מרד העוזרים הפרלמנטריים הצליח: משרותיהם לא יפוצלו

כ-17 חברי כנסת העסיקו שלושה עוזרים בשכר של שניים. משכורתם של עוזרים שמשרותיהם פוצלו עומדות על 3,500 שקל

בתום דיון סוער החליטה הבוקר ועדת הכנסת כי חברי הכנסת לא יוכלו להמשיך לפצל את משרות העוזרים הפרלמנטריים שלהם. משמעות הדבר היא כי לא תתאפשר העסקת שלושה עוזרים פרלמנטריים במשכורת של שניים בלבד, כפי שהיה נהוג עד כה. עוזר פרלמנטרי שמשרתו פוצלה הרוויח עד כה 3,500 שקל בחודש (פחות משכר מינימום) על אף שהיקף עבודתו זהה לזה של העוזר המועסק במשרה מלאה. יש לציין כי שעות עבודתם של העוזרים אינן מוגדרות: הם נדרשים לעבוד הרבה מעבר לשמונה שעות ביום הגולשות לשעות לא שגרתיות, ובדרך כלל גם ביום שישי וחלקם גם בשבת.

בדיון הסוער דרך אגב, נרשמה נוכחות מלאה של חברי הכנסת. בניגוד להצבעות שבהן נוכחים 7 חברי כנסת בלבד, לדיון היום הגיעו 25 חברי כנסת. באופן חריג נכח בדיון יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, שביקש מחברי הכנסת שלא למצוא מסלולים עוקפים להגדלת מספר העוזרים, והמליץ לאמץ את החוות הדעת של ועדת גרונאו הקובעת את תנאי חברי הכנסת, כי ח"כ יוכל להעסיק שני עוזרים פרלמנטריים בלבד. המלצתו של גרונאו התקבלה ברוב של עשרה חברי כנסת נגד שבעה. נגד פיצול משרות העוזרים הצביעו חברי הכנסת יריב לוין, יעקב אדרי, שלי יחימוביץ, אחמד טיבי, משה (מוץ) מטלון, דוד רותם, דניאל בן סימון, אורי אורבך, שלמה מולה ומנחם אליעזר מוזס. בעד האפשרות לפצל את המשרות הצביעו רונית תירוש, מירי רגב, ניצן הורביץ, ציון פיניאן, ניסים זאב, אברהם מיכאלי וכרמל שאמה.

את המאבק הובילו מיכל בירן עוזרת פרלמנטרית של שלי יחימוביץ' ועדי שורק, העוזרת של שלמה מולה, לאחר שבכנסת ה - 18, פיצול המשרות, שהחל כפתרון זמני מאולץ, אומץ על ידי חברי כנסת רבים והפך לנוהג. משרותיהן של השתיים, דרך אגב, לא פוצלו. "עוזרים עובדים לכאורה חצי משרה אבל בפועל הם עובדים מסביב לשעון", אמרה בירן בדיון, "אין חיה כזאת שמונה שעות. תנו לנו לסיים את התופעה הזו. אם יש עוזר אחד שמרוצה מהמצב זו לא סיבה להפוך את זה לתופעה. כל מי שיצביע בעד מאפשר את המשך הניצול של העוזרים שמלווים אתכם לאורך הארץ ולרוחבה", פנתה לחברי הכנסת.

על חברי הכנסת שפועלים בשיטה זו ומפצלים את המשרות של עוזירהם נמנים 17 חכים מכל קצוות הקשת הפולטית- ובהם ניצן הורביץ (מרצ), דב חנין (חדש), רונית תירוש, אורית וזארץ, אריה ביבי, רוברט טיבייב, עתניאל שנלר ויוליה שמאלוב ברקוביץ מקדימה, מירי רגב

כרמל שאמה, ציון פיניאן, ציפי חוטובלי ודני דנון מהליכוד, זבולון אורלב (מפדל), ניסים זאב,

חיים אמסלם ואברהם מיכאלי מש"ס.