בדיקת "גלובס": מהו אתר הצימרים המקיף ביותר באינטרנט?

הדרך לצימר עוברת קודם כל באינטרנט, אך ריבוי אתרי הצימרים מבלבל את הגולשים ■ מהשוואת "גלובס" בין האתרים המובילים עולה כי מידע איכותי עולה כסף: האתר המקיף ביותר הוא אתר "מפה", הכרוך בתשלום

באיזו מידה אפשר לסמוך על המלצות הגולשים ולהיות בטוחים שהחלום לחופשה מושלמת לא יסתיים במפח-נפש? לא מעט מדריכי צימרים קיימים היום ברשת ומתיימרים לעשות סדר בבלגן. איך אפשר לדעת איזה מהם מציג מידע אובייקטיבי, ואיזה הוא אתר פרסומי לכל דבר ועניין?

מרבית האתרים הם למעשה אינדקסים פרסומיים לכל דבר, אך כמה מהם מתיימרים לאובייקטיביות ומבטיחים לבדוק עבורנו את מה שעומד מאחורי ההבטחות. במי מהם כדאי לפתוח חופשה?

תלוי מה מחפשים: אתר "וויקנד" מכיל מאגר צימרים מרשים לצד תכנים נוספים ומגוונים, אך עושה זאת על בסיס שיווקי טהור; האתרים "הפסגה" ו"שאפו" מכילים מאגר מצומצם במיוחד של צימרים איכותיים - ומתאימים למי שמסתפק מראש בסינון על-פי קריטריונים ספציפיים (על חשבון היצע רחב); ואתר "מפה" משלב בין מאגר מידע מקיף ורציני (הגדול מכולם) לדירוג אובייקטיבי ללא תוכן שיווקי, אולם עושה זאת בתשלום.

כפילויות בין האתרים קיימות, בעיקר באתרים הגדולים, אולם דווקא האתרים הקטנים והסלקטיביים טוענים לבלעדיות על חלק מהצימרים היוקרתיים שבחרו לפרסם.

מפה

www.mapa.co.il

* המוטו: אובייקטיביות.

* רקע: האתר המוכר פועל כבר משנת 2001 בכל תחומי הנופש והפנאי - אוכל, לינה, אטרקציות, מסלולים ומופעים. הופעת בתי העסק אינה כרוכה בתשלום. מחיר: 20 שקל למנוי חודשי. כמה צימרים? 2,000 צימרים ומקומות לינה.

* קטגוריות חיפוש: אזור גיאוגרפי, רומנטי/משפחות, מחיר, כשרות, אבזור, נגישות לבעלי חיים ועוד.

* תוכן שיווקי? אין. "אנו עוקבים אחרי צימרים חדשים שנראים מבטיחים ושחשוב לנו לראות ולחוות ממקור ראשון. אנחנו מבקרים בצימרים שהגולשים מרבים לדרג ו/או מקומות שיש פער בין חוות דעת - חלק אומרים שטוב וחלק אומרים שלא. לא כל צימר זוכה לביקור. זה פחות משנה לנו אם הצימר זול או יקר, חשוב לנו שהוא טוב ויכול להיות 'מומלץ מפה'. כמו כן, אנחנו מעדיפים צימרים עם סיפורים מעניינים, שיש בהם משהו ייחודי שלא רואים בכל מקום".

* מה קובע את נראות הצימר באתר? הדרך היחידה לקדם את בית העסק היא שמנויי אתר "מפה" יבקרו במקום, יתרשמו לטובה וידרגו אותו במקום גבוה. במהלך השנה עובר צוות המתמחה בתיירות-פנים בארץ, ובודק עשרות צימרים באופן סמוי. הצימרים שנבדקים מקבלים ציונים לפי פרמטרים שונים ובהם איכות הצימר, רמת הניקיון והתחזוקה ויחס התמורה למחיר, כשבתי עסק המדורגים כ'מומלצי מפה' מקבלים מדבקה מיוחדת של 'מומלץ מפה'.

* ביקורות: עורכי ומומחי 'מפה' סוקרים את הצימרים ומדרגים אותם על-פי קריטריונים מקצועיים, המשוקללים עם דירוגי הגולשים. לכל מנוי מתאפשר דירוג חד-פעמי לכל מקום או אתר.

"הדירוגים באתר אינם אנונימיים", מדגישים במפה, "אנחנו יודעים מי עומד מאחורי כל דירוג ודירוג ובודקים כל מדרג כדי לוודא שהוא אינו מדרג מטעם. אם אנחנו חושדים שמדובר בדירוג 'מטעם', אנחנו פונים אל המדרג ומבררים מולו טלפונית את פרטי המקרה (לטוב ולרע). העובדה שכל המדרגים חייבים לשלם דמי מנוי מקלה על הזיהוי ועוזרת בשמירה על הקהילה הזאת מפני גורמים בעלי אינטרס".

