רוני יצחקי לא דיווח כדין על עסקיו עם אביחי סטולרו

בדיקת רשות ני"ע העלתה כי יצחקי לא דיווח לרודמקו שבשליטתו על הלוואות שהעמיד לסטולרו, בעת אישור עסקה לרכישת עסקי הספנות של האחרון ברומניה ■ יצחקי ישלם לרודמקו כ-18 מיליון שקל תמורת מניות מיינרום, המחזיקה בפעילות זו

האם אין בשרשרת עסקאות עבר בין שני אנשי עסקים, כדי להפוך עסקה חדשה ביניהם לבעלת עניין אישי? זו השאלה עליה התבקשה לענות חברת רודמקו הבורסאית, לאור דרישת רשות ניירות ערך לבחון את העסקה במסגרתה יצקה החברה, ביחד עם שותפיה אביחי סטולרו והיהלומן יהודה סייג, את פעילותה בתחום ההובלה הימית לתוך חברת מיינרום בשנת 2008.

רוני יצחקי נחשב לאחד מאנשי העסקים העשירים והחשאיים בישראל. חשיפת "גלובס" באוגוסט 2008 הוציאה לאור אותו ואת פועלו, המרוכז בין היתר דרך חברת התבואות הבורסאית רודמקו. מאז, נאלץ יצחקי להתמודד עם משבר עולמי שמנע ממנו להנפיק חברה אחרת שבבעלותו (RAV) בשוק הרוסי, להתמודד עם המשבר בענף הספנות לו הוא חשוף באמצעות מיינרום, וכן לספוג הפסדים כבדים שמאיימים על המשך פועלה של רודמקו כ"עסק חי". היום התברר כי אלו אינן הצרות היחידות של יצחקי ורודמקו.

רודמקו פרסמה הבוקר דיווח, שגרתי לכאורה, לפיו בעל השליטה יצחקי (84.3%) ירכוש ממנה את מניותיה במיינרום(כ-19%) תמורת סכום של 3 מיליון אירו ותוספת של 2.66 מיליון שקל, ובסך הכל כ-18 מיליון שקל. בנוסף, צפוי יצחקי לרכוש את מלוא זכויותיה של רודמקו מכוח הלוואת הבעלים שהעמידה למיינרום, המוערכת בכ-90 אלף אירו.

סיבה אחת אותה מציינת רודמקו למכירת החזקותיה במיינרום לבעל השליטה יצחקי, היא הצורך של החברה בנזילות על מנת לפרוע את התחייבויותיה, אך דווקא הסיבה השנייה מושכת את תשומת הלב. חליפת מכתבים בין החברה לרשות ני"ע חושפת התנהלות לקויה של רודמקו ויצחקי בכל הקשור לפעולותיה הקשורות למיינרום, שבגינה מבקשת רודמקו להיפטר מהחזקה זו לטובת בעל השליטה יצחקי.

העסקה אושרה כעסקה רגילה

תחילת המעשה בינואר 2008, אז נכנסה רודמקו להסכם משולש עם אביחי סטולרו, בעל השליטה במיינרום, ויהודה סייג. במסגרת ההסכם רכשו רודמקו וסייג, כל אחד, 25% ממניותיו של סטולרו בשלוש חברות פרטיות הפועלות בתחום ההובלה הימית והלוגיסטיקה באזור נהר הדנובה ברומניה.

תמורת מניות אלו העבירו השניים סכום של 3 מיליון אירו כל אחד לסטולרו, וכן התחייבו להעביר את מניותיהם בחברות הרומניות הנ"ל לתוך חברת מיינרום, כנגד הקצאת מניותיה.

במסגרת אישור העסקה בדירקטוריון רודמקו, הצהיר יצחקי על קשר עסקי בין אחותו, מישאלה שולמן, למוכר סטולרו - שניהם שותפים עסקיים בחברת גולדן פוינט. אך הייתה זו הצהרתו היחידה בנושא, ולפיכך הובאה העסקה לאישור כעסקה רגילה לכל דבר.

למרות זאת, מסתבר שכשרות העסקה עם סטולרו עומדת בספק. מי שהציפה את הספק הזה היא כאמור רשות ני"ע, שבחנה במסגרת הבדיקות השגרתיות שלה את אופן אישור העסקה, וגילתה כי במסגרת אישורה לא צוינו קשרים עסקיים אחרים של יצחקי עם סטולרו, ואלו נפרשים על פני מספר שנים ומספר תחנות לאורך העשור האחרון.

סטולרו מוכר בשוק המקומי, בין היתר, כמחייה "שלדים בורסאיים". כך למשל, מכר ליצחקי עצמו את השלד הבורסאי של רודמקו בשנת 2002 תמורת 3.6 מיליון שקל. בסוף 2005 יצקה חברת גולדן פוינט, כאמור בבעלות סטולרו ושולמן, פעילות נדל"ן לתוך השלד הבורסאי אסים השקעות. וגם מיינרום החלה את דרכה כשלד בורסאי אותו רכש סטולרו, אז בשם אורליין.

