זאת, מאחר והמוסד לביטוח לאומי עשוי להחזיר את התשלום ששולם מראש, ולא את התשלומים השוטפים שישולמו בהוראת קבע.