המכשולים בעסקת בזק: שליטת אלוביץ' ונוקיה בשוק המרכזיות

רשות ההגבלים מחכה לנתוני נתח השוק של היצרניות המובילות ■ מהבדיקה עולה כי לאחר שתושלם העסקה, אלוביץ' ישלוט בשוק הנס"ר - נקודת סיום רשת

בדיקת רשות ההגבלים העסקיים באישור עסקת אלוביץ'-בזק מתמקדת בשליטה בשוק המרכזיות, ובהבטחת שיתוף פעולה הוגן ושוויוני בין יורוקום-נוקיה למפעילות הסלולר, פרטנר וסלקום. אישור העסקה מתעכב כיוון שהרשות ממתינה לנתוני נתחי השוק של יצרניות המרכזיות המובילות, וכן להבטחת הסדרים שימנעו שליטה של קבוצת יורוקום-בזק בשוק הזה.

חלק מהעיכובים נובעים מכך שהיצרניות הבינלאומיות נדרשות לאשר את הנתונים בטרם ההעברה לרשות.

שוק המרכזיות מתחלק לשלושה מגזרים: קטן, בינוני וגדול. בקטן שולטות מרכזיות פנסוניק של יורוקום ו-LG, וכן יהלום של בזק בינלאומי, עם כ-90% מהשוק. בשוק הבינוני - פנסוניק, LG של בזק בינלאומי ומרכזיות תדיראן. על פי מקורות בשוק, בסגמנט זה שתי האחרונות מחזיקות ביותר מ-50%. בשוק הגדול שולטות נורטל, שמשווקת בזק בינלאומי, ותדיראן.

מהנתונים ניכר כי קבוצת בזק , ובה בזק בינלאומי, ויורוקום תקשורת דיגיטלית הן הדומיננטיות בשוק המרכזיות. הכניסה של מרכזיות ה-IP (שירות מרכזיות המנוהל מרחוק) מקטין, לכאורה, מהעוצמה של שתיהן, אך יש לזכור כי בזק היא המשווקת העיקרית של מרכזיות אלה.

מהבדיקה עולה כי לאחר שתושלם העסקה, אלוביץ' ישלוט בשוק הנס"ר (נקודת סיום רשת).

נושא בעייתי נוסף הוא ההבטחה כי יורוקום-נוקיה תשווק טלפונים סלולריים לשלוש המפעילות בצורה שיוונית. החברה מחזיקה כ-50% מנתח השוק של מפעילות הסלולר, ושליטת אלוביץ' בפלאפון מעוררת חשד להעדפתה בתנאים מסחריים.