הקשר עם יצחקי החל כאמור עם מכירת השלד הבורסאי של רודמקו, ובעסקה נוספת רכש יצחקי ב-2006, דרך חברה שבבעלותו, נכס מקרקעין בהרצליה תמורתו שילם לסטולרו דמי תיווך בסך מיליון שקל.

בהמשך הדרך התקשרו השניים בהסכמי הלוואות שהעמיד יצחקי לסטולרו, שיתרתן נכון לסוף 2007 הסתכמה בכ-6.5 מיליון אירו. הסכם שנחתם בין השניים חייב את סטולרו להעביר ליצחקי נכסי נדל"ן ברומניה כנגד יתרת ההלוואות, כפי שאכן עשה ב-2008. עסקאות אלו לא הובאו כאמור לידיעת דירקטוריון רודמקו, בבואו לאשר את ההשקעה בנכסי סטולרו.

"הורגים שתי ציפורים במכה"

בעקבות פניית רשות ני"ע, רודמקו ויצחקי טענו כי למרות ההלוואה שנתן יצחקי לסטולרו, אין עניין אישי בהשקעת החברה בעסקיו של האחרון. ברודמקו אף צירפו חוות דעת משפטית ממשרד כספי ושות', התומכת בטענתה. אך כל זאת לא סייע לחברה ובפברואר האחרון השיבה רשות ני"ע כי היא לא מקבלת עמדה זו, וקבעה כי יצחקי היה בעל עניין אישי ברכישת ההחזקה בחברות הרומניות מסטולרו, ולכן היה צריך לדווח על כך. כלומר, עסקת מיינרום לא בוצעה כדין.

הפתרון היצירתי שמצאו ברודמקו הוא כאמור העברת מניות מיינרום שברשותה לטובת יצחקי, על אף הטענה כי אינם מסכימים עם קביעת הרשות. ברודמקו 'הורגים' למעשה שתי ציפורים במכה אחת, כשמכירת ההחזקות במיינרום תאפשר לרודמקו "לחזק את האיתנות הפיננסית של החברה, שזקוקה לתזרים מוזמנים על מנת לפרוע את התחייבויותיה", לשון ההודעה.

מכירת המניות ליצחקי עברה את אישור הדירקטוריון וועדת הביקורת, וכעת תעמוד לפתחם של בעלי המניות שיצטרכו להחליט האם לאשרה או לדחות אותה. החלטת הרשות אמנם אינה מטילה סנקציות על רודמקו, אך חושפת את יצחקי ויתר הדירקטורים לתביעות מצד בעלי מניות אחרים בקבוצה על התנהלותם בפרשה.

אישור העסקה הנוכחית יכול, עם זאת, להמתיק מעט את הגלולה המרה עבור בעלי המניות, שיוכלו להיפטר מההחזקה הבעייתית במיינרום, שאילצה את רודמקו להזרים לה כספים על מנת לאפשר את המשך פעילותה.

הפסדים ותזרים שלילי

רודמקו, העוסקת ברכישה, שיווק ומסחר של חיטה ומספוא, ומחזיקה חלק ממלאי החירום של ישראל, רשמה בשנה האחרונה ירידה חדה בהכנסות וגידול בהפסדים, כפי שהשתקף מדו"חותיה לסיכום הרבעון השלישי של 2009. הפגיעה בהכנסות וברווח השפיעה גם על יתר הפרמטרים הפיננסיים, והעלתה חשש בדבר יכולתה של החברה לעמוד בהתחייבויותיה.

רואי החשבון ציינו בדו"חות רודמקו כי אחד הבנקים המלווים הסכים שלא לנקוט בצעדים נגד החברה, לאחר שזו הפרה אמת מידה פיננסית הקובעת כי הונה העצמי לא יפחת מ-20 מיליון שקל. ההפסדים שרשמה גרמו לקיטון של 85% בהון העצמי של החברה בתוך כשנה.

חברת מיינרום פועלת כאמור בתחום שינוע המכולות באזור נהר הדנובה. החברה מתנהלת בחודשים האחרונים עם תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, שאילץ את השותפים בה להזרים לה 500 אלף אירו. את תשעת החודשים הראשונים של 2009 סיימה עם הפסד של 1.6 מיליון אירו, וללא מזומנים בקופתה.

מי שנמנית על בעלי המניות של מיינרום בנוסף לסטולרו, רודמקו וסייג, היא קרן פליינפילד, המוכרת בשוק המקומי בעיקר כבעלת מניות בבית ההשקעות פסגות. גם לפליינפילד היסטוריה רבת עסקים עם סטולרו, לאחר שחברה אליו (דרך פסגות מימון פקטורינג שהייתה בבעלות גולדן פוינט) ברכישת גדיש מבנק הפועלים. בהמשך, רכשה פליינפילד את החזקות פסגות מימון פקטורינג בגדיש, ומיזגה אותה בפסגות.