מכתשים קיבלה הקלות בהתניות הפיננסיות; תבצע הנפקת זכויות של 150 מיליון דולר

החברה סיימה שנה חלשה עם נפילה של 85% ברווח לרמה של 33 מיליון דולר ■ מכירות הגלייפוסט נפלו בכ-40% לרמה של 200 מיליון דולר

חברת האגרוכימיה מכתשים אגן סיימה שנה חלשה עם רבעון חלש במיוחד. החברה, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, הפסידה ברבעון הרביעי 29.8 מיליון דולר, לעומת רווח של 8.7 מיליון דולר ברבעון המקביל.

את שנת 2009 כולה מסיימת החברה עם נפילה של 85% ברווח הנקי לרמה של 33 מיליון דולר בלבד. "הרע נמצא מאחורינו" השנה החלשה של מכתשים אגן השפיעה גם על איתנותה הפיננסית, והתוצאה היא שהחברה לא עמדה באחד מתנאי הקובננטס שלה.

מדובר בתנאי לפיו היחס בין החוב הפיננסי ל-EBITDA יעמוד על לא יותר מ-3, כשנכון לסוף 2009, עמד יחס זה על 3.9. בעקבות זאת, הסכימו הגורמים המממנים של החברה להגדיל את הטווח ל-4.2, כך שכעת עומדת החברה בהתניות.

במכתשים אגן מציינים כי הם מתכוונים לעמוד גם באמות המידה הפיננסיות המקוריות, במהלך השנה. לאחר שחילקה בשנים האחרונות דיבידנד בהיקף של מאות מיליוני שקלים, מתכוונת מכתשים אגן לפנות לבעלי המניות שלה ולבקש שיזרימו לה כסף.

החברה החליטה על הנפקת זכויות בהיקף של 100-150 מיליון דולר, והיא מציינת כי ההנפקה נועדה לחיזוק בסיס ההון שלה, וכדי לוודא שתצליח לעמוד בקובננטס. לימור גרובר, מנהלת מחלקת Sell Side בפסגות, כתבה על כך כי "אנו מסיקים כי הנפקת הזכויות מהווה אינדיקציה לחשש משמעותי יותר מפני אי שיפור בתוצאותיה מכפי שעולה בדו"ח הדירקטוריון".

"שנת 2009 נמצאת מאחורינו", מסר ארז ויגודמן, מנכ"ל החברה, שנכנס בתחילת השנה לתפקידו. "אנו מתרכזים כעת בביצוע כל המהלכים והפעולות שיאפשרו לחברה לחזור כבר במהלך 2010 לצמיחה ורווחיות", הוסיף.

האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים ציין כי הנהלת החברה הציגה היום בכנס האנליסטים חזון ודרכים להגשימו, שנראים מעניינים. "הפעולות המתוכננות יהפכו את מכתשים אגן לחברה גלובלית", אמר שריג.

ברבעון הרביעי סידרה הצמיחה בשוק הדרום אמריקני למכתשים אגן את מצב המכירות, כשהמכירות ביבשת צמחו ברבעון בכ-10%, לרמה של 177.9 מיליון דולר. על הצמיחה בדרום אמריקה העיבה החולשה בצפון היבשת ובאירופה.

כך, לדוגמא, המכירות בצפון אמריקה נפלו ברבעון ב-18.5% לרמה של 80.9 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה שורת ההכנסות עלייה קלה של כ-1% לרמה של 496.2 מיליון דולר. את שנת 2009 כולה סיימה החברה עם ירידה של 12.7% לסך של 2.21 מיליארד דולר.

עיקר הנפילה הייתה בשורת הרווח התפעולי. זה עמד בשנת 2009 על 119.7 מיליון דולר, כ-5.4% בלבד מהמכירות, וזאת לעומת שיעור רווח תפעולי של 14.5% בשנת 2008. את הרבעון הרביעי סיימה החברה עם הפסד תפעולי של 34.1 מיליון דולר.

השחיקה הקשה ברווחיות החברה נבעה ממימוש מלאי שנרכש בעלויות גבוהות ונמכר במחירי שוק נמוכים יותר, מירידה במחירים - במיוחד בקוטל העשבים הגלייפוסט, שהוא אחד מהמוצרים המרכזיים של החברה - ומהייסוף בשקל לעומת הדולר .

כאמור, אחת הסיבות לירידה ברווחי החברה היא צניחת המחירים של קוטל העשבים הגלייפוסט. הגלייפוסט היווה 10% ממכירות החברה. על פי הערכות ההכנסות ממנו נפלו ב-43% לרמה של 200 מיליון דולר. "לאחרונה נבלמה הנפילה במחירי הגלייפוסט, וניכרת בו יציבות במשך כמה חודשים", נכתב בדו"חות החברה.