מעבדות לחירות: כמה עולה להיפטר מעול הסידורים לפסח?

החל מסידור פרחים באגרטלים, דרך כלים יוקרתיים שלא צריך לשטוף בסוף הארוחה ועד סידור יסודי של כל חדרי הבית - מי שמאס בסידורים לחג יכול להשיג כמעט כל שירות תמורת סכומים שנעים בין מאות לאלפי שקלים

בבתים רבים, גם בכאלה שבהם לא מקפידים על כשרות, מורגשות ההכנות לפסח כבר כמה שבועות לפני החג. האביב מעורר באנשים את הרצון להתחדש, לחדש ולקשט, אלא שההכנות עשויות להיות מתישות ולגרום לכך שחלק מבני הבית יגיעו לערב החג חסרי כוחות.

מי שמוכן להיפרד מכמה מאות ולעתים אלפי שקלים, יכול לחסוך מעצמו את הטרדות, להזמין אנשי מקצוע ולקבל אחרי מספר שעות בית נקי, מסודר ומקושט בפרחים - ואפילו לחסוך את העבודה המתישה הכרוכה בשטיפת הכלים של ארוחת ליל החג.

ניקיון: 5 חדרים, 3 עובדים, 1,500 שקל

שתי סיבות טובות יש להזמין חברת ניקיון מקצועית - הראשונה, כמובן, היא כדי להקל על המאמץ הפיזי הכרוך בניקיון. השנייה היא המקצועיות - לחברות הניקיון יש מכשור מתקדם שמאפשר להגיע גם למקומות פחות נגישים, שכל השנה נוהגים להזניח את ניקיונם.

כשמדובר על דירות מאוכלסות, מציעות מרבית החברות מלבד שירותי ניקיון ופוליש לרצפות, גם ניקוי רהיטים, שטיחים וחלונות: "באמצעים הביתיים הרגילים קשה להגיע למסילות החלונות ולנקות בצורה יסודית את הרהיטים. גם התכשירים הנמכרים ברשתות השיווק כעזרים לניקוי רהיטים ושטיחים לא מצליחים לרוב להסיר את שכבות הלכלוך והכתמים המצטברים במהלך הזמן", מסביר אבי שפס, בעלי חברת הניקיון "המבריקן" הפועלת באזור המרכז והצפון.

לדבריו, "לחברות המקצועיות יש את הידע והניסיון איך לנקות בצורה מעמיקה ויסודית מחד, ולשמור על הריפוד השטיחים והתריסים מאידך. הניקוי מתבצע באמצעות מכונות חדישות הפועלות בקיטור, תוך שימוש בסבון מיוחד שלא פוגע ברהיטים ובשטיחים".

לדבריו, לקראת החג נרשמת עליה של יותר מ-100% בביקושים לשירותי הניקיון. "כבר מתקופת פורים מתחיל אצלנו בית משוגעים. הפניות אלינו מגיעות גם מחילוניים גמורים, שרוצים פשוט להרגיש התחדשות לקראת פסח". שפס מדווח גם על כמות גדולה יותר של מעברי דירה לקראת החג, ועל הזמנות לניקוי דירות ריקות.

להערכתו, צוות של 3 עובדים יצליח לנקות בתוך יום עבודה אחד דירת חמישה חדרים, ניקיון הכולל רצפות, חלונות, תריסים, רהיטים ושטיחים.

מחירי שירותי ניקיון

* דירת 5 חדרים: 1,000-1,800 שקל (ניקיון כולל)

* ניקוי מערכת רהיטים: 700-400 שקל

* ניקוי חלונות: 700-300 שקל

* ניקוי שטיח 150x250 מטר: 250-150 שקל

כלים וסידור שולחן: גומרים אורזים

מה יותר טוב מלא לשטוף אפילו כלי אחד אחרי הארוחה? כשמדובר באירוח של אורחים רבים לארוחת החג, עלולים רכישת הכלים, עיצוב השולחן והדחת הכלים אחרי הארוחה, להוות נטל משמעותי על המארחים.

חברות להשכרת כלים מאפשרות לשכור לארוחת החג סטים מושלמים של כלים לאוכל, כלי הגשה תואמים, מפות, שולחנות וכיסאות, כשהלוקסוס הוא שהחברות מאפשרות להחזיר את הכלים ללא שטיפה (אולם בניקוי שאריות אוכל משמעותיות). אחרי הארוחה כל הכלים פשוט נארזים בחזרה לארגזים שבהם הגיעו, ומועברים חזרה לחברה, שם הם עוברים שטיפה משמעותית.

"כבר לפני כחודשיים וחצי החלו הביקושים להשכרת כלים לקראת ארוחת ליל הסדר", מספרת דנה הדר, מנהלת המכירות של חברת גולן דיזיין, המתמחה בהשכרת כלים, "הביקוש העיקרי השנה הוא לכלים מרובעים, בקווים ישרים, לשלוחנות מרובעים ולמפות ומפיות בגוונים בהירים".

לדבריה, מרבית המזמינים עושים זאת לארוחת חג הכוללת 20-25 אורחים, אולם יש גם כאלה המזמינים עבור ארוחות חג "המוניות" הכוללות 40-50 אורחים.

* איך מזמינים? רוב החברות להשכרת כלים מפעילות אתרי אינטרנט שבהם ניתן להתרשם ממגוון הכלים המוצעים, ולהזמין טלפונית. מי שיעדיף להתרשם ממראה עיניים יכול להגיע למרכזי ההזמנות של החברות ולהזמין את הכלים במקום.

* איסוף עצמי או הובלה? במקרה שההזמנה כוללת כלים למספר לא גדול של אנשים, ממליצים בחברות להגיע ולאסוף את הכלים באיסוף עצמי.

