קרן המטבע הבינלאומית: "המשבר ביוון לא יזלוג לשאר אירופה"

דומיניק שטראוס קאהן: "יש לנו בעיה עם יוון. עד כה אין בעיה עם ספרד. גוש האירו חייב לטפל בבעיה היוונית. זה מה שהם עושים. אף אחד לא יודע מה יקרה מחר בבוקר, אבל אין סיבה שהבעיה תתפשט לפורטוגל או לספרד"

המשבר סביב חובות הענק של יוון אינו צפוי להתפשט למדינות אחרות בגוש האירו שצברו חוב ציבורי גבוה. כך העריך היום (ב') יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן.

קאהן אמר את הדברים יום לאחר שראש ממשלת יוון נפגש עם ניקולא סרקוזי שהבטיח כי גוש האירו יעזור ליוון במידה והיא לא תצליח לצמצם את הגירעון התקציבי שלה.

קאהן התייחס בביטול לשמועות בשוק על חדלות פירעון בקרב מדינות שצברו חובות כבדים, ביניהן פורטוגל, ספרד ואירלנד. לדבריו, שמועות אלה אינן אלא ניסיונות הפחדה. "אפשר להוסיף לרשימה את כל המדינות בגוש האירו כדי להפחיד אנשים מהכל. לדעתי זה לא יקרה".

לדבריו, "יש לנו בעיה עם יוון. עד כה אין בעיה עם ספרד. גוש האירו חייב לטפל בבעיה היוונית. זה מה שהם עושים. אף אחד לא יודע מה יקרה מחר בבוקר, אבל אין סיבה שהבעיה תתפשט לפורטוגל או לספרד".

יו"ר ה-IMF הביע את ביטחונו שמדינות גוש האירו יוכלו להתמודד עם מערבולת החוב היוונית.‏ באשר לאפשרות שיוון תיאלץ לפנות לקרן המטבע במקרה שמדינות גוש האירו יסרבו לחלץ אותה, אמר שטראוס קאהן כי לדעתו לא יהיה צורך בסיוע של קרן המטבע מעבר לרמת הסיוע הטכני הנוכחי שהיא כבר מספקת ליוון.‏

‏"גוש האירו רוצה להתמודד עם הבעיה בעצמו, ואני יכול להבין את זה", אמר שטראוס-קאהן. "אני חושב שהם יכולים לעשות את זה. אני מקווה שהם יהיו מסוגלים לעשות את זה. אנחנו רק נמצאים כאן כדי לעזור. אם יהיה צורך ביותר, נהיה מוכנים לעשות זאת, אבל אני חושב שהאירופים יוכלו להתמודד עם הבעיה".

קאהן מבקר בקניה, בדרום אפריקה ובזמביה כדי לבדוק כיצד מתאוששת היבשת הענייה ביותר מהמשבר הכלכלי העולמי של השנה שעברה.