היסטוריה: ועדת הכספים אישרה פה אחד את חוק בנק ישראל

גלובס tv (עדכון) - ועדת הכספים הצביעה בעד הצעת הפשרה של עיני אשר עוזרת לאוצר לשמור על כל סמכויותיו, לפיה: כל פרק השכר בחוק בנק ישראל יבוטל, ובמקום זאת יתוקן סעיף 29 א' לחוק יסודות התקציב ■ רה"מ יכריע במחלוקות שכר בבנק ישראל תוך 45 יום

היסטוריה בישראל - לאחר 56 שנה אושר הערב (ד') חוק בנק ישראל: חברי ועדת הכספים הצביעו הערב (ד') פה אחד בעד הצעת הפשרה של עופר עיני. הצעתו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני התקבלה בקרב חברי הועדה וראש הממשלה נתניהו הכריע גם הוא לטובתה, זאת על אף זעמו של הנגיד סטנלי פישר. החוק יובא בשבוע הבא לקריאה שניה ושלישית בכנסת.

על פי ההצעה של עיני כל פרק השכר בחוק בנק ישראל יבוטל ובמקום זאת יתוקן סעיף 29 א' לחוק יסודות התקציב. ההחלטה על ביטול פרק זה בחוק בנק ישראל עוזר בעקיפין לאוצר.

ל"גלובס" נודע כי בתגובה לקבלת ההצעה של עיני זעם הנגיד פישר על הפשרה וכי הוא מתנגד אליה. פישר ניסה לפעול להשבתו של פרק י"ד המטפל בשכר בבנק ישראל למסגרת החוק.

מוקדם יותר השיחות בין יו"ר ההסתדרות, עיני עם בכירי בנק ישראל והאוצר סביב מנגנון הפיקוח על השכר בבנק ישראל הגיעו להכרעה כאשר הצעתו של עיני היא שהתקבלה. ל"גלובס" נודע כי הצעת יו"ר ההסתדרות התקבלה ולפיכך כל פרק הפיקוח על השכר בחוק בנק ישראל בוטל ובמקום זאת יתוקן סעיף 29 א' לחוק יסודות התקציב (הסעיף שקובע כי משרד האוצר הוא המפקח על השכר ולו זכות המילה האחרונה).

על פי התיקון יכתב כי האוצר מפקח על השכר על בבנק ישראל, אך אם יש מחלוקת בינו לבין בנק ישראל, ראש הממשלה הוא שיכריע במחלוקת תוך 45 יום. נציין כי לא כל עוד לא הכריע רה"מ - לא יתחולל שום שינוי בשכר ובתנאי העבודה של עובדי בנק ישראל.

נציין כי גם שר הביטחון אהוד ברק הגיע לפגישה אשר התקיימו בלשכת רוה"מ בכדי לתמוך ביו"ר ההסתדרות, עיני.

ביטול פרק השכר בחוק עוזר למשרד האוצר לשמור על סמכויות הפיקוח שלו על שכרם של עובדי בנק ישראל. ולכשיתגלעו מחלוקות בינו לבין בנק ישראל - יפנו הצדדים להכרעתו של ראש הממשלה ולא יאלצו לפנות לבית המשפט.

ועדת הכספים הייתה צפויה לאשר היום (ד') את חוק בנק ישראל, אלא שברגע אחרון, התגלו חילוקי דעות אשר מעכבים את תחילת הישיבה בנושא החוק ואף יכולים להביא לדחיית ההצבעות בחוק המתוכננות להיום. נזכיר כי אתמול, הגיעו כל הגופים המעורבים בנושא לפשרה בסעיף העוסק בפיקוח על השכר אשר התגבשה במהלך היממה האחרונה.

על פי הפשרה, המנגנון החדש יקוצר משמעותית וזאת עקב ההחלטה לבטל את "וועדת שכר" (וועדה שמורכבת משלושה שופטים והיו אמורים להכריע במקרה של מחלוקת בין האוצר לבנק ישראל-א.פ.), אשר הדיונים בה היו אמורים להוסיף לתהליך ישוב סכסוכים עוד 7 חודשים. לפיכך, המועצה המנהלית ("דירקטוריון הבנק") היא זו שתאשר שינויי שכר. אם משרד האוצר יתנגד, הסוגיה תעבור מיידית להכרעת ראש הממשלה וזאת במקום ההצעה הקיימת לפיה תוקם וועדת מומחים חיצונית ("ועדת שכר"). במקביל, ראש הממשלה יקבל חוות דעת מקצועית בנושא. כאמור, התהליך ימשך עד חודשיים ולא תשעה חודשים.

שתי הנקודות העיקריות קשורות לתקציב בנק ישראל ומנגנון ישוב הסכסוכים החדש. הויכוח הראשון הוא סביב האם תקציב בנק ישראל חייב אישור גם של וועדת הכספים וזאת לאחר האישור של מועצה מנהלית של הבנק (הדירקטוריון). המחלוקת השנייה: היה ואישרה המועצה המנהלית שינוי בשכר, האוצר התנגד לו, וראש הממשלה לא מצליח, מסיבות כלשהן, להכריע-האם השינוי המוצע בשכר יכנס או לא יכנס לתוקף?.

אישור חוק בנק ישראל החדש ללא שינויים עקרוניים מגדיל משמעותית את ההסתברות שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יסכים לכהן קדנציה נוספת. הכהונה הראשונה של פישר צפויה להסתיים ב-30 לאפריל.

אתמול נחשף באתר "גלובס" כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו החליט להציע רשמית קדנציה נוספת לפישר. נזכיר כי שלושה היעדים העיקרים של נגיד פישר מאז תחילת הקדנציה (מאי 2005) יתגמשו: רה-ארגון בבנק ישראל, הקטנת סמכויות הפיקוח של משרד האוצר על שכר עובדי הבנק וחקיקת לחוק בנק ישראל.

עוד נודע ל"גלובס" כי שר האוצר, יובל שטייניץ, כבר הציע בשבועות האחרונים, בצורה לא רשמית, להישאר ולכהן קדנציה נוספת. על פי הערכות, פישר אמור להסכים להמשיך בתפקידו אם כי ישנן ספקות רבים לגבי כהונה של קדנציה שלמה.

ניצה קסיר, יו"ר ועד עובדי בנק ישראל: "אני מברכת על ההגיון והשכל הישר שהוביל בסופו של דבר לניסוח נכון הרבה יותר של הפרק הדן בשכר העובדים. חוק בנק ישראל הוא חוק חשוב ואני שמחה שוועדת הכספים השכילה להבין כי עובדי בנק ישראל הם נכס שיש לקחת בחשבון ולא לפגוע בו".