ציפיות הריבית יורדות: ברקליס מפחית תחזית הריבית ל-2.25%

בנק ההשקעות הבריטי הוריד את התחזית לריבית בנק ישראל בסוף השנה לרמה של 2.25% מ-2.75%

בנק ההשקעות הבריטי ברקליס קפיטל מנמיך את תחזית הריבית שלו למשק הישראלי לשנה הנוכחית, והוא צופה כעת כי עד סוף השנה יעלה בנק ישראל את ריבית הבסיס במשק ל-2.25%, ולא ל-2.75% כפי שהעריך בחודשים האחרונים. כך עולה מסקירה ששיגר היום (ג') הבנק ללקוחותיו בעקבות פרסום מדד המחירים לצרכן אמש.

מדד המחירים לפברואר ירד ב-0.3% והעמיד את האינפלציה בשנה האחרונה על 3.6%, אינפלציה שחורגת מתחום היעד של בנק ישראל בעיקר בגלל המדדים הגבוהים בחודשי הקיץ בשנה שעברה, שנבעו בשל העלאות מסי הממשלה (ייקור הדלק, היטל הבצורת והעלאת המע"מ). הוזלה של 10% במחירי החשמל בפברואר תרמה לירידה במדד הכללי, וכך גם ירידה של 0.1% בסעיף הדיור, זה חודש שלישי ברציפות.

בנק ישראל הותיר בחודשיים האחרונים את הריבית על 1.25% וההערכות הן כי גם החודש תיוותר הריבית ברמה זו, וכי היא תשוב לעלות בחודש מאי. באופן כללי, הציפיות בשוק באשר להעלאות הריבית התמתנו באופן ניכר בחודשים האחרונים. בשלהי 2009 עמדו ציפיות הריבית הנגזרות משוק ההון על כ-2.75%, ואילו היום הן עומדות על כ-2.4% בלבד.

גם הזרים "יישרו קו" עם ציפיות השוק, לאחר שהנגיד סטנלי פישר הפתיע כשעצר את העלאות הריבית בתחילת השנה. בבנק JP מורגן, למשל, העריכו כי הריבית בישראל תעמוד על לא פחות מ-4% בסוף 2010, בגולדמן זאקס ציפו ל-3.25% ובברקליס, כאמור, ציפו ל-2.75%. בשבועות האחרונים הורידו הזרים את תחזיות הריבית שלהם.

הזרים, כידוע, שוריים זה תקופה ארוכה על השקל וטענו בחודשים האחרונים כי אחד הגורמים המרכזיים שיביא לייסוף השקל מול הדולר הינו העלאות ריבית בנק ישראל שירחיבו את פער הריביות מול ארה"ב. אך מעניין לראות שעם הורדות ציפיות הריבית של הזרים, הם לא נעשו שוריים פחות על השקל, מלבד ברקליס שהמליץ לפני כשבועיים ללקוחותיו לסגור את פוזיציית הלונג על השקל.

[לאתר המט"ח]