אין בשורה גם הפעם: הסרט הישראלי "עג'מי" לא זכה באוסקר

בקטגוריית הסרט הזר זכה "הסוד שבעיניים" מארגנטינה ■ אתמול קמה מהומה בארץ לאחר שבמאי "עג'מי", סקנדר קובטי, אמר כי הסרט אינו מייצג את ישראל ■ הפתעה: "מטען הכאב" נבחר לסרט הטוב ביותר - ולא "אווטאר"

מטקס פרסי האוסקר ה-82 שחל בלוס אנג'לס לא הגיעה הבשורה. את מדינת ישראל ייצג הסרט "עג'מי", שלא זכה בפרס הסרט הזר. מולו התמודדו על הפסלון בקטגוריית הסרט הזר "הסוד שבעיניים" מארגנטינה, "נביא" מצרפת, "חלב הצער" מפרו ו"סרט לבן" מגרמניה, כשהסרט מארגנטינה זכה במקום הראשון.

נזכיר כי במאי הסרט "עג'מי", סקנדר קובטי, אמר אתמול (א') כי הסרט אינו מייצג את ישראל - דבר שעורר מהומה לא קטנה בארץ.

שרת התרבות והספורט לימור לבנת אמרה: "בזכות כספי מדינת ישראל, ממנה מנסה כעת סקנדר קובטי להתנער, הופק הסרט 'עג'מי' והגיע למועמדות לאוסקר. ללא תמיכת המדינה, קובטי לא היה צועד על השטיח האדום. בשם החופש האמנותי והפלורליזם, תוקצב הסרט בלמעלה מ-2 מיליון שקל".

עוד גורמים פוליטיים רבים דיברו לא מעט על ההתבטאות של קובטי שאמר אתמול: "ככה זה עובד, באוסקר כתוב 'ישראל' כי הכסף מגיע מישראל, יש לך במאי ישראלי ובמאי פלסטיני, יש שחקנים פלסטינים ושחקנים ישראלים, הסרט טכנית מייצג את ישראל - אני לא".

עוד אמר קובטי כי הוא אזרח ישראל, אך "איני יכול לייצג מדינה שלא מייצגת אותי".

הבמאי השני של הסרט, ירון שני, חלק עליו: "זה סרט ישראלי, הוא מייצג את ישראל, הוא מדבר ישראלית, והוא מתעסק בבעיות ישראליות. שאלת הייצוג כבר נוגעת בבעיות של פרספקטיבה ובעיות פוליטיות שאנחנו צריכים לפתור אותן".

זוהי אגב הפעם התשיעית בה מועמד סרט ישראלי לקבלת אוסקר בקטגוריית הסרט הזר - אך לא זוכה. הראשון שעשה זאת היה "סלאח שבתי" של אפרים קישון בשנת 1965, והאחרון היה "ואלס עם באשיר", סרטו המצויר של ארי פולמן בשנה שעברה, שלא זכה בסופו של דבר בפסלון.

סכנדר קובטי עג'מי ירון שני עגמי / צלם: רויטרס
 סכנדר קובטי עג'מי ירון שני עגמי / צלם: רויטרס

אכזבה ל"אווטאר"

עם כל הכבוד לפרס הסרט הזר שעניין את הציבור בישראל, בטקס האוסקר ניתנו לא מעט פרסים לסרטים שוברי קופות ש"עשו את השנה" בארה"ב וברחבי העולם.

בקטגוריית הסרט הטוב ביותר נרשמה הפתעה ענקית, כאשר בניגוד לכל הציפיות גרף הסרט "מטען הכאב", המתאר חיילים אמריקניים בעיראק, את הפרס. "אווטאר", שובר הקופות הגדול של כל הזמנים, איכזב רבים שהימרו על זכייתו.

עם זאת, "אוואטר" גרף את פרסי הצילום ועיצוב ההפקה. "מטען הכאב" זכה עוד בפרסי עריכת סאונד ומיקס סאונד.

בפרס התסריט המקורי הטוב ביותר זכה "מטען הכאב" מאת מארק בול. סרט האנימציה הטוב ביותר הוא "למעלה".

בפרס השחקן הטוב ביותר זכה ג'ף ברידג'ס, ואילו בפרס השחקנית הטובה ביותר זכתה סנדרה בולוק.

שחקן המשנה הטוב ביותר הוא כריסטוף וולץ מהסרט "ממזרים חסרי כבוד". שחקנית המשנה הטובה ביותר היא מוניק על הסרט "פרשס", כמו גם הפרס על התסריט המעובד הטוב ביותר של ג'פרי פלטשר.