שוב על שולחן הכנסת: הצעת חוק לריבית על יתרת זכות בעו"ש

יוזמי ההצעה, חה"כ אקוניס, גפני ופיניאן, הסבירו כי מדובר ב"הצעת חוק מהפכנית המאפשרת ללקוחות ליהנות מריבית חיובית על כל יתרת זכות בחשבון העו"ש, ממש כפי שעליהם לשלם ריבית על כל מינוס בחשבון"

אחרי שנפלה בכנסת הקודמת הצעת החוק המעניקה ריבית על יתרת זכות בחשבון העו"ש, הונחה היום (ד') על שולחן הכנסת הצעת חוק זהה.

יוזמי ההצעה - יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס; יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני; ומרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן - הסבירו כי מדובר ב"הצעת חוק מהפכנית המאפשרת ללקוחות ליהנות מריבית חיובית על כל יתרת זכות בחשבון העובר ושב ממש כפי שעליהם לשלם ריבית על כל מינוס בחשבון". הצעת החוק תובא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה לאחר פגרת הפסח.

הצעת החוק שהוגשה בכנסת הקודמת על-ידי ח"כ אורית נוקד, עברה בקריאה טרומית תחת התניה כי הדבר יובא להסכמה בשיתוף עם בנק ישראל. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, קבע אז כי חיוב הבנקים בחקיקה במתן ריבית על יתרת הזכות בחשבונות עובר ושב יפגע בתחרות הבין בנקאית. במכתב ששלח אז חזקיהו לנוקד, הבהיר כי בנק ישראל מתנגד להצעת החוק וקבע כי הצעה אינה ישימה ויש בה קשיים "שראוי להימנע מהם" ולכן יש להותיר את ההחלטה האם לתת את השירות לבנקים עצמם כחלק מהטבות ללקוח.

בדברי ההסבר להצעת החוק כתבו היוזמים כי "הואיל וכיום הבנקים גובים עמלה מהלקוחות על כל פעולה ומחייבים את חשבונם בריבית על יתרות חוב, יש לקבוע הסדר מקביל המחייבם לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרות זכות. בשנים עברו חלק מהבנקים שילמו ריבית זו, ונראה שיש לחדש נוהג זה כיום".

אקוניס אמר היום כי "זו הצעת חוק צרכנית ממדרגה ראשונה. היום לקוחות הבנקים משלמים על האוברדרפט מהשקל הראשון. הצעת החוק תחייב את הבנקים לשלם ללקוחות שחשבונם ביתרת זכות. הריבית תהווה תמריץ חיובי ללקוחות שלא להיכנס לאוברדרפט". פניאן הוסיף כי מדובר בחוק שיפסיק את העוול של לקוחות שחשבונם נמצא ביתרת זכות ואינם מקבלים שקל עבור זה. "החוק ישווה אותנו למדינות אירופה רבות בהן נהוג לתת ריבית על יתרת זכות".