אייכל: העדיפות שהייתה לאג"ח השקליות נחלשה משמעותית

בעקבות פרסום מדד חודש פברואר, שרשם ירידה של 0.3%, מעריך הכלכלן ואסטרטג הראשי של מיטב כי מדד מארס ירד ב-0.1% והאינפלציה ב-2010 תסתכם ב-1.6% בלבד

בתגובה לפרסום מדד המחירים לצרכן, שרשם בחודש פברואר ירידה של 0.3%, מעריך רון אייכל, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, שמדד חודש מארס ירשום ירידה של 0.1%.

אייכל מעריך שמדד מארס יושפע, בין היתר, מהוזלה של כ-5% במחירי החשמל לצריכה פרטית. הואיל וההוזלה נעשתה באמצע פברואר, מדד מארס יושפע גם כן. המדד יושפע גם בהוזלה עונתית של כ-4% במחירי ההלבשה ושל 2.5% במחירי ההנעלה. מנגד, התייקרות של 1.9% במחירי הדלקים לרכב תשפיע בכיוון השני.

במיטב צופים כי מדד המחירים לצרכן יעלה בשיעור של 1.6% בשנת 2010 וב-2.5% ב-12 החודשים הקרובים.

בהמשך להערכות אלו וציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון, נראה כי העדיפות שהייתה לאיגרות החוב הממשלתיות השקליות, על הצמודות נחלשה משמעותית. עם זאת, עדיין, ישנה עדיפות מסוימת לאיגרות הקצרות-בינוניות, עקב הצפי למדד שלילי בחודש מארס.

גם כלכלני בנק הפועלים מעריכים שמדד מארס צפוי לרדת ב-0.1%. המדד יושפע בעיקר מהוזלת תעריף החשמל, ומהוזלה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה עם המשך מכירות סוף העונה של פריטי החורף. כן הוא יושפע מיציבות בעלות שירותי הדיור בבעלות הדיירים, למרות פיחות של 1.2% עד כה בשער החליפין של השקל מול הדולר בתקופה הרלוונטית לחישוב עלות הדיור. ירידות אלה יקוזזו בחלקן ע"י המזון, שיתייקר עקב הביקושים לחג הפסח ומעלייה במחיר הדלק בשיעור של כ-2%.

בפועלים מעריכים שמדד אפריל צפוי לעלות בשיעור של 0.7%. מדד חודש זה מאופיין כעונתי גבוה. הוא יושפע בעיקר מהעליות העונתיות במחירי ההלבשה, ההנעלה, הפירות הירקות והנסיעות לחו"ל. בנוסף הוא יושפע מהעלייה הקלה הצפויה במחיר הדלק. תחזית האינפלציה לשנת 2010 עודכנה על פי המגמות הקיימות ל-1.7%.