פסלי ענק של ענקי האמנות

יצירות חדשות של אניש קאפור ואולאפור אליאסון, מהאמנים העכשוויים הבולטים, ייחשפו במוזיאון ישראל בקיץ

פסל ענק של האמן אניש קאפור והצבת קבע "והייתה הקשת" של האמן אולאפור אליאסון, יוצבו בקמפוס המחודש של מוזיאון ישראל בירושלים, שייפתח לציבור ביולי 2010. יצירותיהם של השניים מצטרפות לאוסף המוזיאון, והן נוצרו בהתאמה מיוחדת למיקומן המיועד (Site specific). קאפור ואליאסון הם מהאמנים העכשוויים הבולטים בזירה הבינלאומית. שניהם הציגו בעשור האחרון יצירות מונומנטליות ומרגשות במסגרת פרויקט יוניליבר בחלל הטורבינה של ה"טייט מודרן", נקודת מפגש עם קהל של מיליונים ומעמד אמנותי יוקרתי.

קאפור, שמוצאו יהודי-הודי, חי בלונדון והוא אמן מוערך ועטור פרסים. פסליו גדולי המידות מתכתיים ומבהיקים, מושכי עין. הם מוצגים בסביבות עירוניות ובגנים, כמו פארק המילניום בשיקאגו, המושך אלפים רבים של מבקרים. למרות גודלם הפסלים אינם נראים כבדים ומאיימים. המתכת המלוטשת כמראה יוצרת תעתועי ראייה מפתיעים, המכניסים את המתבונן, את הנוף הסובב ואת השמים לתוך "תמונת הפסל". כך נוצרת בפסל מעין השתקפות מרתקת של המציאות, והוא הופך לחי, אינטראקטיבי ומלא תנועה.

פסלו החדש של קאפור מזכיר בצורתו שעון חול ענק, בגובה 5 מטרים וקוטר 5 מטרים. הפסל יתנוסס ברחבת קראון, הנקודה הגבוהה ביותר בקמפוס, בראש המעלה המוביל משער הכניסה למוזיאון אל הבניין הראשי.

צורתו המעוגלת של הפסל, העשוי פלדת אל-חלד מבהיקה, יוצרת מראה מהופכת לשמי ירושלים ולמבני המוזיאון, וכמובן לעוברים ושבים. זוהי היצירה השנייה של קאפור באוספי המוזיאון, והיא מצטרפת ל"אדמה שחורה" מ-1984.

אליאסון הוא אמן דני החי בקופנהגן ובברלין. הוא מרבה לעסוק באמנותו בשאלות של מצב העולם ומאזן האימה האקולוגי. עבודותיו מדמות ארמונות קרח נמסים, התייחסויות למזג האוויר או למפלי מים, ירחים ושמשות. הוא עושה שימוש בחומרים מן הטבע ובחומרים מתכלים ויוצר סביבות מעוררות תגובה ומחשבה, השואבות את הצופים ומהלכות עליהם קסם.

היצירה "והייתה הקשת" היא מתנה למוזיאון מאת אליס ותומאס טיש מניו-יורק. היא כוללת 300 רצועות בד קנבס צבועות ביד, המציגות יחד את קשת הצבעים שהעין קולטת במנסרת האור. מרחוק נראית היצירה, שגובהה 2.4 מטרים ואורכה 15 מטרים, כרצף ארוך של צבעים, ובמבט מקרוב מתפרקת הקשת למרכיביה. היא תוצב בקצה המעבר המקורה החדש, המחבר את אולם הכניסה עם לב המוזיאון.

היצירה עוסקת בכוחו של האור וביחסיו עם הסביבה, במקרה זה סביבה החסומה לאור הטבעי מן החוץ.

היא מצטרפת למיצב האור "אופק הפעולה שלך" של אליאסון מ-2004, השייכת לאוסף המוזיאון ותוצג אף היא באחת מתערוכות הפתיחה.

מוזיאון ישראל שנוסד ב-1965 הוא המוזיאון הגדול בארץ ונחשב מהמוזיאונים לאמנות ולארכיאולוגיה המובילים בעולם. המוזיאון עובר פרויקט שיפוץ נרחב שנמשך מספר שנים, בעלות של 100 מיליון דולר, והוא אמור להיפתח מחדש לפעילות מלאה בקיץ הקרוב.