נחום ברנע תוקף את אדלסון: "מפרנס שני עיתונים, שמאלני וימני"

פרשן "ידיעות אחרונות": "בניגוד לעיתונים המפלגתיים מפעם - לבעל המאה אין עניין להשפיע בקלפי, אלא לקנות אותו" ■ עורך "גלובס", חגי גולן: "למה אנו חרדים לפרינט? הפלטפורמה לא חשובה, חשוב ליצור עיתונות טובה"

"מי שאין לו מודל עסקי הוא יזם מסוכן" - כך אמר הערב (א') נחום ברנע, הפרשן המדיני של "ידיעות אחרונות", בדיון של המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא עתיד העיתונות המודפסת שנערך בתל-אביב.

בדבריו תקף ברנע את העיתון "ישראל היום", ואמר כי "בניגוד לעיתונים המפלגתיים שהיו פעם, שראו את מבחנם בקלפי - לבעל המאה אין עניין להשפיע בקלפי, אלא לקנות אותו. הסכנה המיידית היא שהוא יוצר מוקד כוח גדול לראש הממשלה שהוא תומך בו. יש פה עיתון רב-תפוצה, שמושקעים בו מאות אלפי דולרים, וייתכן מצב שבו איש ההון יתהפך ויסיר את תמיכתו בראש הממשלה. בכך יש בעיניי קביעת סדק משמעותית במרקם הדמוקרטי שלנו".

לדברי ברנע, "העיתונות הישראלית מגיעה לסיפור 'ישראל היום' כשהיא כבר טעונה. 'מעריב' נמצא בגסיסה מתמשכת ותלוי בבנק שזוכה לסיקור מחמיא, ו'הארץ' נשען על הדבר הזה ('ישראל היום'). יש לנו בעל מאה שמפרנס שני עיתונים, אחד שמאלני ואחד ימני".

לדבריו, "מקומה של העיתונות המודפסת בחברה ובסדר-היום הלאומי ילך ויקטן, ובסופו של דבר יתייצב בנקודה הרבה יותר שולית מהיום".

על דבריו של ברנע הגיב העורך הפוליטי של "ישראל היום", גונן גינת. "לעולם לא יהיה עוד מוצר איכותי כמו '24 דקות'", לעג גינת לחינמון שיצא עד לא מכבר מבית "ידיעות אחרונות", "חבל שהוא נסגר".

גינת התייחס גם לטענה כאילו לעיתון בו הוא עובד אין תוכנית עסקית. "'ישראל היום' יצא לדרך עם תוכנית עסקית", אמר, "ואנחנו מקדימים אותה ביותר משנה. מדברים על מיליארדר עם אג'נדה. גם ל'ידיעות אחרונות' יש אג'נדה - לספק הנשמה מלאכותית לאולמרט ולהפיל את נתניהו. ל'ידיעות' היתה אג'נדה להגן על עבריין מין מורשע כדי שיישב בממשלה. לא נעים להגיד, לכולם יש אינטרסים".

בדיון נכחו בין היתר גם נשיאת מועצת העיתונות דליה דורנר, העיתונאים רפי מן, חנוך מרמרי ועוזי בנזימן ונציגי האקדמיה.

חגי גולן, עורך "גלובס", שהשתתף בשולחן העגול, אמר כי "השאלה היא למה אנחנו חרדים - לעיתונות בכלל או לעיתונות המודפסת". לדבריו, "הפלטפורמה לא חשובה. אנחנו צריכים להסתכל על עצמנו כאנשים שמייצרים תוכן - ופחות להתעסק בשאלה באילו צינורות הוא יגיע לקוראים. אני ממליץ להפסיק להתעסק בשאלה הרומנטית איך התוכן שלנו יגיע לקוראים, ולשאול איך אנחנו משמרים את הערך של העיתונות הטובה".