* עוד באתר: הנחות לספרי 'מפה' ועל כל שירות שהאתר משיק; שירות סלולרי המנגיש את תכני האתר: mapa2go.mobile.

וויקנד

www.weekend.co.il

* המוטו: כמה שיותר אינפורמציה. צימרים פנויים ברגע האחרון.

* רקע: האתר פועל כ-13 שנה ושייך לקבוצת האינטרנט של דפי זהב (d-group). משמש כאינדקס פרסומי. מכיוון שהאתר הוא פורטל אינפורמטיבי, הוא מפרסם את כל סוגי הצימרים. למפרסמים הוא מציע בניית אתר פרטי והפקת סרטוני וידאו.

* מחיר: חינם לגולשים. כמה צימרים? מעל 1,000. לדברי מפעילי האתר, מתווספים בכל חודש עשרות צימרים נוספים.

* קטגוריות חיפוש: צימרים למשפחות, צימרים לציבור הדתי, צימרים אקולוגיים, חאן ואוהלי אירוח, צימרים רומנטיים ועוד.

* תוכן שיווקי? מלבד פרסום בסיסי באינדקס מקודמים אתרים באמצעות באנרים וקידומים נוספים, בין השאר בניוזלטר חודשי - ותוך שיתוף פעולה עם אתרים אחרים, בעיקר אתרי הקבוצה (מתחתנים, זאפ ו-rest).

* מה קובע את נראות הצימר באתר? "נבחרי המערכת המוצגים באתר הם לקוחות הנבחרים על-פי סולם קריטריונים שנבנה במערכת". יש מקומות המוגדרים כשטחי פרסום ונמכרים כשטח פרסום לכל דבר, ויש מקומות בהם הלקוחות יופיעו על-פי שיקולים אחרים - כולל רמת העדכון של בעלי הצימרים עצמם (כלומר, מי שנמרץ מספיק יוכל לקדם עצמו תמידית לראש הרשימה).

* ביקורות: "יש תהליך בקרה וסינון כדי למנוע הופעת הודעות לא הולמות. גולש הרוצה להשאיר חוות דעת עובר תהליך רישום".

* עוד באתר: עדכון של צימרים פנויים ברגע האחרון כל יום רביעי, קופונים, מבצעים, אירועים ופסטיבלים וכתבות מגזין בתחום התיירות.

שאפו

www.zimerim4u.co.il

* מוטו: המובחרים בלבד -צימרים יוקרתיים בצפון.

* רקע: אתר צעיר יחסית - שנה באוויר. מפרסם סלקטיבית צימרים, בעל מאגר מצומצם על-פי קריטריונים קבועים. מחיר: חינם לגולשים. כמה צימרים? 150.

* קטגוריות חיפוש: גיאוגרפית, משפחות/זוגות, סוג אירוח (צימר/מלון בוטיק/כפרי נופש יוקרתיים ועוד), אירוח לדתיים, רמת אבזור.

* תוכן שיווקי? "אין קידום בתשלום בכלל באתר - הקידום אובייקטיבי". צימרים שהומלצו על-ידי הגולשים עולים אוטומטית למעלה".

* מה קובע את נראות הצימר באתר? כדי להתפרסם חייבים לעבור בדיקה על-ידי נציגי האתר, לאחריה מוענקת תעודה. נבחנים פרמטרים כמו גודל החדר, המקלחת, נוחות המיטה, הפינוקים, הנוף, הברכה, ארוחת הבוקר, הניקיון ואיכות השירות - אך היא נעשית בתיאום ולא באופן סמוי. אתר שמקבל פעמיים משוב שלילי מגולש, מוצא מהמאגר (ולדברי המפעילים - יש תקדימים). "ההגבלה היא עד 25 מפרסמים מכל אזור גיאוגרפי", מסביר המנכ"ל מיכאל בנאי".

* ביקורות: כדי להכניס ביקורת נדרשים פרטים מזהים - שם מלא, מייל ועוד. "במקרה הצורך אנחנו חוזרים ללקוח. לא מכניסים תגובה של מגיב אנונימי או כשהמייל שגוי".

* עוד באתר: המלצות לאטרקציות, מסעדות וטיפולים. צימרים ברגע האחרון. בעתיד הקרוב, מבטיחים באתר, תינתן הטבה לגולשים שישלחו ביקורת או המלצה למערכת.

