סגן שר האוצר: אגף הפיקוח על שוק ההון יישאר במשרד האוצר

(עדכון) נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, קרא היום לרכז את הפיקוח על שוק ההון בתוך בנק ישראל וסימן בכך את המטרה הבא שלו: העברת אגף הפיקוח על שוק ההון והביטוח ממשרד האוצר אל בנק ישראל

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, קרא היום (ה') לרכז את הפיקוח על שוק ההון בתוך בנק ישראל וסימן בכך את המטרה הבא שלו: העברת אגף הפיקוח על שוק ההון והביטוח ממשרד האוצר אל בנק ישראל.

"בארה"ב מתגבשת הסכמה שיש לרכז את הפיקוח (על המערכת הפיננסית -א.פ) בבנק המרכזי. הבנק המרכזי הוא הגוף היחיד שיכול לשמש כמלווה של מוצא אחרון. חוק בנק ישראל מגדיר את השמירה על היציבות הפיננסית במערכת הפיננסית כולה כאחת המטרות של הבנק. ברור שעל מנת לעמוד במטרה זו, חיוני שסמכויות פיקוח ישכנו בבנק המרכזי", אמר פישר בכנס שעורך הפיקוח על הבנקים בת"א בנושא הישגים ואתגרים באימוץ באזל 2 בישראל.

דבריו של פישר מצאו את בכירי האוצר דרוכים ומוכנים קרב:" היה לא תהיה", מסר בתגובה סגן שר האוצר, איציק כהן (ש"ס), האחראי על תחום שוק ההון במשרד. כהן חזר ואמר בדלתיים סגורות כי כל עוד הוא במשרד האוצר, אגף הפיקוח על שוק ההון יישאר במשרד האוצר.

ריבוי רגולטורים

דבריו של פישר נאמרים יממה אחרי שהודיע הנגיד על נכונותו להמשיך לכהן קדנציה שנייה. נזכיר כי פישר הצהיר על רצונו להעביר את סמכויות הפיקוח על שוק ההון לבנק ישראל, מהלך שלא הצליח לבצע עקב התנגדותם הנחרצת של בכירי משרד האוצר. יתרה מזו, אי העברת הפיקוח על שוק ההון נחשבת למשימה היחידה שפישר לא הצליח להשלים.

ישנם כמה מודלים לפיקוח על המערכת הפיננסית, בהם איחוד רגולטורים תחת קורת גג אחת (מודל FSA הבריטית). ואולם, בבנק ישראל מתנגדים לאיחוד רגולטורים ודורשים "לבלוע" את אגף שוק ההון והביטוח בתוך חטיבת הפיקוח על הבנקים, כדי להקים יחידה שתטפל ביציבות בשוק ההון (בנקים וחברות ביטוח). באוצר מתנגדים לכך וסבורים כי המבנה הנוכחי (ריבוי רגולטורים) הוא אידיאלי, לאור זאת שהוא הוכיח את עצמו במהלך המשבר.

פישר ציין עוד כי בישראל הדיון בסוגייה הזו עדיין נמשך, ועל בנק ישראל וגופים נוספים להמשיך להציע גישות ופתרונות, שמתאימים לפיקוח על היציבות הפיננסית במשק קטן ופתוח. "בכל מקרה, ברור שהבנק חייב לפחות לקבל את כל המידע והנתונים שדרושים לו לשם כך", סיכם פישר.