"התנהלות ישראל בעת ביקור ביידן משולה לנהיגה במצב שכרות"

העיתונאי תומאס פרידמן בניו-יורק טיימס: "כשנודע על אישור הבנייה במזרח ירושלים, ביידן היה צריך לעזוב את ישראל מיד - זהו טירוף טהור" ■ המסר לירושלים: "לא יכולה להביך את בעלת הברית אמיתית היחידה שלך בעולם"

במאמר ביקורתי יוצא דופן בחריפותו, כותב היום (א') בעל הטור הידוע תומאס פרידמן בניו יורק טיימס, כי התנהלות ישראל בפרסום ההודעה על אישור הבנייה במזרח ירושלים, בעת ביקורו של סגן הנשיא ג'ו ביידן בישראל, משולה לנהיגה במצב שכרות. "ישראל שיחקה לידיים של אויבי אובמה", בארה"ב ומחוצה לה, אומר בעל הטור.

פרידמן כותב, כי "ביידן היה צריך לסגור את הנוטבוק שלו, לעלות מיד על אייר-פורס 2, לטוס הביתה, ולהותיר מאחריו פתק בכתב ידו, בזו הלשון: 'מסר מאמריקה לממשלת ישראל: חברים אינם מניחים לחברים לנהוג בעודם שיכורים. ברגע זה, את נהגת שיכורה. את חושבת שאת יכולה להביך את בעלת הברית האמיתית היחידה שלך בעולם, כדי לענות צרכים פוליטיים מקומיים, בלי לשאת בתוצאות? איבדת כל קשר עם המציאות. התקשרי אלינו כאשר תהיי מוכנה. אנחנו צריכים עכשיו להתמקד בבנייתה של ארצנו שלנו'".

"אני חושב שמסר כזה היה מועיל מאוד בגלל שתי סיבות", מוסיף בעל הטור. "ראשית, הישראלים שיחקו לידי אנשים רבים שבוחנים את ממשל אובמה ותוהים, עד כמה קשוחים באמת הברנשים האלה בוושינגטון? הדבר האחרון שהנשיא צריך הוא להיראות כמישהו שבעלת הברית הנאמנה ביותר שלו נוהגת בו בבריונות, בדיוק כאשר עליו להתמודד עם איראן וסין, שלא לדבר על הקונגרס", אמר.

"ושנית, ישראל זקוקה לקבל טלטלת אזהרה. המשך הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית, ואפילו בניית יחידות דיור במזרח ירושלים השנויה במחלוקת, הן טירוף טהור. יאסר ערפאת הסכים שרבעים יהודיים במזרח ירושלים יהיו נתונים לריבונות ישראלית בכל עסקת שלום שתהפוך את החלקים הערביים של מזרח ירושלים לבירה הפלסטינית. בניית יחידות הדיור שם מעלה ספקות האם ישראל בכלל תהיה מוכנה אי פעם לקבל ריבונות פלסטינית בשכונות הערביות במזרח ירושלים. בעיה גדולה".

"בנימין נתניהו טוען, שהוא הופתע מהודעתו של שר הפנים", אומר עוד בעל הטור. "'קרוב לוודאי שזה נכון במובן הצר של המילה. נראה (שההכרזה על הבנייה במזרח ירושלים) היתה חלק מהתחרות בין שני שרי ש"ס בממשלה מי משניהם יקדם יותר בנייה למען יהודים חרדים בני עדות מזרח במזרח ירושלים. זה מראה עד כמה ישראל מתייחסת כמובנת מאליה לתמיכת ארה"ב בה ועד כמה הימין הדתי בישראל מנותק מהמציאות של צרכיה האסטרטגיים של אמריקה".

פרידמן גורס שבמצב הנוכחי במזה"ת דווקא טמון פוטנציאל רב: רק ראש ממשלה ימני בישראל יוכל לעשות עסקה על הגדה המערבית; למעשה מדיניות נתניהו בשטח סייעה לפלסטינים לפתח את כלכלתם ולפרוש את כוחות הביטחון שלהם. מנהיגי הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס וסאלאם פיאד, כנים ורציניים בשאיפתם למציאת פיתרון. חמאס הפסיק את התקפותיו על ישראל מעזה. הערבים הסוניים חרדים מהאים האיראני ונכונותם לפעול יחד עם ישראל מעולם לא היתה רבה יותר, והדרך הטובה ביותר לבודד את איראן היא ליטול מידה את הקלף הפלסטיני.

"טמונה פה הזדמנות של ממש, אם נתניהו ירצה לנצל אותה", כותב בעל הטור. "ראש הממשלה חייב להחליט האם הוא רוצה לעשות היסטוריה או, שוב, להיות רק הערת שוליים בה".