ריט 1 מפחיתה את דמי-הניהול שתשלם לחברת הניהול שלה

דמי-הניהול עבור יתרת הנכסים מעל שווי של מיליארד שקל יופחת ל-0.75% ■ שי ליפמן: "סביר כי בקרוב תגדיל הקרן את מצבת הנכסים על-ידי רכישות בשוק"

קרן הריט הראשונה בשוק ההון המקומי, ריט 1, דיווחה הבוקר כי תפחית את דמי הניהול שתשלם לחברת הניהול שלה למפרע, החל מתחילת 2010. על-פי ההסכם החדש, תשלם ריט 1 דמי-ניהול של 1% משווי נכסיה עד היקף של מיליארד שקל ו-0.75% מעל היקף זה. שווי נכסיה הנוכחי של הקרן נאמד בכ-1.3 מיליארד שקל ואותה מנהל שמואל סייד.

השינוי בדמי הניהול מגיע לאחר גידול במצבת הנכסים של ריט 1, בעקבות כניסתה כמשקיעה במספר מרכזים מסחריים של גזית גלוב ישראל - 49% מ-G כפר-סבא, G בעמק ביוקנעם ובקניון רוטשילד בראשון לציון - תמורת 291 מיליון שקל במזומן ו-4.1% ממניותיה בסך הכל. מנגד, שני שוכרים שלה נקלעו לאחרונה לקשיים - נפקון, המצויה בהקפאת הליכים ותפרון, שלא שילמה לה שכירות מזה מספר חודשים. מתחילת השנה עלתה מניית הקרן ב-6.8%.

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות IBI, רואה במהלך צעד חיובי, כיוון שהוא "פותח את החוזה לרעת חברת הניהול ולטובת בעלי המניות, וזאת עוד לפני סיום תוקפו של חוזה הניהול. סביר כי בחודשים הקרובים תגדיל החברה שוב את מצבת הנכסים על-ידי רכישות בשוק".

שווי השוק של ריט 1 גדל ל-522.17 מיליון שקל והיא נסחרת בשער המשקף לה מכפיל 1.12 על הונה העצמי עליו דיווחה נכון לסוף ספטמבר. קופות הגמל של אייפקס הן בעלות המניות הגדולות בקרן, עם אחזקה של 8.4%.

ריט (REIT, Real Estate Investment Trust) היא שותפות נדל"ן סחירה שעליה לחלק דיבידנד שנתי של יותר מ-90% מהכנסתה החייבת במס (במקרה של ריט 1: 100%). מרבית הכנסותיה של קרן הריט צריכות לנבוע מנכסים מניבים או מריבית על משכנתאות. כקרן ריט, פטורה השותפות מתשלום מס הכנסה, בו חייבים השותפים הזוכים לדיבידנד.

תחום קרנות הריט בבורסה המקומית צפוי להתפתח בתקופה הקרובה כשלצידה של ריט 1 וסלע קפיטל נדל"ן, אמורות להתווסף קרדן ריט, כיום בשליטת קרדן נדל"ן ופרסידא, וכן אמפא ריט - שבימים אלה מתקיים מו"מ לפיו יועבר לאחזקתה מגדל משרדי היוקרה אלקו ברחוב יגאל אלון בתל-אביב. כיום מחציתו מוחזקת בידי קבוצת אמפא, והיתר מתחלק בחלקים שווים בין אלקטרה ואלקטרה נדל"ן.