האם השליטה במטיס קפיטל בדרך לבנק מזרחי-טפחות?

הבנק העמיד הלוואה של 29 מיליון שקל שהעניק לבעלים לפירעון מיידי ■ אמנון ברזילי: "יש נכסים בשווי 5-10 מיליון דולר שאביא באופן אישי לבנק לחזק את הביטחונות"

הלחץ על אמנון ברזילי ומוני הראל, בעלי השליטה בחברת מטיס קפיטל , הולך וגובר. לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח בנק מזרחי-טפחות ביום חמישי לשניים, ובו דרישה לפירעון מיידי של חוב בסך 29 מיליון שקל. ברזילי והראל מחזיקים את מניות השליטה במטיס (47.7% מההון) באמצעות חברת אופקים קפיטל.

ברזילי לא מתרגש מהדרישה לפירעון מיידי, והוא אומר ל"גלובס" כי "יש נכסים בשווי של בין 5 ל-10 מיליון דולר, שאני באופן אישי אביא לבנק כדי לחזק את הביטחונות".

זו איננה הפעם הראשונה שברזילי והראל אינם עומדים בתנאי האשראי. בחודש דצמבר 2008 נחתם הסכם פשרה עם בנק מזרחי, במסגרתו הועמדה לחברה הלוואה חדשה בגובה 28.6 מיליון שקל. "למן היום הראשון הפרה החברה את תנאי הסכם הפשרה ואת תנאי ההלוואה החדשה", כותב עו"ד פיני יניב ממשרד קנטור-אלחנני-טל, המייצג את מזרחי-טפחות.

ההלוואה המקורית מינואר 2008, בסך של 42.5 מיליון שקל, ניטלה כשהראל וברזילי רכשו את השליטה במטיס במסגרת הסכם היפרדות בין ברזילי ושותפו הקודם בחברת ההשקעות גמול, אייל יונה. כנגד 42% ממניות מטיס שילמו השניים 85 מיליון שקל (השקעה עליה הם מופסדים כיום כ-30 מיליון שקל "על הנייר"), ובהמשך הגדילו את החזקתם.

נכון להיום עומד סכום ההלוואה על 29 מיליון שקל, והוא כולל ריבית פיגורים של 2.4 מיליון שקל. הבנק דורש פירעון מיידי של החוב בתוך 10 ימים, בתוספת הריבית שתצטבר עד אז ובתוספת עמלת פירעון מוקדם - אחרת יפעל למימוש הביטחונות, ובעיקר החזקות השליטה בחברת מטיס קפיטל.

"המצב מצוין. מתמקדים בדלק"

מטיס קפיטל עדיין לא פרסמה את דו"חותיה לסיכום השנה החולפת. את תשעת החודשים הראשונים של 2009 סיימה בהפסד של 26 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 87 מיליון שקל ב-2008. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה שלילי, בהיקף של כ-20 מיליון שקל.

התחייבויות החברה (במאוחד - כולל החברות הבנות) עומדות על כמיליארד שקל, ובחודשים האחרונים היא החלה להתפרק מנכסיה כדי להחזיר חובות. לא מזמן חתמה מטיס על הסכם למכירת מלוא החזקותיה (50%) בחברת יפנאוטו, יבואנית מכוניות סובארו, לידי שותפה גד זאבי, תמורת 120 מיליון שקל במזומן ובמניות. בנוסף, דיווחה לאחרונה על מו"מ למכירת החזקותיה בחברת פטרו-גרופ, בעלת כ-350 תחנות דלק בארה"ב, למשקיעים מאוסטרליה, אך זה הסתיים ללא תוצאות.

ברזילי טוען כי "המו"מ עם האוסטרלים לא התפוצץ, אלא שזה לא סינרגטי לעסקים שלהם. פטרו-גרופ נמצאת כרגע בפיתוח, ואנו רוצים להזרים לשם כסף, להגדיל את הפורטפוליו ולקנות עוד תחנות דלק. אם בדרך נמצא קונה פוטנציאלי לעשות אפסייד, נשקול למכור אותה, אך כמובן שכבר היום יש אפסייד בעסקה הזאת".

* מה מצב החברה כיום?

ברזילי: "המצב של מטיס קפיטל מצוין. מכרנו את יפנאוטו, וזה צריך להכניס לחברה 120 מיליון שקל. יש אג"ח שבסוף מארס צריך לשלם - 25 מיליון שקל, ויש כסף בקופה (החוב לאג"ח פרוס ל-5 שנים, א.ש). אין לחברה חובות לבנקים, ונעמוד בכל החזרי החובות".

מה מערכת היחסים עם מוני הראל, לאחר המאבקים שהיו ביניכם בעבר?

"אנחנו עובדים היום בצוותא, יש לנו תוכנית עסקית ואנו מיישמים אותה - מתמקדים בדלק ומפתחים את התחום הזה".