פרופ' הלל וייס יועמד לדין משמעתי בלשכת עורכי הדין

‎פרופ' וייס גידף את ביהמ"ש העליון ואת צה"ל בעת פינוי מתנחלים מחברון ב-2007, אך התנצל רק בפני צה"ל ■ ועדת האתיקה באוניברסיטת בר-אילן פטרה אותו מדין משמעתי ■ וייס: "אני בז ללשכה, לא אתייצב למשפט"

ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין החליטה בימים האחרונים להעמיד לדין משמעתי את פרופ' הלל וייס מהחוג לפילוסופיה ומחשבת ישראל באוניברסיטת בר-אילן, בעבירות של התנהגות שאיננה הולמת את מקצוע עריכת הדין, מעשים הפוגעים בכבוד המקצוע ואי-מתן עזרה לבית המשפט לעשות משפט.

זאת, בעקבות השתלחויותיו החריפות בבית המשפט העליון ובצה"ל בשנת 2007 בחברון, בעת פינוי משפחות מתנחלים מבתי השוק בעיר.

וייס, המחזיק ברישיון עריכת דין, התנצל על הדברים שאמר נגד מח"ט חברון, יהודה פוקס, אך הודיע כי לא יתנצל על דבריו החריפים נגד בית המשפט העליון.

במקביל, ל"גלובס" נודע כי נגד וייס הוגשה במקביל גם תלונה למוסדות האתיקה של האוניברסיטה, ואולם ועדת האתיקה של המוסד האקדמי, שבראשה עמד אז פרופ' יעקב נאמן, שר המשפטים הנוכחי, גילתה גישה סלחנית בהרבה מזו של לשכת עורכי הדין - והחליטה לגנוז את התלונה.

במכתב ששיגר וייס ליו"ר ועדת האתיקה במחוז תל-אביב, עו"ד אפרים נוה, באוגוסט 2008, הוא טען כי דרישת הוועדה שיתנצל ניתנה בחוסר סמכות, וכי הדרישה עצמה עלולה להוות עבירה פלילית של איומים או סחיטה באיומים.

במכתב נוסף, ששיגר בא-כוחו של וייס, עו"ד אביעד ויסולי, לוועדה, נטען כי לאור גניזת התלונה על-ידי ועדת האתיקה של האוניברסיטה, "מן הראוי כי התיק ייסגר".

"גרועים מגרמנים"

באוגוסט 2007, בעת שצה"ל והמשטרה פינו שתי משפחות מתנחלים מבתים בשוק בחברון, התראיין וייס לתקשורת ואמר כי "בית המשפט העליון הוא בית נבלים, שצריך לפזר אותו בחוק או בכוח".

לשאלה האם אלימות היא הדרך השיב: "בוודאי ובוודאי, שן תחת שן, עין תחת עין, השוטרים הם האלימים, הצבא הוא האלים, השלטון הוא האלים, הגרמנים הם האלימים. השוטרים גרועים מגרמנים. מגרמנים איננו מצפים לשום דבר, אבל מהשוטרים היהודים, שאיבדו צלם אנוש ומסוגלים לכל דבר. מה שהם עושים הם משרתים את חורבן העם היהודי, ולכן הם גרועים מגרמנים".

על מח"ט חברון פוקס אמר וייס: "קיללתי אותו שאמו תהיה שכולה, שאשתו תהיה אלמנה, שבניו יהיו יתומים, שהוא ימוגר במלחמה, שזכר לא יישאר ממנו ושהוא יוסח מן הארץ, ונכדיי - אם ירצה השם - ינקמו את נקמתם בכל החלאות היהודיות".

כבוד המקצוע

"הנאשם התבטא באופן בוטה וחריף", נכתב בקובלנה שהוגשה נגדו לבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין, "תוך השמעת דברי נאצה נגד מוסדות השלטון, החוק והמשפט במדינה, ביניהם הרשות השופטת, הרשות המבצעת ומערכת האכיפה, לרבות בית המשפט העליון, חיילי צה"ל, מפקדיו ומשטרת ישראל".

