מלחמת חופש הביטוי: סין מאיימת על גוגל לבל תסיר את הצנזורה

גוגל הצהירה לפני חודשיים כי תפעל להסיר את הצנזורה במנוע החיפוש שלה בסין, בניגוד לחוקי הממשל הסיני ■ היום שיגר שר בכיר בסין איום חד-משמעי: "מי שמפר את החוקים בסין אינו ידידותי - ויישא בתוצאות"

מלחמת חופש הביטוי באינטרנט בין הממשל הסיני לגוגל מחריפה, והיום (ו') שיגר שר בממשל איום מפורש לעבר גוגל ואמר כי במידה וענקית האינטרנט לא תיסוג בה מכוונתה להסיר את הצנזורה במנוע החיפוש שלה בסין - היא "תישא בתוצאות".

לפני חודשיים הודיעה גוגל כי תפעל להסיר את מגבלות הצנזורה שמטיל הממשל הסיני על הגולשם באינטרנט. גוגל מפעילה בסין את google.cn, מנוע החיפוש שלה במדינה. היא שנייה לחברת ביידו במונחי נתח שוק והכנסותיה בסין מסתכמות בכ-600 מיליון דולר בשנה.

לי יז'ונג, שר המסחר וטכנולוגיית המידע בסין, נשאל היום במסיבת עיתונאים כיצד תגיב סין במידה וגוגל אכן תפסיק לצנזר את מנוע החיפוש שלה בסין. בתשובה, ענה לי: "אני מקווה שגוגל תכבד את החוקים והרגולציה בסין. אם מישהו מתעקש להפר את החוקים בסין, אזי אותו גורם אינו ידידותי ואינו אחראי, והוא יישא בתוצאות".

מאז הודיעה גוגל על כוונתה להפסיק את הצנזורה, שרים סיניים אותתו כי הממשל לא יראה זאת בעין יפה, אך הדברים שאמר היום לי הינם החריפים ביותר. מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, אמר השבוע כי החברה מנהלת מגעים עם גורמים בממשל וכי הצדדים קרובים ל"סיכומים". עם זאת, עדיין לא ידוע אם גוגל אכן הגיעה להבנות עם הממשל.

הצנזורה בסין: מפורנוגרפיה ועד דת

לפי דיווחים בתקשורת הזרה, גוגל שוקלת מספר אפשרויות באשר להמשך פעילותה בסין. אחת האפשרויות היא להפסיק את הצנזורה באופן חד צדדי בתוך שבועות ספורים. אפשרות נוספת היא לחתום על הסכמים עם רשויות שונות בסין, כך שהפעילות של גוגל במדינה לא תהיה מרוכזת אלא במעין "טלאים" שחוברו להם יחדיו.

המתיחות בין גוגל לסין שברה שיאים בשבועות האחרונים. בחודש שעבר גוגל איימה לחסל כליל את פעילותה בסין לאחר שהאקרים פרצו לחשבונות ג'ימייל של פעילי זכויות אדם בסין, כמו גם לעשרות אתרים של חברות זרות אחרות. בגוגל הפנו אצבע מאשימה כלפי הממשל, והשתיקה הרועמת של בכירי הממשל הסיני לא עזרה לפתור את המשבר, בלשון המעטה.

היום, לי רמז באופן מפורש כי במידה וגוגל תחדל לציית לחוקים בסין, היא תסולק מהמדינה. לדבריו, גוגל "מוזמנת להישאר" בסין במידה והיא תפעל בהתאם לחוקי הרגולציה, אולם באותה נשימה הוא ציין כי שוק האינטרנט בסין ימשיך להתקיים עם גוגל או בלעדיה.

הצנזורה היא אחת מעמודי התווך של הממשלה בסין ומשמשת אותו לשמירה על יציבות שלטונית. הממשל מקפיד על צנזורה בתחומים שונים - החל מפורנוגרפיה דרך ביקורת על המפלגה הקומוניסטית וכלה בהפצת חומרי דת אסורים.