כשמדובר בהזמנה למספר גדול יותר של אורחים, וכמו כן במקרה שההזמנה כוללת גם רהיטים, ניתן להשתמש בשירותי הובלה בתשלום נוסף.

מחירי כלים

* סט בסיסי: 5-3 שקל לפריט

* סט מהודר: כ-8 שקל לפריט

* סט פרימיום: 25-20 שקל לפריט

סידור בית: גם לזרוק עולה כסף

למרות ואולי בגלל הביקושים, ממליצות חלק מהמסדרות לדחות את פרויקט סידור הבית לאחרי החג. לדברי חני בוסקילה מחברת "הבית מסודר", מתבצע "שיקוף" של הבית, ותכולת הארונות מוצאת כולה. "אני מנסה לעזור לאנשים להבין איך הם חיים ולמה הם חיים ככה. אם אני שולפת מהארון 10 מעילים שלא עשו בהם שימוש כבר כמה שנים נשאלות כמה שאלות כמו למה קנינו כל כך הרבה? האם אפשר לקנות פחות?".

החברה מציעה גם שירותי ניקיון. בכל הנוגע למטבח, מבטיחים בחברת "הבית מסודר" לפרוק את תכולת הארונות, המקרר והמקפיא, לבודד את המוצרים פגי התוקף, לסרוק את הכלים ולבדוק באיזה מהם יש צורך ואיזה ניתן להשליך או לתרום ולהכין את המקום לקניות החדשות. בתום עבודת הסידור מגיעות כאמור המנקות הממרקות את החדרים המסודרים או את המטבח.

רונית גור, בעליה של חברת "ד"ר סדר", לא מגדירה את עצמה כמי שעושה סדר אלא כמי שבונה שיטות ארגון. "אין לי עניין לבוא לבית ולסדר ערימה של ניירות או בגדים יפה וללכת. יש לי עניין ללמוד את הבית להבין את הצרכים של בני המקום, ולבנות להם שיטת ארגון שתהיה להם נוחה. אני מקווה שכל אחד יהיה לקוח מרוצה שלא חוזר".

גור, המאמינה בחינוך לטווח ארוך, מסבירה כי במטבח היא נוהגת להוציא החוצה את כל המצאי, לעבור על הכול, לרכז את המזון בפינה ולעשות ללקוח חשבון כמה הוא מוציא וכמה כסף הוא בזבז על מוצרים שכעת הוא נאלץ להשליך מכיוון שהם פגי תוקף. החברות לסידור הבית גובות מחירים שונים וגם שיטות החישוב שונות, אך בשורה התחתונה, מדובר בתענוג לא מאוז זול הכרוך בהוצאה של אלפי שקלים.

מחירי סידור בית

* סידור חדר/מטבח: 2,000-1,000 שקל

* מחירון לפי שעות: 300-250 שקל לשעה

עיצוב הבית: דבר אליי בפרחים עד הבית

בחנויות הפרחים משתרכים בערבי החג תורים ענקיים, ולעיתים גם הפרחים הנותרים אינם מאיכות משובחת.

המתגוררים באזור הרצליה, רמת-השרון וכפר-שמריהו יכולים להיעזר בשירותיו של "מיכאל איש הפרחים", המשווק בימים ד', ה ' ו-ו' מדי שבוע (וגם בערבי חג) פרחים ישירות לבתי הלקוחות, ואף מסדר עבורם את הפרחים באגרטלים.

"אני מגיע לבית הלקוחות פותח בפניהם את הטנדר שלי הום בוחרים את הפרחים בהם הם מעוניינים. אני מכיר חלק גדול מהלקוחות ויודע מה הטעם שלהם, כך שאני יכול לסדר עבורם את הפרחים באגרטלים. יש לי לקוחות קבועים ואליהם מצטרפים כל הזמן לקוחות נוספים", מסביר לוי, המוכר חבילת פרחים מכל סוג תמורת 25 שקל. הוא מסביר כי מדי סוף שבוע הוא עובר השכם בבוקר אצל מגדלי הפרחים בכל רחבי הארץ וקונה את הפרחים ישירות מהם, כך שהם טריים במיוחד. "הביקוש לקראת החג הוא בעיקר לפרחים לבנים, כמו שושן צחור וסייפנים. בתקופת הפסח ישנה עליה בביקוש אצל חלק מהלקוחות אולם בקרב לקוחות אחרים ישנה דווקא ירידה בביקוש: "כשמדובר באנשים חשובים או מפורסמים הם מקבלים לקראת החג כל כך הרבה משלוחי פרחים שאין להם צורך בפרחים שלי", הוא מסביר בחיוך.

חיפושים מעמיקים לא העלו מודל דומה לזה של מיכאל באזורים אחרים בארץ. בפני מי שלא גר באזור החלוקה המצומצם שלו, עומדת האפשרות להזמין פרחים באחת מחנויות הפרחים המקוונות ברשת, ולקבל אותם ישר לביתו.

אחד האתרים הבולטים בתחום הוא זה של רשת זר פור יו (www.zer4u.co.il), שבאמצעותו ניתן להזמין זרים וסידורי פרחים במחירים של 120-220 שקל, ללא משלוח (שעלותו היא 20-30 שקל).

אתרים בולטים נוספים הם של רשת סנד פלאוארס (www.sendflowers.co.il) בו ניתן להזמין זרי פרחים מעוצבים.

מחירי פרחים

* סידור פרחים בבית: 25 שקל לזר

* הזמנת סידור פרחים: 80-250 שקל

* משלוח: 20-30 שקל