וייס הסכים להתנצל בפני קצין צה"ל, ואולם הוא סירב לדרישת ועדת האתיקה של הלשכה לשגר 'התנצלות כנה' לבית המשפט עליון.

"חומרה יתרה נוספת יש לראות בהתנהגות הנאשם, שהינו פרופסור באוניברסיטה", נכתב בקובלנה, "ומשמש מורה ומנחה לציבור גדול של סטודנטים". לדברי ועדת האתיקה, הגם שוייס אמר את הדברים שלא במסגרת תפקידו כעורך דין - הרי שהוא עדיין כפוף לכללי האתיקה ולשמירה על כבוד המקצוע.

יו"ר ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, עו"ד נוה, מסר ל"גלובס" כי "לפרופ' וייס ניתנו כמה וכמה הזדמנויות להתנצל בפני בית המשפט העליון על התבטאויותיו הבוטות כלפיו, אך הוא סירב ולא ניצל את ההזדמנות שהוענקה לו, ולפיכך הוחלט על העמדתו לדין. אין אלא לתמוה מדוע הוא מצא לנכון להתנצל בפני שלטונות הצבא על התבטאויותיו הקשות, אך נמנע בתוקף לעשות כן ביחס להתבטאויותיו כלפי בית המשפט".

נוה מוסיף כי "גם אם האוניברסיטה מחלה לפרופ' וייס על התבטואויותיו, הרי שעדיין בהיותו חבר בלשכת עורכי הדין - הוא כפוף לדיני האתיקה החלים על כל עורכי הדין באשר הם, וטוב היה עושה אם היה מתנצל בפני בית המשפט העליון העליון במקום להשתלח בו".

שר המשפטים יעקב נאמן והנהלת בתי המשפט סירבו להגיב לדברים.

מאוניברסיטת בר-אילן נמסר: "האוניברסיטה הסתייגה מדבריו הבוטים של פרופ' וייס. נשיא האוניברסיטה, פרופ' משה קווה, פירסם גינוי חריף וחד-משמעי וקבע כי דבריו של וייס מנוגדים לערכי האוניברסיטה, המעמידה את שמירת החוק ואת ערכי כבוד האדם וכבודם של משרתי ציבור בראש סולם הערכים שלה".

וייס: אני בז ללשכה, לא אתייצב למשפט

"אני בז ללשכת עורכי הדין מעומק נפשי - היא דומה ללשכות עורכי הדין במצרים ובירדן, שמנצלות את כוחן למטרות פוליטיות" - כך אומר פרופ' הלל וייס ל"גלובס", בתגובה על החלטת ועדת האתיקה של הלשכה להעמידו לדין משמעתי.

"הלשכה לא מבינה את תפקידה ולא מבינה מהו חופש הדיבור", הוסיף וייס. "אני בכלל לא מתייחס ללשכה הזו, אני לא רואה בה גוף ייצוגי, ואינני מתכוון להתייצב למשפט".

באשר להשתלחותו בבית המשפט העליון הודיע וייס כי לעולם לא יתנצל על הדברים. "גם אם יתלו אותי על עץ, דבריי הם אמת. זה כבודי, זה כבוד מקצוע המשפט וכבוד עורך הדין. בית המשפט העליון מייצג מערכת משפטית זרה ועוינת. לא היה גורם שהרס את הדמוקרטיה כמו בית המשפט העליון, שאחראי יותר מכל לשואה שעומדת לפקוד בקרוב את עם ישראל".

בא-כוחו של וייס, עו"ד אביעד ויסולי, הוסיף כי "וייס מקדם בברכה את הגשת הקובלנה, לאור טענתו כי התבטאותו מוגנת על-ידי חופש הביטוי, וכי לשכת עורכי הדין חורגת מסמכותה כאשר היא מנסה לפגוע בחופש הביטוי של חבריה, המשתתפים בפעילות פוליטית מבלי שיהיה לכך כל קשר לרישיון עריכת הדין שלהם".

לדברי ויסולי, יש לצפות כי נושא גדרי סמכותה של לשכת עורכי הדין ביחס לחופש הביטוי יוכרע בבית המשפט העליון.