רוביני: הסיכון לתחתית כפולה בכלכלה האמריקנית עדיין גבוה

נביא הזעם: "הכלכלה האמריקנית עומדת בפני אתגרים גדולים בחצי השני של 2010 וקרובה מאוד לנקודה בה היא עלולה להדרדר שוב להאטה"

נביא הזעם, הפרופ' נוריאל רוביני, ממשיך להזהיר מפני השתלטות אופוריה, או אופטימיות מוגזמת, בעקבות נתוני החודשים האחרונים בארה"ב ובעולם המצביעים על התאוששות מהירה למדי מהמיתון הקשה.

במאמר שפרסם אומר רוביני כי הכלכלה האמריקנית עומדת בפני אתגרים גדולים בחצי השני של 2010 וקרובה מאוד לנקודה בה היא עלולה להדרדר שוב להאטה וליצור מצב של תחתית כפולה. בתסריט האופטימי ביותר היציאה מהמיתון תהיה בצורת U , כלומר התאוששות איטית והדרגתית.

גם מצב גוש האירו חמור, בעיקר עקב בעיית החובות הגדולים של חלק מהחברות בו. גם עם הגוש לא ירשום תחתית כפולה, המשבר ישפיע לרעה על המשק האמריקני ובעיקר על היצוא למדינות הגוש.

הסיכוי לתחתית כפולה בארה"ב, על פי רוביני, הוא כ-20% בעוד הסיכוי להתאוששות איטית בצורת U עומד על כ-60%. הסיבה העיקרית: התפוגגות השפעות חבילות התמריצים השונות ויציאה של הפדרל ריזרב מפעילות בשוק האג"ח. למרות השיפור בנתוני התמ"ג ברבעון הרביעי, שהועלו בעדכון האחרון ל-5.9%, הרי ש-3.9% מנתון התמ"ג הם כתוצאה מעליה במלאים, מציין רוביני.