הפסגה

www.hapisga.co.il

* המוטו: אירוח רומנטי לזוגות בלבד.

* רקע: מדריך "הפסגה" קיים שבע שנים, ומציג גם אחוזות נופש ומלונות בוטיק. הפרסום סלקטיבי, ורק אחד לכל שבעה צימרים שפונים מתקבל. המיון הקפדני כולל מבקר המערכת נשלח לכל צימר ובודק את התאמתו על-פי פרמטרים קבועים: מיקום טוב, פרטיות גבוהה, יחידות נוחות ונעימות לשהות, רמת גימור ואבזור גבוהה, ג'קוזי בגודל זוגי ומעלה, מזרן אורטופדי גדול, מערכת קולנוע, בקרת אקלים, אופציה לארוחת בוקר והקפדה על ניקיון ורמת תחזוקה לאורך זמן.

* מחיר: חינם לגולשים.

* כמה צימרים? 170 צימרים איכותיים.

* קטגוריות חיפוש: גיאוגרפי, מחיר, התמחות (טיפולים, נוף, רומנטי במיוחד וכו'), אבזור, עיצוב (עץ, אבן ואפילו צימרים במערות), התאמה (לדתיים, גיי-פרינדלי, עזיבה מאוחרת), רמת יוקרה (כולל הקצפת של הסוויטות).

* תוכן שיווקי? האתר מתחייב לחוות דעת מפורטות ואמינות של מבקר המערכת על כל צימר מוצג - ללא תוכן שיווקי, ולגלריות תמונות נטולות טיפול "פוטושופ".

* מה קובע את נראות הצימר באתר? למתחמים המעוניינים בקידום מוגבר מוצעים מסלולי פרסום שונים בשיטת "תשלום לפי הקלקה". "התשלום הוא על בסיס חודש בחודשו", מסבירים באתר, "ללא התחייבות ארוכת טווח. למרות שאנו משקיעים ממון רב באיסוף התכנים ובהצגתם, איננו מחייבים את בעלי המתחמים לחוזה ארוך טווח. קרוב ל-30% ממאגר הצימרים באתר הם צימרים בפרסום בלעדי".

* ביקורות: המערכת אינה מתערבת בדירוגים עצמם, אולם כל גולש שמשאיר חוות דעת, מחויב להשאיר את תאריך הנופש המדויק וכן מספר טלפון וכתובת דוא"ל לאימות השהות. ההודעות מנוטרות ונבדקות על-ידי בעל תפקיד במדריך. במקרים של ביקורות לא טובות, אומרים באתר, אף נעשה תחקיר מול הגולש ומול בעלי הצימר על מנת למנוע הישנות המקרים: "ראוי לציין כי מתחמי הצימרים נותנים אמון במערכת ומסכימים לפרסום כל חוות דעת, אף אם תהיה גרועה, בצמידות לכרטיסם".

* עוד באתר: ראיונות וידאו עם בעלי הצימרים להצגת המתחם על יתרונותיו וחסרונותיו. בקרוב תושק מערכת משתמשים שתאפשר לכל גולש לפתוח אזור אישי שיכיל את הצימרים המועדפים עליו. כמו כן יוצע בקרוב מימשק אונליין להתייעצות בין גולשים המעוניינים בצימר מסויים לבין כאלה אשר כבר שהו בו, וכן תושק הגרלת "מפיצים אהבה", בה יחולקו פרסים כספיים גבוהי ערך למשתמשים פעילים במיוחד למימוש בצימרים באתר.

6 אתרים נוספים ששווה לבדוק

1. נופש דיל - nofeshdeal.co.il: האח הקטן של "שאפו", מציג צימרים בצפון המחוייבים להציע מחירים זולים יותר ממחירון. המוטו: הוזלות.

2. צימרים נטו - lina.co.il: אינדקס פרסומי המציג בעיקר צימרים, אבל גם מלונות, מסעדות ואטרקציות. הרבה פרסומות אבל גם לא מעט מידע.

3. צימר - www.zimmer.co.il: אינדקס פרסומי המציג שלל קופונים. מציג המלצות גולשים - אך לא ביקורות.

4. צימר סולו - zimmersolo.co.il: מבית האתר הקודם - מציג צימרים מבודדים בלבד. גם כאן, בהתאם, מותרות המלצות בלבד.

5. צימר.קום - tzimmer.com: צימרים בצפון, גם כאן מדובר במאגר שיווקי. אין תגובות גולשים.

6. קופונופש - cuponofesh.co.il: אתר תיירות המציע, גם בנישת הצימרים, הצעות של הרגע האחרון וקופונים לניצול באתרים שונים בארץ. ללא תגובות גולשים.