פורטוגל הכריזה על תוכנית קיצוצים: תקטין את הגירעון עד 2013

‏פורטוגל הכריזה כי תקצץ את הגירעון התקציבי מרמה של 8.3% מהתמ"ג בשנה הנוכחית לרמה של 2.8% מהתמ"ג עד 2013, באמצעות קיצוץ ההוצאות במגזר הציבורי והשקעות ציבוריות

‎‎עוד חברה בגוש האירו, פורטוגל, הצטרפה אתמול (ב') ליוון כשהכריזה על צעדי צנע במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי התופח. במקביל קראה יוון לצעדים בקנה מידה עולמי כדי למנוע ספקולציות בניירות ערך מסוג ‏‏CDS‏, המשמשים כביטוח נגד חדלות פירעון.

‏נציבות האיחוד האירופי הודיעה שהיא מוכנה לשקול הקמה של קרן מטבע אירופית כדוגמת קרן המטבע הבינלאומית, כדי להתמודד עם משברי חובות עתידיים בגוש האירו. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הביעה תמיכה ברעיון, וציינה שכדי ליישמו יהיה צורך לשנות את אמנת האיחוד האירופי. הכלכלן הראשי של הבנק האירופי המרכזי ‏‎(ECB)‎‏, לעומת זאת, טען כי מדובר בצעד בלתי חוקי.

‏פורטוגל הכריזה כי תקצץ את הגירעון התקציבי מרמה של 8.3% מהתמ"ג בשנה הנוכחית לרמה של 2.8% מהתמ"ג עד 2013, באמצעות קיצוץ ההוצאות במגזר הציבורי והשקעות ציבוריות והעלאת המסים על הכנסות גבוהות ורווחי הון ממניות.‏

‏תוכנית הצנע של פורטוגל חיונית לשכנוע השווקים שפורטוגל תתמודד עם הגירעון שלה ועם החובות הגבוהים, מכיוון שהמשקיעים חוששים שהיא עלולה להיות הבאה בתור ולהיקלע לבעיות פיסקליות בדומה ליוון.

‏במסגרת התוכנית יגיע החוב הציבורי של פורטוגל לשיא של 90.1% מהתמ"ג ב-2012, ולאחר מכן יתחיל להתכווץ. חובה של יוון יגיע השנה ל-125% מהתמ"ג. "זהו הימור על צמצום מעורבותה של המדינה בכלכלה ועל צמצום ההוצאות הציבוריות", אמר שר האוצר של פורטוגל, פרננדיו טשיירה דוס סנטוס.