אל תחששו להחזיק מזומן

מה עושים כשהשוק יקר מדי, ולמה לא צריך לפחד מהחזקת כסף במזומן

מדדי השוק אינם עולים או יורדים סתם כך. בטווח הארוך, הם מושפעים באופן ישיר מההתנהגות הכלכלית במשק ומהצמיחה של החברות. אבל בהיעדר צמיחה יש גורם נוסף, לא תמיד רציונלי, שיכול להניע את המדדים: הכסף החדש שזורם מחשבונות המשקיעים אל תוך הבורסה.

המצב הזה דומה למשחק פירמידה: אם יש לכם מזל, תקנו ביוקר אבל תצליחו למצוא מישהו שיהיה מוכן לקנות מכם עוד יותר ביוקר. אם אלה שקנו את המניות מכם שילמו עליהן מחיר יקר מדי, הם לא ימצאו קונה, ויצטרכו למכור אותן במחיר נמוך בהרבה.

מבט בתיק הנכסים של הציבור הישראלי מסייע להבין באיזה שלב במשחק הפירמידה אנו נמצאים. למשל, לקראת סוף 2007, בשיא האופוריה, שיעור המניות בתיק של המשקיע הישראלי הממוצע הגיע לשיא של כמעט 28%. בסוף 2008, בשיא המשבר, השתלט הפחד על המשקיע הממוצע והוא חתך את החזקתו המנייתית לשפל היסטורי של כ-15%.

השינוי המהיר הזה אינו מפתיע. היסטורית, ירידה בשיעור הרכיב המנייתי מתרחשת מהר מאוד. הדרך חזרה למעלה, לעומת זאת, ממושכת הרבה יותר, ואורכת בין שלוש לחמש שנים. שנת 2009 יוצאת דופן בעניין זה.

על-פי הנתונים האחרונים של בנק ישראל, תוך שנה בלבד חזר שיעור הרכיב המנייתי בתיק של המשקיע הממוצע לכמעט 24%, רק 4% פחות מהשיא של סוף 2007. ברור שחלק מהעלייה בשיעור המנייתי מקורה בעליית שווי המניות עצמן. יחד עם זאת, על סמך ההיסטוריה, לא סביר שנגיע לשיעור החזקה מנייתי גבוה בהרבה מזה של 2007. כלומר: אין עוד הרבה כסף ישראלי חדש שיכול לזרום לשוק המניות.

גם שיעור ההחזקה המנייתי של המשקיעים הזרים כבר גבוה היום בכמעט 2% משיעור ההחזקה שלהם בשיא של 2007. העובדה שישראל עומדת להצטרף למדד המדינות המפותחות בקרוב, ותהווה רק 0.2% ממנו בניגוד ל-2.2% שהיוותה ממדד המדינות המתפתחות, עשויה אף להקטין את שיעור ההחזקה המנייתי של הזרים.

אף על פי שמקורות הכסף לדחיפת שוק המניות למעלה כמעט אזלו, אין הכרח שהוא ירד מטה בחדות בזמן הקרוב. יחד עם זאת, מי שנכנס היום לשוק המניות הישראלי הוא מאחרוני המצטרפים לפירמידה - מה שאומר שהוא קונה ביוקר.

אז מה לעשות? ברור שעדיין יש כמה מניות ישראליות שנסחרות במחירים נוחים, אבל צריך לבחור אותן בפינצטה. העצה הטובה ביותר שאני יכול לתת לכם היא להקצות חלק גדול יותר מהתיק שלכם לניירות ערך בחו"ל. מעבר לעובדה שהשוק הישראלי עלה בצורה מוגזמת ביחס לשווקים אחרים בעולם, מגוון החברות האטרקטיביות בחו"ל רחב הרבה יותר.

ועוד משהו לסיום: אל תחששו להחזיק את כספכם במזומן כאשר אינכם מוצאים ניירות ערך אטרקטיביים להשקעה. מוטב לפספס עליות של כמה אחוזים של השוק או של מניה מסוימת, מאשר לספוג ירידות משמעותיות יותר שעשויות לבוא בעקבות רכישה במחיר יקר.

  • אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  • yinon@bursa4u.com