הרכישה הגדולה מאז 2008: טבע קונה את רציופארם ב-4.9 מיליארד דולר

(עדכון) - שלמה ינאי: "רכישה זו ממשיכה את הקו האסטרטגי ארוך הטווח שלנו, לפיו אירופה היא עמוד תווך ומנוע צמיחה חשוב לחברה"תשלים את העסקה עד סוף השנה וצופה סינרגיות של 400 מיליון דולר לפחות ■ צופה גידול במכירות באירופה ל-5.2 מיליארד דולר

טבע, חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, מבצעת היום (ה') רכישה גדולה נוספת לראשונה מאז 2008, ורוכשת את רציופארם הגרמנית תמורת 3.625 מיליארד אירו (כ-4.9 מיליארד דולר). כך הודיעה החברה בדיווח לבורסה בצהריים, לאחר שסוכנות בלומברג דיווחה על כך כבר בבוקר.

בשלב הסופי במכרז השתתפו פייזר האמריקנית ואקטוויס האיסלנדית (שגובתה על ידי דויטשה בנק), אולם טבע עקפה את הצעותיהן. טבע צופה להשלים את העסקה עד סוף 2010.

מחיר העסקה משקף מכפיל EBITDA של 11.4 ומכפיל מכירות של 2.2, בהתבסס על הנתונים הכספיים של רציופארם ב-2009. לשם ההשוואה, טבע רכשה את באר לפני כשנתיים לפי מכפיל EBITDA של 13.2 ומכפיל מכירות של 3.4, ואת חברת אייווקס היא רכשה ב-2006 במכפיל EBITDA של 26 ומכפיל מכירות 4.1. במילים אחרות, תג המחיר ששילמה טבע אינו גבוה יחסית לרכישות קודמות שלה, ככל הנראה בשל מרווחי ה-EBITDA הנמוכים של רציופארם.

רציופארם היא השחקן השני בגודלו בשוק התרופות הגרמני, שמגלגל כ-8.6 מיליארד דולר בשנה. לודוויג מרקל, בנו של מייסד רציופארם אדולף מרקל, מוכר את החברה כדי להחזיר את חובות אביו, אשר התאבד בשנה שעברה לאחר שצבר הפסדים בהשקעותיו בשוק המניות. החברה נוסדה ב-1973 ומעסיקה כ-5,000 עובדים.

צפי המכירות באירופה: 5.2 מיליארד דולר

"זוהי רכישה חשובה עבור טבע", אמר המנכ"ל שלמה ינאי. "רכישה זו ממשיכה את הקו האסטרטגי ארוך הטווח שלנו, לפיו אירופה היא עמוד תווך ומנוע צמיחה חשוב לחברה. רציופארם תהווה עבורנו פלטפורמה אידאלית לחיזוק מובילות השוק שלנו בשוקי מפתח באירופה, ובמיוחד בגרמניה ובשווקים מהירי צמיחה כמו ספרד, איטליה וצרפת".

טבע מעריכה כי רכישת רציופארם תגדיל את מכירותיה באירופה לרמה של 5.2 מיליארד דולר השנה, לאומת 3.3 מיליארד דולר ב-2009. החברה צופה גם סינרגיות בשווי של 400 מיליון דולר לפחות, אשר אמורות להתממש במלואן בתוך 3 שנים. העסקה צפויה לתרום לרווח למניה של טבע בתוך 3 רבעונים לאחר סגירת העסקה.

הרכישה תציב את טבע כחברת התרופות הגנריות המובילה באירופה ותרחיב את היקף עסקיה ביבשת זו ממכירות של 3.3 מיליארד דולר בשנת 2009 למכירות פרו-פורמה משולבות של 5.2 מיליארד דולר.

טבע תממן את הרכישה הן ממקורות פנימיים שלה והן מאשראי חיצוני, כאשר היא צפויה ליטול אשראי בהיקף של 2 מיליארד דולר לפחות, בעיקר מבנקים זרים. מעניין לציין שבנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס ליווה את טבע כיועץ פינני במהלך הרכישה, אותו גולדמן זאקס שמוקדם יותר השבוע הסיר את המניה מרשימת ה-conviction buy list שלו, רשימת המניות החמות הידועה של גולדמן. לאורך השנים ליווה אותה בית ההשקעות ליהמן ברדרס, שקרס בספטמבר 2008.

"פוטנציאל מהותי"

המכרז לרכישת רציופארם החל לפני 9 חודשים. רכישה זו הינה הגדולה ביותר מאז רכשה טבע את באר תמורת 9 מיליארד דולר (כולל חוב) בשנת 2008. זכייתה של טבע במכרז תעבה את אחיזתה בשוק הגרמני, שהוא הגדול באירופה, יעד עליו הצהירו קברניטי החברה פעמים רבות בעבר. מכירותיה של טבע באירופה מהוות פחות מ-25% מסך המכירות שלה בעולם.

"צריך להודות שתג המחיר אמנם לא כזה זול, אך בעסקאות המיזוגים והרכישות שבוצעו בענף הגנריקה בשנים האחרונות, היו עסקאות הרבה יותר יקרות", אומר האנליסטים יואב בורגן מלידר שוקי הון, המסקר את מניית טבע בהמלצת "קנייה" עם מחיר יעד של 65 דולר למניה. "עכשיו ההתמקדות תעבור לייעול רציופארם. יש לחברה פוטנציאל מהותי אך לדעתי יש צורך בעבודה רבה מצידה של טבע כי רציופארם צריכה לעבור מהלך התייעלות מאסיבי".

בסוף השבוע שחררה רציופארם תוצאות כספיות חלקיות ל-2009. כיוון שמדובר בחברה פרטית, היא לא חייבת בדיווח מלא, והתוצאות החלקיות שפורסמו נועדו ככל הנראה לקדם את מכירת החברה. לפי הנתונים, מכירות רציופארם הסתכמו ב-1.6 מיליארד דולר ב-2009, כאשר ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מס, פחת והפחתות) באותה שנה הסתכם ב-307 מיליון אירו.

"לרציופארם נתח שוק של 21% בשוק הגנרי בגרמניה; לטבע, לשם השוואה, נתח שוק של אחוזים בודדים והיא החמישית בגודלה", אומרת האנליסטית נתלי גוטליב מ-IBI. "בסך הכל ישנן 40-50 חברות תרופות בגרמניה, רובן חברות משפחתיות ולכולן יחד נתח שוק של 50% מהשוק הגרמני. הערכות הן כי תוך 5 שנים, ל-3-4 חברות יהיה נתח שוק של 60-70% מהשוק הגרמני, ורוב החברות הקטנות יאלצו להתמקד במוצרים ספציפיים נישתיים, יירכשו או ייסגרו. רכישת רציופארם תגרום לטבע להיות 'ראש בראש' מול סנדוז, מיקום שיכול לעזור לטבע לזכות ביותר מכרזים של חברות ביטוח גרמניות, שקובעות החזר ביטוח ומתוך כך במידה רבה את המשקולות בשוק".